Arbeidsovereenkomst opstellen: hoe doe je dat?
Het gaat goed met je bedrijf. Je wil zelfs je eerste personeelslid aannemen, maar hoe regel je zoiets? Hoe stel je als ondernemer een arbeidsovereenkomst op? En welke soorten contracten zijn er? In dit artikel lees je aan welke regels een arbeidscontract moet voldoen.
Hoe stel je een arbeidsovereenkomst op?
Als startende ondernemer heb je vaak nog geen ervaring met regelgeving en andere zaken waar je mee te maken kunt krijgen. Het is dus niet vreemd als je nog niet precies weet hoe je een arbeidsovereenkomst moet opstellen wanneer je voor de eerste keer een personeelslid gaat aannemen.
Hoe kun je een arbeidsovereenkomst opstellen? We hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.
Personeel aannemen
Om te beginnen: wat moet je allemaal regelen als je personeel gaat aannemen? Je mag pas iemand officieel in dienst nemen als de persoon aan een aantal eisen voldoet.
Je mag iemand beschouwen als personeel wanneer hij of zij:
Arbeidsovereenkomst opstellen
Zijn bovenstaande eisen van toepassing en mag je de persoon in kwestie officieel in dienst nemen? Dan is het handig om zaken op papier te zetten en een arbeidsovereenkomst op te stellen. Je zet gemaakte afspraken netjes in de overeenkomst zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Je bent echter niet verplicht om dit te doen. Mondelinge afspraken zijn namelijk bindend in het Nederlands recht. Maar het is zeker aan te raden om een overeenkomst op te stellen. Zo kun je – bij een mogelijk conflict – in ieder geval bewijzen welke afspraken jullie onderling gemaakt hebben.
Wat moet je als ondernemer in een arbeidsovereenkomst zetten? Beschrijf bijvoorbeeld welke taken de nieuwe werknemer gaat uitvoeren. Noteer ook wat er gebeurt bij ziekte van de werknemer? Maar denk ook aan werktijden, de duur van de arbeidsovereenkomst, de hoogte van het salaris, vakantiedagen en opzegtermijn.
Voorbeeld arbeidscontract
Heb je liever een concreet voorbeeld? Neem dan de volgende zaken op in je arbeidscontract:
Hoe verzeker ik mijn bedrijf?
Een goede ondernemer dekt belangrijke risico’s af en draagt de verantwoordelijkheid over het welzijn van zijn personeel. Wil jij weten hoe?
Soorten arbeidscontracten
Welke soorten arbeidsovereenkomsten zijn er eigenlijk waar je als ondernemer gebruik van kan maken? Om het overzichtelijk te houden, lichten we de 4 meest voorkomende arbeidscontracten uit:
Tijdelijk contract
Een tijdelijk contract is een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld voor een half jaar of een jaar. Na de afgesproken periode vervalt het contract en moet er een nieuwe overeenkomst gesloten worden.
Het is bijvoorbeeld handig om gebruik te maken van een tijdelijk contract om elkaar beter te leren kennen. En om te onderzoeken of je nieuwe werknemer ook goed werk aflevert.
Vast contract
Ben je tevreden als werkgever? Dan kun je overwegen om een vast contact af te sluiten. Dat is een arbeidsovereenkomst die je voor onbepaalde tijd afsluit met je werknemer. Er komt pas een eind aan deze overeenkomst als bijvoorbeeld de werknemer ontslag neemt.
Oproepovereenkomst
Wil je als ondernemer liever nog iets meer flexibiliteit als het om aannemen van personeel gaat? Dan kun je er ook voor kiezen om een oproepovereenkomst af te sluiten. Dat is een contract waarbij de werknemer alleen werkt wanneer jij als werkgever daar opdracht voor geeft.
De werknemer weet dan dus niet hoeveel uren hij of zij per week of maand werkt. Houd er rekening mee dat je na 12 maanden als werkgever alsnog verplicht bent om je werknemer een vast contract aan te bieden. Je kunt dus maar tijdelijk gebruik maken van deze overeenkomst.
Nulurencontract
Een nulurencontract is eigenlijk hetzelfde als een oproepovereenkomst, maar geldt voor bepaalde of onbepaalde tijd. Als werkgever kun je gebruik maken van personeel op oproepbasis wanneer het nodig is, bijvoorbeeld tijdens drukke periodes. Met deze flexibele arbeidsovereenkomst ben je als werkgever dus alleen loon verschuldigd over de gewerkte uren van de werknemer.
Arbeidscontract opstellen: zelf of met hulp?
Nu je weet wat er in een arbeidsovereenkomst staat, moet je die natuurlijk nog wel maken. Dat kun je zelf doen, bijvoorbeeld met behulp van templates. Die vind je vaak bij brancheverenigingen, al zijn er op meer plekken online voorbeelden te vinden. Als je zelf een contract gaat opstellen, is het wel aan te raden deze te laten controleren door een jurist. Bepaalde zaken wil je goed dichtgetimmerd hebben om een conflict te voorkomen.
Je kunt ook een juridische partij inschakelen voor het opstellen van je arbeidscontract. Tegenwoordig heb je daarnaast ook online tools waarmee je de arbeidsovereenkomst opstelt. Je vult een paar vragen in en er rolt een document uit. Hier zijn over het algemeen kosten aan verbonden, maar kost je wel minder dan het inhuren van een jurist. Ook hier is het verstandig om het te laten checken door een specialist, om ervoor te zorgen dat het document echt op jouw situatie van toepassing is.
Bied goede arbeidsvoorwaarden als werkgever
In het contract leg je arbeidsvoorwaarden vast. Zorg vooral dat je een goede werkgever bent met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Een prettige werkplek is veel waard. Dat zorgt voor loyale en gelukkige werknemers. Je hebt hierbij een verschil in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Primaire arbeidsvoorwaarden
Dit zijn afspraken over:
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Daarnaast heb je secundaire arbeidsvoorwaarden, die zijn optioneel maar kunnen voor je werknemer veel verschil maken. Een paar voorbeelden:
Regelen voor personeel
Waar je nog meer aan moet denken bij het aannemen van personeel? Vergeet niet dat je als kersverse werkgever ook rekening moet houden met loonkosten, verzekeringen en eventuele pensioenpremies. Verder neemt je administratie toe bij het aannemen van personeel. Je moet namelijk ook de loonadministratie bijhouden. Denk aan loonstroken en de welbekende jaaropgave.