twee ondernemers in gesprek

Kennismakers over werkgeverschap

Personeel in dienst hebben, is een hele verantwoordelijkheid. Niet alleen vanwege het betalen van salarissen maar ook vanuit goed werkgeverschap. Toen Rik het houtbewerkingsbedrijf van zijn schoonvader overnam, besloot hij veel contracten met klanten op te zeggen terwijl hij wel mensen in dienst had. Peter begon juist als zelfstandige zonder de intentie om personeel aan te nemen, maar heeft nu toch 5 mensen in dienst. In Kennismakers delen Rik en Peter hun ervaringen met werkgeverschap.

Ondernemers in gesprek

Personeel: waar moet je allemaal aan denken?

Rik en Peter realiseren zich dat goed ondernemerschap niet altijd gelijkstaat aan goed werkgeverschap. Het aannemen van personeel brengt namelijk veel verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe vind je bijvoorbeeld de juiste mensen? En hoe zorg je ervoor dat alles goed geregeld is op administratief en fiscaal vlak? Wat moet je doen als je te maken krijgt met langdurig zieke werknemers? Wil je snel een overzicht krijgen van de belangrijkste aspecten waar je aan moet denken?

De eerste keer personeel aannemen

Als je eigen bedrijf groeit en je hebt meer werk dan je alleen aankunt, wordt het misschien tijd om personeel aan te nemen. Maar waar moet je aan denken als je voor het eerst personeel gaat aannemen? En hoe weet je of het financieel haalbaar is? Zeker de stap naar een eerste personeelslid is een spannende. Wij zetten de belangrijkste zaken voor je op een rijtje.

Wist je dat...

Driekwart van de Nederlandse ondernemers ervaart een tekort aan arbeidskrachten. Dit tekort wordt vaak beschouwd als de voornaamste belemmering in de bedrijfsvoering. Ondernemers in de horeca, de zakelijke dienstverlening, en vervoer en opslag ervaren dit tekort het vaakst als belangrijkste hindernis. Bron CBS, aug 2023.

Rabobank

Kennismakers

In Kennismakers helpen ondernemers elkaar om zaken anders aan te pakken. Ze delen tips, ervaringen en praten over uitdagingen. Waarin lijken ze op elkaar? En wat doen ze anders? De kennis van de één, helpt de ander verder.

Zo vind je het juiste personeel

In een tijd waarin bedrijven in heel Nederland te kampen hebben met personeelstekorten, kan het vinden van de juiste mensen ingewikkeld zijn. Ook ondernemers zoals Peter en Rik lopen hier in hun bedrijf tegenaan. Hoe vind je in deze tijd toch goede mensen? Het plaatsen van een vacature is een logische stap maar vergeet ook zaken als jouw reputatie als werkgever, secundaire arbeidsvoorwaarden of mogelijkheden om door te groeien niet.

Personeelsadministratie op orde

Medewerkers kunnen zorgen voor de groei van je bedrijf. Zo kun je uitbreiden, werkzaamheden delegeren, meer opdrachten aannemen en extra producten verkopen. Maar dit betekent ook dat je een personeelsadministratie moet gaan bijhouden. Sommige onderdelen zijn zelfs wettelijk verplicht om bij te houden.

Ondernemer Rik

Rik Ruigrok

Rik Ruigrok is eigenaar van Herso Circulair houtbewerkers en heeft op dit moment 8 mensen in dienst. Toen hij het bedrijf 28 jaar geleden overnam van zijn schoonvader heeft hij veel contracten met klanten opgezegd terwijl hij wel 28 mensen in dienst had. Een behoorlijk risico. Inmiddels is Rik van mening dat goed werkgeverschap meer is dan alleen het salaris betalen. Want als ze thuis in de knoop zitten, nemen ze dat ook mee naar het werk.

“Je moet echt het talent uit mensen naar boven zien te boren. Dat wat iemand het liefst doet, houdt hij het langste vol.”

Ondernemer Peter

Peter Willems

Peter Willems in eigenaar van PWS Almelo, een metaalonderneming. Peter is al 31 jaar ondernemer en heeft vijf mensen in dienst. Peter begon als zelfstandige en had in eerste instantie helemaal niet het plan om personeel aan te nemen. Hij beschouwt zijn bedrijf als familiebedrijf. Al is hij zich ook bewust van het feit dat hij soms drukker bezig is met ondernemen en opdrachten zoeken dan met wat het beste uitkomt voor zijn personeel.

“Ondernemen is toch altijd wel weer spannend, er moet wel continu voldoende werk binnenkomen.”

phone

Hulp nodig?