Status betaalopdracht

Soms mislukt een overboeking of wordt een betaling afgekeurd. De status van je ingeplande betaalopdracht controleer je in Rabo Online Bankieren. Zo zie je of je betaling is gelukt.

Zo vind je de status van je betaalopdracht

Is je betaling (nog) niet gelukt? Dan wil je vast graag weten wat er aan de hand is. Bij iedere geplande betaling staat bij ‘Te verwerken opdrachten’ of hij wel of niet is verwerkt. Je vindt ‘Te verwerken opdrachten’ op de volgende manier:

  1. Log in in Rabo Internetbankieren.
  2. Kies linksboven voor ‘Betalen & Sparen’.
  3. Klik links van je scherm op de link ‘Te verwerken opdrachten’.
  4. Klik op de betaling waar je de status van wilt bekijken.
  5. Bij elke betaalopdracht zie je nu de status van je betaling.

Betekenis van de status van je betaalopdracht

Hieronder zie je de verschillende betaalstatussen en wat ze betekenen:

  • Openstaand: een betaalopdracht krijgt de status ‘Openstaand’ tot de datum waarop de betaling daadwerkelijk wordt gedaan.
  • Aangeboden: de betaalopdracht is in behandeling. Deze status verandert meestal snel in een van de andere statussen.
  • Goedgekeurd: de betaalopdracht is uitgevoerd.
  • Uitgesteld: de betaling lukt niet. We proberen de opdracht nog drie werkdagen lang te verwerken. Als dit niet lukt, keuren we de opdracht af.
  • Afgekeurd: de opdracht is niet uitgevoerd, bijvoorbeeld omdat er te weinig geld op je rekening staat.
  • Gereserveerd: deze status komt voor bij spoedbetalingen. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoedbetaling na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status ‘Gereserveerd’.
  • Vrij te geven: de betaalopdracht moet nog worden goedgekeurd door iemand die bevoegd is om te ondertekenen. Dit komt voor bij zakelijke betaalrekeningen en bij rekeningen waarbij alle rekeninghouders moeten tekenen.

Als je betaling is gelukt, zie je hem in het overzicht van je bij- en afschrijvingen. Je overboeking is dan volledig verwerkt.