Veelgestelde vragen over 'Waar gaat mijn geld naartoe?'

Hoeveel geld geef je per maand uit aan boodschappen? En hoeveel aan woonlasten, kleding of vervoer? Met ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’ vind je heel snel het antwoord op deze vragen. Zo heb je meer inzicht in waar je geld vandaan komt en (nog belangrijker) waar het aan op gaat. Handig voor als je ergens op wilt besparen.

Veelgestelde vragen

Wat is ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’?

Dit is een onderdeel van Rabo Online Bankieren. Het houdt in dat bij- en afschrijvingen voorzien worden van een bepaalde categorie. Zoals ‘Salaris’, ‘Huur’ of ‘Boodschappen’. Hierdoor krijg je meer inzicht in je inkomsten en uitgaven.

Wat heb ik eraan?

Meer dan één op de vier Nederlanders heeft moeite om het overzicht te bewaren over hun financiële administratie (bron: Nibud). We helpen je graag om je geldzaken op een makkelijke manier op een rijtje te zetten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel je deze maand aan kleding hebt uitgegeven. Misschien kom je er wel achter dat je best wat kunt besparen op een bepaalde categorie. Handig!

Hoe werkt het?

Als je geld pint, overmaakt of ontvangt, dan koppelen we deze transactie aan een categorie. Koop je bijvoorbeeld iets met je pinpas bij de supermarkt, dan valt deze betaling onder ‘Boodschappen’. Voor elke categorie kun je een overzicht bekijken van alle transacties die daaronder vallen. We kunnen bijna alle betalingen aan een categorie koppelen zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Soms lukt dat niet of maken we een foutje. Gelukkig kun je van elke betaling zelf de categorie aanpassen. Zo help je ons meteen om deze functie te blijven verbeteren.

Hoe kan ik de categorie van een transactie aanpassen?

Op twee plekken kun je de categorie aanpassen: 

  1. In het transactieoverzicht van je rekening kun je de details van een transactie bekijken. Klik op de toegewezen categorie om een lijst met alle categorieën te openen en kies een andere categorie. 
  2. In ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’ kun je per categorie de transacties bekijken. Zie je een betaling die daar niet tussen hoort? Klik dan op deze transactie om de transactiedetails te openen. Klik op de toegewezen categorie om een lijst met alle categorieën te openen en kies een andere categorie.

Je kunt alleen uit de bestaande categorieën kiezen. Het is niet mogelijk om zelf categorieën toe te voegen of om de naam te veranderen. Zo blijft het koppelen van categorieën namelijk beter werken voor jou.

Voor wie zijn de categorieën van mijn transacties te zien?

Categorieën zijn zichtbaar voor de rekeninghouder(s) zelf en de gemachtigden voor de rekening. Heb je een gedeelde rekening (een en/of-rekening)? Dan zijn de categorieën en aanpassingen ook te zien voor je mederekeninghouder. De categorieën van jouw transacties zijn in principe niet zichtbaar voor medewerkers van de Rabobank. Voor het verbeteren van het koppelen kan het voorkomen dat een kleine groep medewerkers met speciale bevoegdheden individuele betalingen onderzoekt. Bijvoorbeeld als een supermarkt een nieuwe vestiging opent dan moet deze nieuwe informatie verwerkt worden, zodat betalingen bij deze supermarkt aan de juiste categorie worden gekoppeld.

Tot hoever kan ik terugkijken?

We koppelen categorieën aan alle transacties vanaf 1 januari 2019. We laten geen categorieën zien bij transacties die ouder zijn dan 25 maanden. Je kunt de informatie niet downloaden, uiteraard kun je wel schermafdrukken maken.

Hoe zit het met mijn privacy?

We gaan zorgvuldig om met je privacy en je gegevens zijn goed beschermd. Het koppelen van categorieën aan transacties gebeurt zonder dat dat negatieve gevolgen voor je heeft. Het koppelen gebeurt niet door een persoon. Sommige gevoelige transacties, bijvoorbeeld de contributie voor een vakbond, worden in principe gekoppeld aan de categorie ‘Overig’. Er wordt niet gericht gezocht naar gevoelige gegevens, deze zitten tussen alle transacties die je doet als gevolg van het normale betalingsverkeer.

We gebruiken de categorieën op dit moment alleen om je inzicht te geven in je geldzaken. Als we deze informatie ook voor andere doelen willen gebruiken, zullen we eerst nagaan of dit wel is toegestaan of vragen we om toestemming.

De categorieën worden niet gebruikt om zonder toestemming beslissingen te nemen over jou of over het verstrekken van diensten aan jou.Rabobank deelt jouw gecategoriseerde transacties niet met derden.Er worden geen transactiegegevens met derde partijen gedeeld om categorieën aan transacties te koppelen, Rabobank doet dit zelf.We laten geen gepersonaliseerde advertenties zien op basis van de categorieën.We verkopen deze informatie ook niet door aan andere partijen.

Wil je meer weten over hoe wij omgaan met je persoonsgegevens en welke rechten je hebt? Lees dan ons Privacy Statement.

Kan ik deze functionaliteit uitzetten?

Je transacties worden gecategoriseerd met als doel om jou meer inzicht te geven in je geldzaken. Wil je de functionaliteit ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’ en de categorieën liever niet zien? Je kan de instellingen voor het tonen van de functionaliteit en de categorieën wijzigen bij Profiel > Voorkeuren > Financieel inzicht.

Wat kost het?

Je betaalt geen extra kosten om deze functionaliteit te gebruiken.

Welke afspraken gelden tussen mij en de bank over ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’

We doen ons best om transacties goed te categoriseren, maar we kunnen niet garanderen dat de toegewezen categorieën altijd kloppen. Het is dan ook geen financieel advies, maar een hulpmiddel voor meer overzicht en inzicht in je geldzaken.

De Rabobank kan ‘Waar gaat mijn geld naartoe?’ veranderen of ermee stoppen. De Rabobank is niet verplicht om de categorieën te gebruiken bij onze andere diensten.

Service en Contact