Update

Supermarkten winnaar in foodsector

1 februari 2020 11:56

Dankzij beperkte werkloosheid en stijgende huurprijzen bleven bestedingen van Nederlanders in 2019 stabiel. Op speciaalzaken na kon de hele foodsector niet klagen over de omzetten. Supermarkten en horeca zagen hun omzetten zelfs stijgen met 3 tot 3,5%. Toch verwachten we voor 2020 zwaardere omstandigheden in de foodsector. In dit soort gevallen doen supermarkten het van oudsher beter dan horeca of speciaalzaken. Lees verder over de cijfers en trends in de foodsector en waarom supermarkten de sterkste positie vasthouden.

Klant bekijkt product in supermarkt

“Omdat speciaalzaken en horeca gevoelig zijn voor slechtere economie, worden supermarkten sterke spelers in 2020”

Ontwikkelingen in de foodsector

Ondanks de stijgende omzetten in 2019 zien we dat consumenten koopschuw worden. Door de hogere prijzen en oververhitte zomermaanden kopen zij minder bij alle foodbedrijven. In het laatste kwartaal van 2019 stegen deze volumes iets, maar het vertrouwen van consumenten is zwak (zie Figuur 1). Ondanks de optimistische vooruitzichten voor de Nederlandse consumptiebestedingen vrezen we dat 2020 een uitdagend jaar wordt voor de sector. De druk loopt namelijk op door internationale politieke spanningen, het nationale stikstofvraagstuk en de impact van het coronavirus op de wereldhandel.

Grafiek volumegroei per distributiekanaal

Supermarkt is grote concurrent van speciaalzaken en foodservice

Supermarkten vormen voor een groot gedeelte van de foodsector een grote concurrent. Zo openen verschillende supermarktketens gemaks- of stadswinkels in het territorium van speciaalzaken. Toch blijft er altijd ruimte voor bedrijven die uitblinken in verse producten. Ook horeca hebben last van supermarkten als concurrent. Als mensen minder te besteden hebben, ruilen ze namelijk al snel een drankje buiten de deur om voor de supermarkt als goedkoper alternatief.

Consumenten laten ongezonde producten vaker staan

Bijna alle categorieën in de supermarkt zorgen voor een omzetgroei. Dat is te danken aan de btw-verhoging van drie procent sinds januari 2019 en stijgende grondstofprijzen. Door deze omstandigheden zijn prijzen gestegen en worden Nederlanders koopschuw. Zo zijn er veel minder producten in supermarkten verkocht, op hartige snacks en zoetigheid na. Toch zien we dat vooral ongezonde productgroepen het zwaar hebben. Vorig jaar werd er bijvoorbeeld minder frisdrank, fruitsap, margarine en vlees verkocht.

Vleesvervangers zijn juist veel meer verkocht, vooral in het vierde kwartaal van 2019. Zo groeide de hoeveelheid verkochte vleesvervangers de eerste drie kwartalen rond de 15%, maar in het laatste kwartaal bijna 30%. Deze opvallende trend is waarschijnlijk te danken aan alle media-aandacht, de overname van de Vegetarische Slager, de introductie van plantaardige alternatieven bij internationale hamburgerketens of ‘gewoon’ door de stijgende vleesprijzen.

Benieuwd waar jouw kansen in de foodsector liggen? Onze experts gaan graag met je in gesprek. Neem contact op met de Rabobank bij jou in de buurt voor advies of een sparringsessie.