Gaiyo maakt duurzame deelmobiliteit toegankelijk en werkt zo aan een groenere toekomst
Veel mensen willen wel gebruikmaken van deelmobiliteit, maar vinden het moeilijk waar ze moeten beginnen om toegang te krijgen tot alle vormen van vervoer. Dat inzicht kreeg Lucien Groenhuijzen een aantal jaar geleden. Met Gaiyo, een ‘magische sleutel’ in de vorm van een app, haalt hij die drempel naar duurzame deelmobiliteit weg.
De eerste jaren van Gaiyo
Gaiyo’s oprichter en eigenaar is geen nieuw gezicht in de mobiliteitsmarkt. Zo was Groenhuijzen eerder betrokken bij TomTom. Tien jaar geleden begon hij al met het ontwikkelen van slimme apps die mensen motiveren om minder met de auto te reizen. De geboorte van Gaiyo kwam een paar jaar later. Groenhuijzen: ‘We zagen dat mensen best wel andere vormen van duurzaam vervoer wilden proberen, maar dat ze het moeilijk vonden om daarmee te beginnen. Gaiyo is een magische sleutel die toegang geeft tot álle vormen van vervoer, waar je ook bent.’ Met één app zien gebruikers alle opties voor duurzame mobiliteit in de buurt: van parkeren en elektrische deelauto’s tot openbaar vervoer en e-bikes. En ze kunnen boeken, betalen en rijden. Om duurzaam vervoer te stimuleren maar ook om (deel)mobiliteit voor iedereen makkelijker te maken, zowel zakelijk als privé.
Een duurzamer reisalternatief
Groenhuijzen wil met Gaiyo binnen vijf jaar, samen met haar gebruikers, zo’n 70.000 ton CO2-uitstoot voorkomen. ‘We staan voor enorme milieu-uitdagingen. Samen moeten we naar een duurzamere wereld gaan. Een van de grootste zaken in het dagelijks leven waar je als persoon of bedrijf impact op hebt, is je reis. Daarom is bijna al het vervoer wat we op de app aanbieden elektrisch. We zien ook dat klanten vaker gebruikmaken van onze OV-opties en dat is natuurlijk helemaal een duurzaam alternatief. En het gebruik van e-bikes en elektrische scooters stijgt’, vertelt Groenhuijzen.
Groter en groter worden
Hoe de gebruikers de app binnenkomen, heeft te maken met de aanpak van Gaiyo: ‘We zijn onder andere de voordeligste parkeerapp in Nederland omdat we geen transactiekosten rekenen. Dat doen we omdat mensen die nu onze app gebruiken om te parkeren, langzaam maar zeker alle andere mobiliteitsopties ontdekken. Zoals openbaar vervoer en deelvervoer. Een kwart van de parkeerders kiest nu al een of meerdere andere (elektrische) mobiliteitsopties. Zo zie je dat mensen stap voor stap opeens de keuze maken om hun hele reis duurzaam te maken. En dat is precies hoe wij denken.’
De rol van Rabobank
Vanaf het begin van Gaiyo was Rabobank al betrokken, deels omdat Groenhuijzen de bank al kende van zijn tijd bij TomTom. Groenhuijzen: ‘Ik merkte daar dat Rabobank een bank is die ook in moeilijke tijden aan je zijde staat. Zo’n bank wilde ik graag ook voor Gaiyo. We zijn natuurlijk een innovatief bedrijf en moeten veel investeren. Daarvoor hebben we ook de middelen nodig.’ Door de investeringen van Rabobank heeft Gaiyo kunnen groeien. ‘We begonnen klein, maar inmiddels bestaat ons team uit zo’n 40 personen. 'De helft daarvan zijn ontwikkelaars’, legt Groenhuijzen uit.
“Rabobank is een bank die ook in moeilijke tijden aan je zijde staat.”
Jeroen Brouwer van het Startup & Scale-up Team stond aan Lucien’s zijde en zorgde ervoor dat Gaiyo de juiste middelen had om naar de volgende fase te gaan. ‘Bij nieuwe businessmodellen, zoals dat van Gaiyo, zit een financiering verlenen net iets anders in elkaar. Er is nog geen data, er zijn geen concurrenten. Je weet niet hoe het idee uitpakt. Daarom schakelen we onder andere met onze sectorspecialisten om te kijken of er potentie zit in een plan. Maar we kijken ook naar andere dingen, waar normale financierders niet naar kijken. Zit er bijvoorbeeld een stabiel team, zijn ze ondernemend genoeg, zijn er mogelijkheden voor spin-offs?’
Transitiebankieren
Bij Gaiyo zat dat gelukkig allemaal goed. Brouwer: ‘We zijn gestart met een innovatief borgstellingskrediet. Als Startup & Scale-up bankier structureer ik die aanvraag en zorg ik dat alles is onderbouwd met de juiste gegevens. Inmiddels bedienen we Gaiyo ook met verzekeringen en Identity Services.' Groenhuijzen: ‘Een andere toegevoegde waarde is dat Rabobank me verbindt met allerlei relevante partijen. Dit komt voort uit de goede relatie die we hebben, je hebt elkaars kennis nodig om te groeien.’ Gaiyo heeft een uitdagend businessmodel, vervolgt Brouwer. ‘Krijg iedereen maar eens uit de auto. De markt is er nog niet helemaal, maar deelmobiliteit wordt wel steeds belangrijker. Vooral in steden. Door ruimtegebrek verdwijnen auto’s uit de stad. Dan moet je een alternatief aanbieden. Gaiyo haalt die drempel weg. Bij Rabobank geloven we in de transitie naar deelvervoer in de grote steden. Het is een belangrijk onderdeel van een groenere toekomst.’
Ambities binnen mobiliteit
Groenhuijzen heeft genoeg ideeën om Gaiyo nog verder te laten groeien. In eerste instantie richt hij zich op de Nederlandse markt. ‘We zijn begonnen met marketing om meer naamsbekendheid te krijgen. Omdat we met veel internationale aanbieders van mobiliteit samenwerken, is het voor ons daarnaast makkelijker om Gaiyo te lanceren in andere landen. Daarom zijn we recent begonnen in België. In dat land zijn weer andere partijen actief, die ons weer een ingang geven in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Het netwerk bouwen we zo gaandeweg uit. Het is mooi dat we ook in het buitenland een drempel wegnemen. Dat is wat we willen.’
Ontdek welke financiering bij jouw onderneming past
Gaiyo is een goed voorbeeld van hoe Rabobank startups ondersteunt in verschillende levensfases. Als jouw startup of scale-up ook financiering nodig heeft, biedt Rabobank verschillende financieringsproducten en innovatiefondsen voor duurzame groei in iedere ontwikkelfase. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw onderneming kunnen ondersteunen bij het realiseren van jouw ambities.