Uitdagingen maar ook kansen aan de horizon voor elektrisch rijden

29 februari 2024 16:06

Lange tijd was al het nieuws over elektrisch rijden hosanna. Daar was de eerste twee maanden van dit jaar in ieder geval geen sprake van. Zo kondigde General Motors aan weer plug-in hybride-auto’s op de markt te brengen.

Electrische auto opladen

Tesla voorspelde een lagere volumegroei over 2024. En autoverhuurder Hertz stopte het plan om eind dit jaar 25% van het wagenpark elektrisch te hebben voorlopig in de spreekwoordelijke ijskast.

Wat is hier aan de hand?

De belangrijkste factor is dat de markt middenin een transitie zit: van relatieve niche – wereldwijd is nog steeds maar 3% van de auto’s elektrisch - naar massaproduct. Met name Westerse autofabrikanten slagen er nog steeds niet in om echt betaalbare elektrische auto’s op de markt te brengen.

Het slechte nieuws is dat de Europese Unie juist nu met hogere invoerrechten komt voor Chinese elektrische auto’s, terwijl China de plek is waar enigszins betaalbare elektrische auto’s worden gemaakt. Om het nog een slagje erger te maken, bezuinigt Duitsland op aanschafsubsidies om de financiën op orde te krijgen. Amerika heeft zulke subsidies voor elektrisch rijden sinds de IRA natuurlijk ook, maar het risico van een herverkiezing van Trump werpt daar een schaduw overheen.

Al met al voorspelt Bloomberg dat de groei van het aantal elektrische auto’s wereldwijd afzwakt van 33% in 2023 naar 21% in 2024.

Maar als we iets verder kijken, is er toch voldoende reden tot optimisme. De verwachting is dat er vanaf volgend jaar, en zeker vanaf 2026-2027, (veel) meer betaalbare varianten op de markt zijn. Ten eerste verplaatsen Chinese fabrikanten hun productie gewoon naar Europa toe om de hogere invoerrechten te vermijden.

En ten tweede zitten er ook bij Westerse fabrikanten elektrische automodellen voor de massa in de pijplijn. Dat de prijzen van lithium, kobalt en nikkel - de hoofdingrediënten voor een accu – enorm zijn gedaald, helpt fabrikanten om op die modellen toch voldoende marge te behalen.

Grafiek

Natuurlijk zijn er nog andere flessenhalzen die ook moeten worden opgelost – denk alleen aan voldoende laadpalen – maar aan de horizon zijn de vooruitzichten voor elektrisch rijden nog steeds positief.

Goed om te weten. Aan beleggen zijn risico’s verbonden. De waarde van je belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.