Update

Hoe data Fruitfunk helpt bij het bepalen van de juiste koers

23 maart 2022 13:19

Wat is data en hoe kan data bijdragen aan het toekomstbestendig maken van bedrijven? Fruitfunk, fabrikant van verantwoorde snacks voor kinderen, werkt sinds een aantal maanden datagedreven en merkt meteen het verschil. In dit artikel vertellen we je meer over de voordelen voor Fruitfunk. Ook leggen we uit hoe data en digitalisering in het algemeen midden- en kleinbedrijven verder kan helpen in de toekomst.

Vrouw op tablet

Data en digitalisering zijn noodzakelijk voor een toekomstbestendige strategie

Wil je weten hoe je data en digitalisering zo optimaal mogelijk in kan zetten voor jouw bedrijf? Dan is het goed om eerst te kijken naar wat data en digitalisering precies inhouden.

Data heeft betrekking op gegevens over je bedrijfsprocessen, producten en klanten. ICT-oplossingen zorgen ervoor dat grote hoeveelheden data op gestandaardiseerde en gestructureerde wijze worden opgeslagen. Naast data uit eigen systemen is er ook steeds meer data beschikbaar via externe bronnen. De hoeveelheid hiervan is de laatste jaren enorm toegenomen. Maar om je data goed te kunnen gebruiken moet je zorgen voor structuur. Want pas als de context, betekenis en samenhang van data duidelijk is, kun je deze goed interpreteren en inzetten als informatie voor bijvoorbeeld het inrichten en afstemmen van bedrijfsprocessen of het nemen van managementbeslissingen. Zonder context biedt data eigenlijk geen informatie.


Wat is digitalisering?

Wanneer we informatie overzetten naar een digitale vorm, noemen we dat digitalisering. Deze informatie kan dan gebruikt worden door elektronische apparaten, zoals computers. Met informatie bedoelen we in dit geval alles wat kennis toevoegt. Gestructureerde data is hier een voorbeeld van; dit biedt de informatie die nodig is om besluiten te nemen en om een verdienmodel mee te optimaliseren. Zoals gerichtere acties inzetten of andere doelgroepen benaderen. Een voorbeeld: voor een banketbakker zijn de weersomstandigheden bepalend voor de afzet van een aantal producten. Bij warm weer worden er meer chocoladebollen besteld. Door de weersvoorspellingen in de gaten te houden kan de bakker rekening houden met inkoop en productie. Wordt het slechter weer, dan komen er minder klanten naar de winkel. Dat betekent minder productie maar ook minder personeel. In dit geval geeft het structureren van data dus extra inzicht in de afnemers.

Waarom is de digitale transformatie voor ondernemers belangrijk?

Digitalisering vraagt om een andere manier van werken en een aangepaste bedrijfsstrategie. Deze overgang noemen we digitale transformatie.

In de voedselketen beschikken veel bedrijven over data. Maar wat doen zij hier precies mee? Door data om te zetten naar informatie heb je als ondernemer extra toegevoegde waarde richting je afnemers. Dit is een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van een bedrijf. Als je als ondernemer deze informatie kunt verwaarden, optimaliseer je je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het monitoren van je product en je productieprocessen. Het digitaliseren en transparant maken van deze data is een volgende stap in het verwaarden, en daarmee optimaliseren van een duurzaam verdienmodel. Retailers en consumenten willen namelijk steeds meer inzage in de producten die ze verkopen of kopen. Zoals informatie over de impact van een product op het klimaat en op gezondheid. Dit kan je onder meer laten zien door middel van nutri- en eco-scores. Kun je dit als ondernemer niet aan je retailers bieden? Dan loop je het risico dat je product uit het schap verdwijnt. Dit laat zien dat digitalisering noodzakelijk is voor een toekomstbestendig verdienmodel.

De toegevoegde waarde van data voor Fruitfunk

Het Brabantse bedrijf Fruitfunk bedenkt, maakt en verkoopt verantwoorde snoepjes voor kinderen. Mede-oprichter Daan Schapendonk vertelt over de digitalisering binnen zijn bedrijf: “We dachten dat data voor ons nog niet van toegevoegde waarde zou zijn, maar dat bleek totaal niet het geval. Sterker nog: we moeten nu beginnen om op langere termijn iets aan die data te hebben. We zijn pas een paar maanden verder, maar het hele bedrijf is al in een andere koers gegaan. We hebben namelijk al zoveel inzichten gekregen dat we nu al doelgericht kunnen kijken naar waar we in de toekomst willen uitkomen en wat we nog meer met deze data willen doen.” Fruitfunk is de data die het bedrijf al had, gaan structureren. Door deze structuur om te zetten naar concrete informatie kan Fruitfunk nu veel beter afgewogen managementbeslissingen nemen, bijvoorbeeld over inkoop, prijs, schap, promotie en afzetmarkten. Daar was eerder geen sprake van.

Daan Schapendonk over de voordelen van data voor Fruitfunk

screenshot youtube

Optimaliseer de vier P’s met behulp van digitalisering

Op steeds meer plaatsen en momenten wordt ons gedrag vastgelegd en opgeslagen in databases. De hoeveelheid data die beschikbaar is groeit daarmee snel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld klantenkaartdata, Superscanner-data (Superscanner geeft FMCG-retailers en -fabrikanten inzicht in onder meer prijzen en producten) of winkeldata. Deze zogenaamde Big Data kunnen bedrijven een flinke hoeveelheid interessante inzichten opleveren, waarmee consumenten beter bediend kunnen worden en processen gestroomlijnd. Toch vinden veel retailers en leveranciers het lastig om de vele datastromen overzichtelijk en analyseerbaar op te slaan, en sneller de juiste inzichten te krijgen.

Door data te structureren en om te zetten naar informatie kan het management betere beslissingen maken over het product. De zogenaamde vier P’s uit de marketingmatrix helpen bij het structureren van data.

  1. Product (assortiment): data toont aan hoe de consument reageert op een product, welk mogelijk assortiment bij jouw bedrijf past, en hoeveel voorraad nodig is.
  2. Prijs: door data te analyseren krijg je een beter beeld van de daadwerkelijke kostprijs maar ook van wat een goede prijs voor de consument zou zijn. Het is ook een voorwaarde om tot true pricing te komen. True pricing betekent dat je alle kosten meeweegt, ook op het gebied van CO2-uitstoot, energie-, water- en landgebruik, onderbetaling, kinderarbeid en gezondheid van arbeiders.
  3. Promotie: data kan je helpen bij het beter inspelen op promotionele activiteiten. Zoals weersvoorspellingen. Maar ook de transparantie waar steeds meer consumenten en retailers naar vragen en die je kan bieden door onder andere nutri- en eco-scores.
  4. Plaats: data laat zien waar je consument zich bevindt en waar je dus het beste je afzet kunt realiseren.

Door data te structureren en om te zetten naar bruikbare informatie (onder andere met behulp van de vier P’s) kun je betere en duurzamere managementbeslissingen nemen en als ondernemer dus je verdienmodel optimaliseren.

Zelf aan de slag met data?

Wil je weten hoe Rabobank jouw onderneming kan helpen op het gebied van digitalisering? Neem dan contact op met Marcel Lambregts.

Rabobank is partner van Platform Driven by Data. Wil je net als Fruitfunk geholpen worden door Platform Driven by Data? Bekijk de praktijkvoorbeelden van mkb ondernemers die kozen voor digitalisering.