Ondernemer met elektrische bedrijfswagens

De elektrische bestelbus in de praktijk: de ware kosten

De elektrische bestelbus wint aan populariteit onder ondernemers. De praktische inzetbaarheid neemt toe en het kostenplaatje wordt aantrekkelijker. Maar hoe praktisch en voordelig is elektrisch rijden eigenlijk? We kijken naar de concrete total costs of ownership, maar vergeten ook de ‘ongrijpbare’ kostenvoordelen niet.

1. Aanschafprijs

De elektrische bestelbus heeft een flink batterijpakket aan boord. Die batterijcellen zijn momenteel nog relatief duur. Dat vertaalt zich naar een hogere aanschafprijs van een elektrische bestelbus. Je betaalt al snel minimaal € 15.000 meer dan voor een vergelijkbaar benzine-of dieselbusje. De prijs van EV-batterijen daalt echter snel, mede doordat de goedkopere nikkel- en kobaltloze batterij zijn opwachting maakt.

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)

Omdat de hogere aanschafprijs sommige ondernemers afschrikt, stimuleert de overheid de aankoop van elektrische bedrijfsauto’s via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). De subsidie heeft de hoogte van 10% van de aanschafprijs van een nieuwe bestelbus (12% voor kleine bedrijven en non-profitinstellingen), met een maximum subsidiebedrag van € 5.000 per auto. De SEBA-regeling is tot 31 december 2025 van kracht. Voor 2022 bedraagt het budget € 28 miljoen. Sommige steden bieden daarnaast een lokale subsidie aan, die aan te vullen is met de SEBA-subsidie.

Aanbod elektrische bestelbussen

In 2022 neemt het aanbod elektrische bestelbussen weer verder toe. Goed nieuws voor de ondernemer die een ruime keus wil hebben in prijs en actieradius. Volgens Dr. Bram Veenhuizen, lector HAN Automotive Research, is het aanbod nu zo groot dat het vinden van een geschikte bestelbus geen issue meer is. “Het rijbereik is voldoende om echt goed uit de voeten te kunnen voor de meeste ondernemers. Veel ondernemers zijn regionaal actief en dan kom je met een paar honderd kilometer aan actieradius al prima uit.”

Hulp bij jouw keuze

Nieuwsgierig of de overstap naar de elektrische auto nu al iets voor je is? Met onze keuzehulp krijg je in een paar minuten inzicht of elektrisch voor jou interessant is. Scheelt jou een boel uitzoekwerk.

2. Energiekosten

In de praktijk verliest een brandstofmotor tot wel 80% van zijn energie aan warmte. De elektromotor doet dat een stuk efficiënter. Een efficiency van 95% is best realistisch. Een logisch gevolg is dat de energiekosten van de elektrische auto een stuk lager uitkomen.

Ondernemers die de elektrische bestelbus voornamelijk aan de eigen laadpaal koppelen, zijn ongeveer € 0,05 per kilometer aan energiekosten kwijt. Een vergelijkbare dieselbus komt uit op ongeveer € 0,08 per kilometer. Per kilometer bespaar je € 0,03. Laad je de bus op met stroom van je eigen zonnepanelen, dan loopt het kostenvoordeel nog een stuk verder op.

Rekenvoorbeeld

Gemiddeld legt een bestelbus in het eerste jaar ongeveer 28.000 kilometer af. Bij een besparing op de energiekosten van € 0,03 per kilometer, scheelt dat € 840 op jaarbasis.

3. Lagere onderhoudskosten

De elektrische bus is aanzienlijk minder onderhoudsgevoelig. Een verbrandingsmotor bevat met gemak tweehonderd draaiende delen, de elektromotor amper twintig. Ook de remschrijven krijgen het amper te verduren, omdat er een regeneratief remsysteem aan boord is. Daar staat tegenover dat als er iets kapot gaat aan een elektrische bus, de reparatie vaak duurder is.

Al met al zijn de onderhoudskosten van een elektrische bestelbus ongeveer 20% lager dan die van een bestelbus met brandstofmotor. Op jaarbasis scheelt dat gemiddeld zo'n 150 euro.

