Winkelwagen

Je businessmodel uitbreiden met online verkoop? Lees deze 5 tips

Het aantal webshops in Nederland is de laatste tien jaar verdriedubbeld. Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Want juist door de laagdrempeligheid en de groei van online verkopen mag je rekenen op flink wat concurrentie. Hieronder lees je 5 tips die je helpen bij de uitbreiding naar online verkopen.

Tip 1: Schrijf een goed plan voordat je begint

Of je nou gaat verkopen vanuit je eigen webshop of via een online platform, een goede voorbereiding is cruciaal om succes te boeken. Kies welke van je producten je online wil gaan verkopen en welke misschien juist niet. Met marktonderzoek ontdek je wie je online klanten zijn, wat ze willen en waar je ze kunt vinden. Maar ook je concurrenten zijn online misschien andere partijen dan offline. Om antwoord op deze vragen te krijgen is het belangrijk om een plan uit te werken voordat je begint.

Lees meer over het schrijven van een ondernemingsplan

Tip 2: Combineer bricks en clicks

De combinatie van web en winkel biedt retailers de kans om een businessmodel neer te zetten, waaraan ‘pure online players’ niet kunnen tippen. Het is hét antwoord van fysieke retail op de groei van de online giganten en platforms, en de reddingsboei voor zelfstandige winkeliers. Je hebt verschillende mogelijkheden om je bricks en clicks elkaar te laten versterken: zet je winkel, voorraad en medewerkers in om online orders te leveren aan klanten. Laat klanten hun bestelling ophalen bij je winkels. Laat klanten in je webshop artikelen reserveren, en ze in de winkel zien, voelen en passen. Ook kun je online data en technieken die gericht zijn op gemak, personalisatie en klantinzicht inzetten in je winkel. Op deze manier speel je in op de grote veranderingen waar de retailsector mee te maken heeft.

Lees meer over de trends en ontwikkelingen in de retailsector

Tip 3: Zorg voor een goede website of sluit je aan bij een platform

Het lijkt een open deur: een goede website is het fundament van je online shop. Maar toch zijn er genoeg webshops die niet goed werken op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Dat betekent: geen prettige klantbeleving, geen goede Google-ranking en minder traffic naar je website. Zeg dan maar dag tegen je groeiambities. Kies je voor een app? Zorg dan dat deze stabiel én overzichtelijk is.

Liever voorzichtig beginnen met online verkopen? Denk dan ook eens aan verkopen via een online platform. Door je aan te sluiten bij online verkoopplatform lift je mee op het bereik van een grote partij. Een groot voordeel is dat je lage opstartkosten hebt, doordat je geen eigen webshop hoeft te (laten) bouwen.

Tip 4: Vind je toegevoegde waarde

Ook zonder marketingafdeling kun je slim reclame maken. Met een goed verhaal en persoonlijke aanpak. Omdat de online concurrentie groot is moet je vooral energie steken in wat jouw bedrijf onderscheidt van anderen. Zijn het je bijzondere producten met een goed verhaal? Of je uitstekende service? Combineer ook hier slim je bricks met je clicks en verdiep je in je online concurrenten. Waar blinkt jouw bedrijf in uit? Het Business Model Canvas kan je helpen om dit in kaart te brengen. Het model helpt ondernemers die willen vernieuwen en hun bedrijf laten groeien.

Lees meer over Business model Canvas

Tip 5: Laat klanten eenvoudig betalen

Consumenten zoeken veiligheid en gemak. Vooral als het gaat om het afrekenen van een product. Dat betekent: niet teveel poespas en betalen met betaalmiddelen die klanten kennen. Zoals iDEAL, creditcard of achteraf betalen (After Pay). Kies daarom voor een online kassa die deze betaalvormen ondersteunt. Zoals Rabo OnlineKassa. Daarmee stel je je eigen betaalpagina samen voor je webwinkel. Je kiest de betaalmethoden die passen bij jouw webshop. Ook voor internationale klanten.

Lees meer over Rabo OnlineKassa en de andere betaalmogelijkheden van Rabobank