Update

De huidige groothandel non-food in feiten en cijfers

22 december 2025 11:00

Groothandels verkopen (in de basis) producten die ze niet zelf produceren, maar inkopen en doorverkopen aan andere bedrijven (B2B). Het is een dynamische en complexe sector, waarin verschillende waardeketens samenkomen. Met een omzet van zo’n 458 miljard euro en ruim 420.000 dienstverbanden vormt de groothandel non-food een betekenisvol onderdeel van onze economie. Welke trends zien we in deze sector? Dat lees je in deze update.

In het kort:

    De groothandel non-food bestaat uit diverse spelers met verschillende businessmodellen. Dat maakt de sector dynamisch en complex. De sector is conjunctuurgevoelig, kent wisselende groeikansen en is sterk internationaal georiënteerd. Ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, verduurzaming en arbeidsmarkt vormen belangrijke uitdagingen én kansen voor de groothandel.

Waarde voor de Nederlandse economie

De groothandel non-food bestaat uit verschillende bedrijven met uiteenlopende businessmodellen en afzetkanalen. Dat maakt de sector dynamisch, maar ook complex.

Binnen de sector is er een verschil tussen de zuivere groothandel en handelsbemiddeling. Een groothandelaar koopt en verkoopt producten voor eigen rekening en risico, en is dus tijdelijk eigenaar van de goederen. Een handelsbemiddelaar bemiddelt alleen tussen partijen en wordt nooit eigenaar van de verhandelde producten.

De groothandel non-food bestaat uit meerdere deelsectoren. In deze sectorvisie focussen we ons op de volgende vijf:

    Groothandel in non-food Groothandel in ICT-apparatuur Groothandel in industriemachines Overige gespecialiseerde groothandel Niet-gespecialiseerde groothandel

“Er werken ruim 420.000 mensen in de Nederlandse groothandel in non-foodgoederen.”

Deze non-foodsectoren hebben samen een omzet van ongeveer 458 miljard euro (CBS, 2023). Indirect versterken ze ook het verdienvermogen van Nederland via andere sectoren in de waardeketen richting de consument, zoals merk- en vastgoedeigenaren, producenten, retailers en logistieke dienstverleners. Er werken ruim 420.000 mensen in de Nederlandse groothandel in non-food goederen (CBS, 2023).

Richting 2040 blijft de sector een grote werkgever in Nederland, met een onverminderd grote vraag naar personeel. Wel moet de arbeidsproductiviteit omhoog. Digitalisering kan daarin een rol spelen.

Wisselende cycliciteit en groeikansen

De groothandel is conjunctuurgevoelig en afhankelijk van economische groei in zowel Nederland als daarbuiten. De sector profiteert van positieve vooruitzichten in diverse eindmarkten, maar de groei verschilt aanzienlijk per segment. Door de diversiteit aan afzetmarkten en specialisaties, kennen groothandels uiteenlopende cycli en groeipaden.

Complexe, internationale sector

De groothandel is sterk internationaal georiënteerd en beweegt mee met de wereldwijde economie. Ongeveer 75% van de toegevoegde waarde die Nederlandse groothandels genereren, komt vanuit export. Deze trend zal doorzetten omdat veel klanten van groothandels internationaliseren, waardoor groothandels hen moeten volgen.

Groothandels opereren in een sterk concurrerende omgeving, waarbij de concurrentie niet alleen komt van andere groothandels in binnen- en buitenland, maar ook van klanten en leveranciers vanuit verticale ketenintegratie én vanuit andere sectoren die de groothandel proberen te omzeilen.

Uitdagingen door vergrijzing, digitalisering en verduurzaming

Vergrijzing

De sector heeft last van de krappe arbeidsmarkt. De beroepsbevolking groeit beperkt, terwijl het aantal werkenden dat met pensioen gaat de komende jaren fors toeneemt. Bijna de helft van de ondernemingen ervaart een tekort aan medewerkers als belemmering. Naast het tekort aan personeel is er ook een dalende bereidheid tot bedrijfsopvolging. Daardoor zal de groothandelsmarkt in Nederland verder consolideren.

Digitalisering

Technologische ontwikkelingen vervagen de grenzen binnen en buiten de sector. Deze trend kan bedreigend zijn voor groothandels, omdat klanten en leveranciers nu makkelijker direct zaken kunnen doen. Digitalisering wordt in aanloop naar 2040 dan ook steeds belangrijker om klanten en leveranciers goed te kunnen blijven bedienen.

“Het gebruik van data kan toegevoegde waarde leveren aan zowel de afnemer als toeleverancier.”

In deze zeer competitieve markt verwachten we dat de concurrentie verder toeneemt, wat leidt tot druk op prijzen en marges. Er zijn echter ook kansen, zoals het gebruik van data om toegevoegde waarde te leveren aan zowel de afnemer als toeleverancier.

Verduurzaming

Ook duurzaamheid is een steeds belangrijker thema binnen de sector. Groothandels worden gestimuleerd om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Bijvoorbeeld door processen energiezuiniger te maken, circulaire producten aan te bieden, hun ecologische voetafdruk te verminderen en de waardeketen transparanter te maken. Duurzaamheid biedt kansen voor innovatie en concurrentievoordeel. Ook draagt het bij aan een toekomstbestendige sector, die inspeelt op de groeiende vraag van klanten en partners naar verantwoorde oplossingen.