Online afhandelen
Je kunt een internationale bankgarantie aanvragen en beheren via de buttons op deze pagina of via Rabo Trade Access, een module in Rabo Corporate Connect.
Ga direct naar:
Een bankgarantie biedt betalingszekerheid voor jou en je binnenlandse handelspartner. Deze garantie zorgt voor vertrouwen bij beide partijen.
Je kunt een internationale bankgarantie aanvragen en beheren via de buttons op deze pagina of via Rabo Trade Access, een module in Rabo Corporate Connect.
Je regelt je binnenlandse bankgarantie in het Nederlands of het Engels telefonisch via de Trade Service Desk. Onze medewerkers zitten op werkdagen van 8.00 tot 17.30 uur voor je klaar.
Houd deze gegevens bij de hand:
Voldoende werkkapitaal
Zorg ervoor dat je voldoende werkkapitaal hebt om de bankgarantie te dekken. Dit werkkapitaal kan een krediet, een bankgarantiefaciliteit of een bedrag op je zakelijke (spaar)rekening zijn. Het garantiebedrag blokkeren wij totdat de bankgarantie vervalt. Heb je onvoldoende werkkapitaal om de bankgarantie te dekken? Neem dan eerst contact op met een adviseur van je eigen Rabobank.
Bij bankgaranties worden drie tarieven in rekening gebracht:
De actuele tarieven voor bankgaranties zijn te vinden via onderstaande link.
Bankgarantieprovisie
De bankgarantieprovisie is een percentage over het bankgarantiebedrag en de looptijd van de bankgarantie. Deze provisie wordt afgeschreven van je zakelijke rekening bij de Rabobank. Dit gebeurt na ieder kwartaal.
Type bankgarantie | Provisie |
Standaard bankgarantie onder inperking bestaande kredietfaciliteit | 1,50% |
Standaard bankgarantie tegen dekking creditgeld | 1,25% |
Afgifte bankgarantie in overige situaties | min 0,35 - max 2,80%* |
*Voor bankgaranties in overige situaties vindt een kredietbeoordeling plaats. Bij de beoordeling voor de bepaling van de hoogte van de bankgarantieprovisie kijken we naar de volgende factoren:
Als je een bankgarantie aanvraagt, is het belangrijk dat je voldoende werkkapitaal hebt om de bankgarantie te dekken. Dit werkkapitaal kan een krediet, een bankgarantiefaciliteit of een bedrag op je zakelijke (spaar)rekening zijn. Het garantiebedrag blokkeren wij totdat de bankgarantie vervalt. Heb je onvoldoende werkkapitaal om de bankgarantie te dekken? Neem dan contact op met een adviseur van je eigen Rabobank.
Als je een bankgarantie wilt aanvragen, lees dan vooraf de bankvoorwaarden. Je kunt deze hieronder downloaden.
Met een bankgarantie laat je aan degene waar je zaken mee doet (begunstigde) weten dat de Rabobank garant staat voor een afgesproken bedrag. Bij het eerste schriftelijke verzoek van de begunstigde betalen wij dit bedrag aan hem of haar uit. Dit bedrag is een vergoeding voor het geval dat je de afspraken tussen jou en de begunstigde niet nakomt.
Met een bankgarantie geef je extra zekerheid en vertrouwen aan degene waarmee je zaken doet. Dat kan concurrentievoordeel opleveren of voordeel bieden bij inkoop. Je hoeft bijvoorbeeld geen aanbetaling te doen of je krijgt uitstel van betaling.
Als je een bankgarantie aanvraagt, dan moet je voldoende werkkapitaal hebben om het garantiebedrag te dekken. Dit werkkapitaal kan een bestaand krediet of bankgarantiefaciliteit zijn, of een bedrag op je (spaar)rekening. Heb je extra werkkapitaal nodig, neem dan contact op met een adviseur van je eigen Rabobank voordat je de aanvraag hier start.
Er bestaan verschillende typen bankgaranties. Dit zijn de meest voorkomende bankgaranties:
De status van jouw zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van de Rabobank. De referentienummers voor Bankgaranties beginnen met GU of GB, voor Letter of Credit met LM of LX en voor documentaire incasso’s met CM of CX.
Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat koeriersdiensten documenten niet tijdig of zelfs niet afleveren in bepaalde landen. Neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.
Voor overige vragen kun je contact opnemen met Trade Service Desk (030 – 216 36 00) tussen 8:00 – 17:30 uur of mailen naar trade.servicedesk@rabobank.nl