Je bent waarschijnlijk wel wat meer geld kwijt aan je verzekering (vanwege de hogere aanschafwaarde). De premie hangt af van verschillende factoren. Heb je het kenteken van jouw bus bij de hand? Bereken dan binnen twee minuten jouw premie.

Down-time

Lastiger in kosten uit te drukken, maar volgens Veenhuizen een duidelijk voordeel van de elektrische bestelbus, is het minimum aan zogenoemde ‘down-time’. “Met een bestelauto met brandstofmotor sta je regelmatig aan de pomp. Dat is tijd waarin je als ondernemer weinig kunt doen. De elektrische bestelbus laad je buiten werktijden op. Gewoon ’s nachts, op je eigen locatie. Het is ‘set & forget’. Je rijdt ’s ochtend met een vol accupakket weg.”

4. Fiscale voordelen

Voor de elektrische bestelbus geldt in 2022 een Milieu-Investeringsaftrek (MIA) . Je mag maar liefst 45% van de aanschafkosten van je omzet aftrekken. Alleen over de eerste 11.000 euro van de aanschafprijs mag je geen aftrek toepassen. De Milieu-investeringsaftrek is te combineren met de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de SEBA-regeling.

Vrijstelling van BPM en MRB

Voor je elektrische bestelbus betaal je geen aanschafbelasting (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor een bestelbus van 1.900 kilo scheelt dat € 128 per kwartaal aan MRB.

Bijtelling

Rijd je je elektrische bestelbus ook privé, dan betaal je bijtelling . De bijtelling voor een elektrische bus is lager dan die voor een bus met verbrandingsmotor. In 2022 komt die bijtelling uit op 16% over de eerste € 35.000 van de catalogusprijs. Over het deel van catalogusprijs dat boven die drempel valt, geldt 22% bijtelling. Die bijtelling blijft 60 maanden aan de bestelbus verbonden.

5. Restwaarde

De afschrijving van elektrische bestelbus houdt gelijke tred met de afschrijving van een bestelbus met brandstofmotor. Die waardevastheid dankt de elektrische bestelbus aan het feit dat hij nauwelijks actieradius verliest. Een batterijpakket is na de eerste 1,5 jaar 2% van zijn capaciteit kwijt, daarna is die afname nog kleiner: ongeveer 1% op jaarbasis.

Toegang tot de binnenstad

Positief voor de restwaarde is het feit dat de elektrische bestelbus hét vervoersmiddel voor stadstransport lijkt te worden. “Je komt als ondernemer straks met je oude dieselbus de stad gewoon niet meer in”, legt Bram Veenhuizen uit. Er zijn ongeveer 30 (grote) steden die rond 2025 bestelbussen met brandstofmotor gaan weren uit de binnenstad. Amsterdam wil in 2030 zelfs helemaal emissievrij zijn.

Extra opbrengsten

Veenhuizen denkt tot slot dat een elektrische bestelbus bijdraagt aan een positiever bedrijfsimago. “Je merkt dat klanten en opdrachtgevers steeds meer eisen stellen aan hoe duurzaam een bedrijf opereert waarmee ze zaken doen. Ze letten dan op alles, ook op het vervoer.”

Ook bij aanbestedingen werkt een groen wagenpark door. “Een bedrijf met een groen mobiliteitsbeleid stijgt op de CO2-prestatieladder en komt eerder als duurzaam en aantrekkelijk uit de bus.” Een elektrische bus kan op diverse manieren dus indirect leiden tot meer omzet.

Benieuwd naar de totale kosten voor jouw bedrijf?

Doorloop in een paar minuten onze keuzehulp, kies de elektrische bus die bij jouw bedrijf past en vergelijk de kosten met die van een dieselbus.

Elektrische bestelbus leasen met Rabo Lease

Een elektrische bestelbus leasen

Een elektrische bus financier je eenvoudig met Rabo Lease. Hiermee spreid je de aanschafkosten én ben je vanaf de eerste dag eigenaar van je bus. Merk of type maakt niet uit. Je bestelt de bus bij de dealer van jouw keuze en je regelt de lease bij ons. Een laadpaal kun je gewoon meefinancieren in de lease en ook de verzekering van je bus regel je eenvoudig bij ons.