Als een dierbare overlijdt

Bankzaken regelen nadat iemand is overleden

Overlijden melden

1. U meldt het overlijden

Geef het overlijden zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan telefonisch of via onderstaand formulier.

2. Wij sturen u een brief

Binnen een werkdag sturen wij u een brief. Hierin leggen wij u stap voor stap uit wat we gaan doen om de bankzaken af te handelen. In de brief staat ook welke documenten hiervoor nodig zijn.

3. Wij bellen u

Twee weken na de melding van overlijden bellen wij u om een (telefonische) afspraak te maken. Als u al eerder vragen heeft, kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.

4. U stuurt ons de documenten die nodig zijn

In de brief die u ontvangt, staat welke documenten wij nodig hebben voor het vrijgeven van de rekeningen.

5. Wij geven de rekeningen vrij

Als wij alle benodigde documenten ontvangen hebben, beoordelen we deze en kijken we of we de rekeningen kunnen vrijgeven. Wij sturen hiervan een bevestigingsbrief. Als de rekening door ons is vrijgegeven dan kunnen de erfgenamen of de persoon die de nalatenschap afhandelt, toegang tot de rekening van de overledene krijgen. Als er bepaalde keuzes moeten worden gemaakt over bankproducten, adviseren wij u graag hierover.

Welke documenten zijn nodig?

Om de bankzaken te kunnen regelen, hebben wij een akte van overlijden nodig. En meestal ook een verklaring van erfrecht. Door een aantal vragen te beantwoorden, kunt u nagaan welke documenten in uw situatie moeten worden aangeleverd.

Meer over documenten die nodig zijn na een overlijden

Toegang tot de rekening(en) en andere bankproducten

Wat gebeurt er na een overlijden met de rekening(en), de verzekeringen, de hypotheek en andere bankproducten? Lees wat wij doen zodra wij een melding van overlijden krijgen.

Meer over toegang tot de rekening(en) en andere bankproducten

Contact

Rabobank