Veilig betalen met je creditcard

Met je creditcard betaal je in webshops, winkels en restaurants. Of je reserveert er een hotel of een auto mee. Een heel handig betaalmiddel dus. Ook heb je bij je creditcard diverse verzekeringen en garanties.

Online betalen: zo werkt het

Een online creditcardbetaling begint vaak met het invullen van onderstaande gegevens:

de naam op de kaart de maand en het jaar waarin de creditcard vervalt de 3-cijferige code op de achterkant van de creditcard het 16-cijferige creditcardnummer

Als deze gegevens bekend zijn bij de ontvangende partij, hoef je deze niet meer in te vullen.

De 3-cijferige CVC en CVV

De Card Verification Code (CVC) van Mastercard en de Card Verification Value (CVV) van Visa zijn 3-cijferige codes op de achterkant van de creditcard. Zij staan rechts van de handtekeningstrook en zijn een extra beveiliging bij online creditcardbetalingen. Check altijd of deze 3-cijferige code wordt gevraagd bij telefonische of online aankopen.

3D Secure: een digitale handtekening

Bij online betalingen is het belangrijk dat je bevestigt dat je de houder van de creditcard bent. Daarom kan er om een extra bevestiging worden gevraagd in de vorm van een 3D Secure digitale handtekening.* Die kun je op 2 manieren zetten:

Via Rabo Online Bankieren (met de Rabo App of internetbankieren) Met de Rabo Scanner

* Mastercard noemt dit Mastercard ID Check; Visa noemt dit Visa Secure

Aankoopverzekering

Bijna al je aankopen met je creditcard zijn 180 (RaboCard) of 360 (Rabo GoldCard) dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging.

Geschil over levering

Het is vervelend als je met je creditcard een artikel via internet koopt, dat daarna niet wordt geleverd. Neem altijd eerst contact op met het bedrijf waar je het product hebt gekocht en vraag na wat er niet goed is gegaan met de levering. Lukt het niet alsnog geleverd te krijgen, vraag dan of je geld terug kunt krijgen. Rabobank is geen partij bij een koopovereenkomst en geeft ook geen aflevergarantie.

Komen jullie er alsnog niet uit? Neem dan contact met ons op.

Reis of evenement geannuleerd vanwege corona

Is je reis of evenement geannuleerd vanwege corona? Dan geldt het volgende advies:

Houd zelf goed de website van de betreffende partij in de gaten. Zeker bij evenementen wordt vaak gekeken naar een nieuwe datum. Reisorganisaties bieden ook vouchers aan om op een later moment te besteden. Ben je het niet eens met de aanbieding vanuit de organisatie? Neem dan eerst contact op met de betreffende partij om het probleem op te lossen. Wanneer geen oplossing wordt geboden, kijk dan of je een beroep kunt doen op een annuleringsverzekering of een garantiefonds. Heb je alle genoemde stappen doorlopen en ben je niet tevreden met de uitkomst? Neem dan contact met ons op. Dit is alleen geen garantie dat je daadwerkelijk je geld terug krijgt.

24/7 fraudepreventie

Net als bij andere betaalmiddelen, komt ook bij creditcards helaas misbruik voor. Wij monitoren alle creditcard transacties op mogelijk misbruik. Zien wij iets verdachts? Dan kunnen we maatregelen treffen en contact met je opnemen als het nodig is. Een van de mogelijke maatregelen is het blokkeren van de creditcard.

Heb je zelf het vermoeden van misbruik, fraude of een verwerkingsfout? Je kunt tot 120 dagen na de betaling je geld terugvragen. Het is dan aan de winkelier om te bewijzen dat hij zijn afspraken is nagekomen en goed gehandeld heeft.

Veelgestelde vragen

phone

Hulp nodig?

Bellen

Bel met één van onze medewerkers

Heb je de Rabo App?

Bel ons dan met de app. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.

Of kies hier het gewenste nummer