Zakelijk rijden in 2023: vijf opvallende trends
De elektrische auto van de zaak is anno 2023 niet meer weg te denken. Het (occasion)aanbod neemt nog sneller toe, de bijtelling blijft verlaagd en de subsidiepot groeit. De elektrische bestelbus volgt in zijn voetsporen. Zo zijn er nog tal van ontwikkelingen. In dit artikel zetten we vijf trends voor je op een rij.
1. De elektrische auto is nu écht mainstream
Europese wet- en regelgeving dwingt autofabrikanten hun vloot te vergroenen. Gemiddeld mag een auto 95 gram CO2 per kilometer uitstoten, maar die emissiewaarde gaat de komende jaren verder naar beneden. “Autofabrikanten zetten massaal in op elektrisch rijden om hoge boetes te voorkomen. Er zijn al veel elektrische auto’s geïntroduceerd de laatste tijd, maar er komen er heel veel aan. Ze worden betaalbaarder en de actieradius neemt toe”, zegt Stan Berings. Hij is partner bij PwC Nederland en hoofd van het automotive team.
Elektrische bestelbus
In het kielzog van de elektrische auto is de elektrische bestelbus in opkomst. De bestelauto profiteert van de technologische ontwikkelingen die de elektrische personenauto doormaakt. Het aanbod aan betaalbare elektrische bestelbussen met veel gebruiksgemak neemt toe. Dat is voor veel ondernemers mooi op tijd, want ze willen met een investering nu de aankomende grootstedelijke ‘brandstofmotor-ban’ voor zijn. Vanaf omstreeks 2025 laten dertig (grote) gemeenten alleen nog emissievrije bestelwagens in hun binnensteden toe.
Schaf jouw bedrijfswagen aan met Rabo Lease
2. De elektrische occasion is in opmars
Dat de elektrische auto volwassen wordt, is duidelijk zichtbaar op de occasionmarkt. Berings: “De eerste hausse aan elektrische lease-auto’s van drie tot vijf jaar geleden bereikt nu het tweedehands-aanbod.”
De vraag naar elektrische occasions wordt versterkt doordat het huidige chiptekort grote vertragingen oplevert in de levering van nieuwe elektrische auto’s. “Een vertraging van een half jaar of zelfs meer, is geen uitzondering. Als je snel een elektrische auto wilt rijden, ben je aangewezen op een tweedehands.” Ook de coronapandemie heeft de occasionmarkt een duw in de rug gegeven. “Mensen willen het liefst in hun eigen veilige coconnetje reizen van A naar B.”
3. Meer subsidie voor elektrisch rijden, maar hogere bijtelling
Voor elektrische bestelbussen kun je als ondernemer subsidie krijgen dankzij de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Als je gebruikmaakt van de SEBA ontvang je tot 12 procent van de aanschafprijs van een elektrische bestelbus subsidie, met een maximum van 5.000 euro. De exacte voorwaarden kun je bij de RVO vinden.
De SEBA loopt tot en met 2025. Elk jaar wordt er een bepaalde hoeveelheid (2023: 33 miljoen euro) aan subsidiegeld opzijgezet. Op de website van RVO vind je een overzicht van auto’s die voor SEBA in aanmerking komen.
Naast de SEBA kun je als zakelijk rijder mogelijk ook gebruikmaken van de MIA- en Vamil-regelingen. Met de MIA kun je tot 45 procent van het investeringsbedrag aftrekken, terwijl je met de Vamil 75 procent van de investeringskosten mag afschrijven op een tijdstip dat je zelf bepaalt. Ook zijn er mogelijk lokale en provinciale subsidies waar je gebruik van kunt maken. Let wel op: als deze er zijn en je maakt er gebruik van, dan wordt deze subsidie afgetrokken van de eventuele SEBA-subsidie.
Bijtelling tot en met 2026
Waar de subsidiepotten voor aanschaf groeien, wordt het bijtellingsvoordeel voor elektrische leaseauto’s en bestelbussen steeds kleiner. Het bijtellingspercentage voor emissievrije voertuigen is per 1 januari 2023 16 procent, waarbij het drempelbedrag verlaagd wordt van € 35.000 naar € 30.000. Volgens de huidige plannen bedraagt de bijtelling voor een elektrische auto vanaf 2026 22 procent. Dat is gelijk aan een auto met brandstofmotor.
Elektrische auto/bestelbus | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bijtelling | 16% | 16% | 17% | 22% | ||
Drempelbedrag | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | nvt |
4. Werkgevers zoeken naar flexibeler mobiliteitsoplossingen
Zowel Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) als het CPB weten het op basis van hun peilingen zeker: thuiswerken blijft. “Die dagen op het thuiskantoor veranderen de mobiliteitsbehoeften en de invulling ervan”, denkt Stan Berings. “Als werkgever zul je veel flexibeler moeten omgaan met de auto van de zaak. Het is niet meer hét zakelijke vervoersmiddel, maar een van de vele mogelijkheden, naast bijvoorbeeld de elektrische fiets van de zaak.”
Autodelen en het mobiliteitsbudget
Berings ziet die flexibiliteit terug in de populariteit van het mobiliteitsbudget en vergelijkbare hybride oplossingen. Een werknemer mag daarin het budget vrijelijk besteden aan vervoersvormen die voor hem het aantrekkelijkst zijn. Hij ziet ook veel kans voor de zakelijke deelauto. “De sharing economy maakt zijn opmars naar bedrijfsniveau. Als werkgever vervang je de vaste auto van de zaak dan door poolauto’s die door meerdere mensen worden gebruikt. Individueel of om samen te reizen.”
5. De vaste reiskostenvergoeding staat onder druk
De nieuwe realiteit – we werken vaker vanuit huis – heeft gevolgen voor reiskostenvergoeding. Volgens de regel mag een werkgever een onbelaste reiskostenvergoeding (tot € 0,21 per kilometer in 2023 en tot € 0,22 in 2024) uitkeren aan werknemers die ten minste 128 dagen per jaar (60% van 214 werkdagen die een kalenderjaar telt, op basis van een vijfdaagse werkweek) naar kantoor komen.
Nu veel werknemers dat minimum aantal kantoordagen niet meer redden, ben je als werkgever verplicht de uitkering te stoppen. Berings verwacht dat veel werkgevers hun reiskostenvergoeding inruilen voor bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding. “Het anders en slimmer omgaan met vergoedingen voor gemaakte reiskosten past in het beeld van meer flexibiliteit rondom mobiliteit. Als werkgever kun je in plaats van een tegemoetkoming in de reiskosten meer investeren in een ideale werkplek thuis.” De in 2022 ingevoerde onbelaste vergoeding voor thuiswerken van € 2 per dag gaat in 2023 omhoog naar € 2,15 per thuiswerkdag.