Veilig betalen met je creditcard

Een creditcard is een handig én veilig betaalmiddel voor je aankopen, zowel online als in winkels. Ontdek hoe je fraude voorkomt en zorgeloos betaalt.

Zo gebruik je je creditcard online

Je voert je creditcardgegevens in om te betalen

Een online creditcardbetaling begint vaak met het invullen van onderstaande gegevens:

    de naam op de kaart de maand en het jaar waarin de creditcard vervalt het 16-cijferige creditcardnummer de 3-cijferige code op de achterkant van de creditcard

Is dit niet je eerste betaling bij deze online aanbieder? Dan is de kans groot dat je gegevens al bekend zijn en je ze niet opnieuw hoeft in te vullen.

Vul je 3-cijferige beveiligingscode in

De Card Verification Code (CVC) van Mastercard en de Card Verification Value (CVV) van Visa zijn 3 cijfers op de achterkant van je creditcard. Deze code zorgt voor extra veiligheid bij online en telefonische betalingen.

Rond de betaling af met 3D Secure

Als je online betaalt met je creditcard moet je bevestigen dat jij de eigenaar van die creditcard bent. Dat doe je met een extra controle: een digitale 3D Secure handtekening. Bij Mastercard heet deze Mastercard ID Check en bij Visa heet deze Visa Secure.

Je kunt dit op 2 manieren doen:

    Online, via internetbankieren of de Rabo App Met de Rabo Scanner

Aankoopverzekering

Bijna al je aankopen met je creditcard zijn verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging:

    RaboCard: verzekerd tot 180 dagen na aankoop Rabo GoldCard: verzekerd tot 360 dagen na aankoop

Meningsverschil over levering

Het is vervelend als je iets koopt via internet met je creditcard, en het product wordt niet geleverd. Neem dan eerst contact op met het bedrijf waar je hebt besteld. Vraag wat er mis is gegaan en of ze het alsnog kunnen leveren. Lukt dat niet? Vraag dan of je je geld terug kunt krijgen.

Krijg je geen geld terug? Dan kun je misschien je betaling bij ons betwisten. Of dat kan, hangt af van een paar dingen.

24/7 fraudepreventie

Net als bij andere betaalmiddelen, komt ook bij creditcards misbruik voor. We controleren alle creditcard transacties op mogelijk misbruik. Zien we iets verdachts? Dan kunnen we maatregelen treffen en contact met je opnemen als het nodig is. Een van de mogelijke maatregelen is het blokkeren van de creditcard.

Heb je zelf het vermoeden van misbruik, fraude of een verwerkingsfout? Je kunt tot 120 dagen na de betaling je geld terugvragen. Het is dan aan de webwinkel om te bewijzen dat deze zijn afspraken is nagekomen en goed gehandeld heeft.

Veelgestelde vragen