Luxe merken in de uitverkoop na uitspraken China

25 augustus 2021 14:39

In China stond na de lockdown de vermogende consument weer in de rij voor een nieuwe LVMH-tas, een paar GUCCI-pumps, een armband van Cartier of een nieuwe Porsche of Ferrari. De aandelenkoersen van luxe merken stonden dit jaar dan ook fier op winst. Maar helaas werd vorige week een deel van deze winst, soms meer dan 10%, ingeleverd.

Luxe merken in de uitverkoop na uitspraken China

In China stond na de lockdown de vermogende consument weer in de rij voor een nieuwe LVMH-tas, een paar GUCCI-pumps, een armband van Cartier of een nieuwe Porsche of Ferrari. De aandelenkoersen van luxe merken stonden dit jaar dan ook fier op winst. Maar helaas werd vorige week een deel van deze winst, soms meer dan 10%, ingeleverd. Dit ten gevolge van uitspraken van president Xi Jinping. Hij streeft naar een betere verdeling van welvaart in China. De angst dat de rijke Chinese consument minder aan luxe merken zal spenderen werd hierdoor aangewakkerd, hoewel deze niet terecht lijkt wanneer de kracht van een luxe merk wordt bekeken dat tijdloos is en tot de levensstijl behoort van de nouveau riche in Azië.


De huidige koersdip is voor sommige fondsbeleggers dan ook een mooi moment om de posities te versterken. Een fonds dat actief belegt in sterke merken, inclusief luxe goederen, is Robeco Global Consumer Trends. Dit kan een derde van de strategie zijn. De SPDR MSCI World Consumer Discretionary belegt passief geheel in de sector luxegoederen en -diensten. Sinds begin dit jaar blijft Robeco qua rendement circa 4% achter bij dat van de SPDR. De gemiddelde resultaten over afgelopen 5 jaar zijn weer beter van Robeco met een rendement dat circa 5% hoger is dan van de SPDR.

Luxe merken in de uitverkoop na uitspraken China

Goed om te weten. Aan beleggen zijn risico’s verbonden. De waarde van je belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.