Rabo Trade Access

Hieronder vind je uitgebreide informatie over het gebruik van Rabo Trade Access. Ook lees je hier het antwoord op veelgestelde vragen.

Rabo Corporate Support

Voor functie gerelateerde en technische vragen omtrent Rabo Trade Access bel je met Rabo Corporate Support op 030 - 71 21 777. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 1730 uur. Of stuur een e-mail naar corporatesupport@rabobank.com.


Trade Service Desk

Voor productinhoudelijke vragen over Bankgaranties, Documentair incasso’s en Letter of Credit bel je met de Trade Service Desk op 030 - 216 3600. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 09.00 tot 12.00 en 13.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar trade.servicedesk@rabobank.com.

Rabo Trade Access

Als je Rabo Trade Access voor de eerste keer gaat gebruiken dan kun je onderstaande demo gebruiken om je basisgegevens in te stellen, zoals rekeningnummers en het instellen van de e-mailnotificaties.

Bekijk de demo

Veelgestelde vragen over Rabo Trade Access

Hoe kan ik templates gebruiken?

Hoe kan ik templates gebruiken?

Als een transactie vaker voorkomt dan kun je een sjabloon gebruiken. Dit is een voorbeeldopdracht die je kunt bewaren en hergebruiken. Het voorbeeld hieronder gaat om het aanmaken van een sjabloon voor LC maar de stappen werken hetzelfde voor iedere module.

Stap 1: Ga naar 'LC opdracht aanmaken'.

Stap 2: Vul de gegevens in de verschillende tabbladen in.

Stap 3: Sla je sjabloon op door op 'Sjabloon' te klikken op het laatste tabblad ‘Kosten’. Bij het opslaan van het sjabloon worden het bedrag en de datum niet opgeslagen.

Opdracht kopiëren

Als je dezelfde opdracht opnieuw wilt uitvoeren dan kies je weer voor 'LC opdracht aanmaken'. In het eerste tabblad klik je onderaan op ‘Sjabloon’ en vervolgens kies je het gewenste sjabloon. Een andere manier om dezelfde opdracht te kopiëren is via de functie 'Kopie bestaande transactie':

Stap 1: Ga naar 'LC opdracht aanmaken'.

Stap 2: Klik in het eerste tabblad rechtsboven op 'Kopie bestaande transactie' , zoek de transactie die je wilt kopiëren en klik deze aan. De bestaande gegevens worden overgenomen in de nieuwe transactie. Je vult deze aan met de relevante gegevens voor de nieuwe transactie.

Als er een fout in de opdracht zit, pas het sjabloon dan aan: klik na het aanpassen op 'Sjabloon', vink het sjabloon aan dat je wilt aanpassen en klik op 'Vernieuwen'.

Hoe kan ik een opdracht ondertekenen?

Hoe kan ik een opdracht ondertekenen?

Nadat je een opdracht hebt ingevuld en voltooid, moet deze getekend worden. Je kunt alleen tekenen als je hiervoor bent geautoriseerd.

Stap 1: Ga naar 'Opdracht tekenen' en selecteer de transactie die je wilt tekenen.

Stap 2: Bekijk de transactie per tabblad en controleer deze. Op het laatste tabblad kun je met 'Afkeuren' of 'Tekenen' de transactie afkeuren of goedkeuren.

Bij het tekenen van een Direct Collection vindt er een extra verificatie plaats om aan de internationale wet- en regelgeving te voldoen. Je wordt van de status van de verificatie op de hoogte gehouden door middel van pop-ups en e-mailnotificaties. Je ontvangt deze e-mails alleen als je de e-mailnotificaties voor ‘Transaction Verification’ geactiveerd heeft.

Hoe unlock ik een dossier?

Hoe unlock ik een dossier?

Een dossier wordt gelockt om te voorkomen dat meerdere collega’s in hetzelfde dossier aan de slag kunnen. Zodra de gebruiker het dossier verlaat, is het dossier weer beschikbaar. Als de sessie abrupt wordt afgebroken dan krijgt het systeem geen signaal om het dossier vrij te geven. Je kunt het dossier dan zelf opnieuw vrijgeven.

Stap 1: Kies in de blauwe balk voor het juiste product en klik daarna aan de linkerkant van het scherm nogmaals op het product.

Stap 2: Kies voor 'Unlock records'.

Stap 3: Selecteer het dossier door het hokje aan te vinken. Klik vervolgens op 'selecteren'. Je kunt eventueel zoeken op (een gedeelte van) het referentienummer.

Stap 4: Klik op 'Filter'. Je krijgt de melding 'Transactie voltooid' en daarmee is het dossier weer beschikbaar. Je ziet het dossier niet meer in het scherm 'Unlock Records'.

Welke standaard bankgaranties biedt Rabobank aan?

Welke standaard bankgaranties biedt Rabobank aan?

De volgende standaard bankgaranties worden in RTA aangeboden:

Douanegaranties 

  • Onderhoudsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Betalingsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Uitvoeringsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Vooruitbetalingsgarantie (DE, NL, UK) 
  • Retentiegarantie ((DE, NL, UK)) 
  • Biedingsgarantie (UK) 
  • Kredietgarantie (UK, DE) 
  • Uitvoeringsgarantie UAV1989 
  • Huurgarantie (NL) 
  • Bereidverklaring (NL)

Download hier de standaardteksten bankgaranties voor RTA

Wanneer maak je gebruik van de standaard module bankgarantie?

Wanneer maak je gebruik van de standaard module bankgarantie?

Een standaard bankgarantie is een garantietekst die inhoudelijk reeds is goedgekeurd door Rabobank in de talen Duits, Engels en Nederlands, zie FAQ “Welke standaard bankgaranties biedt Rabobank aan?”. Deze garantieteksten kunnen niet worden aangepast in RTA. Je dient alleen de NAW gegevens van de betrokken partijen, de omschrijving van de onderliggende transactie, het bedrag en de looptijd in te vullen bij je aanvraag.

Het is ook mogelijk om een door jou veelgebruikte garantietekst op te laten nemen als standaard sjabloon in de standaard module van RTA. Wil je je eigen garantietekst op laten nemen, neem dan contact op met de Trade Service Desk.

De standaardmodule kun je alleen gebruiken indien het een directe bankgarantie betreft (de bankgarantie wordt door Rabobank rechtstreeks afgegeven, zonder tussenkomst van een correspondentbank).

Wanneer maak je gebruik van een maatwerk module bankgarantie?

Wanneer maak je gebruik van een maatwerk module bankgarantie?

Indien je afwijkt van hetgeen in de standaard module bankgarantie wordt aangeboden, kun je in de maatwerkmodule jouw maatwerkteksten indienen. Tevens kun je in deze module opdracht geven om een garantie via een correspondentbank af te laten geven of om een concept garantie op te stellen.

Handleidingen

Via Rabo Trade Access is het mogelijk om gebruik te maken van de volgende producten:

Zelf regelen & Contact