
De elektrische bestelbus in de praktijk: de ware kosten
De elektrische bestelbus wint aan populariteit onder ondernemers. De praktische inzetbaarheid neemt toe en het kostenplaatje wordt aantrekkelijker. Maar hoe praktisch en voordelig is elektrisch rijden eigenlijk? We kijken naar de concrete total costs of ownership, maar vergeten ook de ‘ongrijpbare’ kostenvoordelen niet.
Op deze pagina vertellen we je meer over:

1. Aanschafprijs
Door de invoering van de BPM verplichting op diesel en benzine bedrijfsauto’s is de aanschafprijs van een elektrische bedrijfsauto nagenoeg gelijk of in sommige gevallen zelfs lager dan de brandstofvarianten waardoor de aanschaf van een elektrische bedrijfsauto interessanter wordt.
Aanbod elektrische bestelbussen
In 2025 is er een compleet aanbod van elektrische bestelauto's. Goed nieuws voor de ondernemer die een ruime keus wil hebben in prijs en actieradius. Volgens Dr. Bram Veenhuizen, lector HAN Automotive Research, is het aanbod nu zo groot dat het vinden van een geschikte bestelbus geen issue meer is. “Het rijbereik is voldoende om echt goed uit de voeten te kunnen voor de meeste ondernemers. Veel ondernemers zijn regionaal actief en dan kom je met een paar honderd kilometer aan actieradius al prima uit.”
Zo financier je een elektrische bus
Ben je benieuwd naar de kosten van financial lease voor je elektrische bus? Bereken voor welk maandbedrag jij een elektrisch bedrijfsmiddel kunt leasen en start meteen je leaseaanvraag.
2. Energiekosten
In de praktijk verliest een brandstofmotor tot wel 80% van zijn energie aan warmte. De elektromotor doet dat een stuk efficiënter. Een efficiency van 95% is best realistisch. Een logisch gevolg is dat de energiekosten van de elektrische auto een stuk lager uitkomen.
Ondernemers die de elektrische bestelbus voornamelijk aan de (eigen) laadpaal koppelen, zijn dus over het algemeen goedkoper uit dan met een vergelijkbare dieselbus.
Rekenvoorbeeld
Gemiddeld legt een bestelbus in het eerste jaar ongeveer 28.000 kilometer af. Bij een besparing op de energiekosten van € 0,03 per kilometer, scheelt dat € 840 op jaarbasis.
3. Lagere onderhoudskosten
De elektrische bus is aanzienlijk minder onderhoudsgevoelig. Een verbrandingsmotor bevat met gemak tweehonderd draaiende delen, de elektromotor amper twintig. Ook de remschrijven krijgen het amper te verduren, omdat er een regeneratief remsysteem aan boord is. Daar staat tegenover dat als er iets kapot gaat aan een elektrische bus, de reparatie vaak duurder is.
Al met al zijn de onderhoudskosten van een elektrische bestelbus ongeveer 20% lager dan die van een bestelbus met brandstofmotor. Op jaarbasis scheelt dat gemiddeld zo'n 150 euro.
Doordat de aanschafkosten nagenoeg gelijk zijn, is ook de verzekeringspremie vergelijkbaar tussen een diesel- en een elektrische uitvoering. De premie hangt af van verschillende factoren. Heb je het kenteken van jouw bus bij de hand? Bereken dan binnen twee minuten jouw premie.
Down-time
Lastiger in kosten uit te drukken, maar volgens Veenhuizen een duidelijk voordeel van de elektrische bestelbus, is het minimum aan zogenoemde ‘down-time’. “Met een bestelauto met brandstofmotor sta je regelmatig aan de pomp. Dat is tijd waarin je als ondernemer weinig kunt doen. De elektrische bestelbus laad je buiten werktijden op. Gewoon ’s nachts, op je eigen locatie. Het is ‘set & forget’. Je rijdt ’s ochtend met een vol accupakket weg.”
4. Fiscale voordelen
Vrijstelling van BPM en korting op MRB
Voor je elektrische bestelbus betaal je geen aanschafbelasting (BPM). Voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) geldt een korting van 75% in 2025. Voor een bestelbus van 1.900 kilo scheelt dat circa € 160 per kwartaal aan MRB.
Bijtelling
Rijd je je elektrische bestelbus ook privé, dan betaal je bijtelling. De bijtelling voor een elektrische bus is lager dan die voor een bus met verbrandingsmotor. In 2025 komt die bijtelling uit op 17% over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs. Over het deel van catalogusprijs dat boven die drempel valt, geldt 22% bijtelling. Die bijtelling blijft 60 maanden aan de bestelbus verbonden.
5. Restwaarde
De afschrijving van elektrische bestelbus houdt gelijke tred met de afschrijving van een bestelbus met brandstofmotor. Die waardevastheid dankt de elektrische bestelbus aan het feit dat hij nauwelijks actieradius verliest. Een batterijpakket is na de eerste 1,5 jaar 2% van zijn capaciteit kwijt, daarna is die afname nog kleiner: ongeveer 1% op jaarbasis.
Toegang tot de binnenstad
Positief voor de restwaarde is het feit dat de elektrische bestelbus hét vervoersmiddel voor stadstransport lijkt te worden. “Je komt als ondernemer straks met je oude dieselbus de stad gewoon niet meer in”, legt Bram Veenhuizen uit. Er zijn ongeveer 30 (grote) steden die rond 2025 bestelbussen met brandstofmotor gaan weren uit de binnenstad. Amsterdam wil in 2030 zelfs helemaal emissievrij zijn.
Extra opbrengsten
Veenhuizen denkt tot slot dat een elektrische bestelbus bijdraagt aan een positiever bedrijfsimago. “Je merkt dat klanten en opdrachtgevers steeds meer eisen stellen aan hoe duurzaam een bedrijf opereert waarmee ze zaken doen. Ze letten dan op alles, ook op het vervoer.”
Ook bij aanbestedingen werkt een groen wagenpark door. “Een bedrijf met een groen mobiliteitsbeleid stijgt op de CO2-prestatieladder en komt eerder als duurzaam en aantrekkelijk uit de bus.” Een elektrische bus kan op diverse manieren dus indirect leiden tot meer omzet.

Een elektrische bestelbus leasen
Een elektrische bus financier je eenvoudig met Rabo Lease. Hiermee spreid je de aanschafkosten én ben je vanaf dag één eigenaar van je bus. Merk of type maakt niet uit. Je bestelt de bus bij de dealer van jouw keuze en je regelt de lease bij ons. Een laadpaal kun je gewoon meeleasen en ook de verzekering van je bus regel je eenvoudig bij ons.