Wees alert op fraude

Criminelen 'vissen' naar je persoonlijke gegevens. Je ontvangt bijvoorbeeld een mail die afkomstig lijkt te zijn van de Rabobank. De crimineel probeert je te verleiden om jouw persoonlijke gegevens of beveiligingscodes af te geven. Zoals je pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Rabobank vraagt je nooit om deze codes.

Hoe ziet een valse e-mail er uit?

Een valse e-mail is soms niet van echt te onderscheiden. In de aanhef staat soms zelfs je naam. Of de e-mail heeft hetzelfde logo, kleuren en lettertype als de Rabobank gebruikt. Het is daarom lastig om nepmails (phishing) te herkennen. Vaak wordt er druk op je uitgeoefend. In de valse e-mail benadrukt de crimineel dat je direct of heel snel moet reageren. De verzender van de valse e-mail hoopt dat je hiervan schrikt en daardoor minder goed oplet. Hier laten we je een paar voorbeelden zien van valse e-mails die in omloop zijn:

Wat doe je als je een valse email hebt ontvangen

  • Als je meteen al twijfelt, open de email niet. Verwijder deze mail zonder hem te lezen of te openen. Je hoeft dan verder niets te doen.
  • Je mag de valse email als attachment (bijlage) sturen naar: valse-email@rabobank.nl. Zie de PDF hieronder voor de uitleg van het doorsturen.
  • Als je de mail wel hebt geopend en iets afwijkends ziet, bel dan direct de Rabobank. Samen zorgen we ervoor dat je geen slachtoffer wordt van internetcriminaliteit.

Fraude melden, neem contact op

Ik heb een valse SMS ontvangen

Als je een valse SMS ontvangt, kun je deze doorsturen naar 7226 met als toevoeging het woord ‘vals’ of ‘false’. Zet dit woord in het bericht vóór de tekst van de valse SMS. Je krijgt dan een automatische reactie waarmee je niets hoeft te doen.

Ik heb een vreemd betaalverzoek ontvangen

Ontvang je een betaalverzoek met het Rabobank-logo, maar heb je het vermoeden dat deze vals is? Betaal deze niet en bel ons als: 

  • de link van het betaalverzoek niet begint met https://www.betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
  • de naam van de ontvanger niet degene is die u wilt betalen

Fraude melden, neem contact op

Andere vormen van fraude

Fraude valse website Tikkie

Maak je regelmatig gebruik van Marktplaats? Let dan op het volgende. Via een valse website van Tikkie proberen criminelen aan je bankgegevens te komen.

De valse website lijkt erg op het origineel van Tikkie. Zowel het webadres, de opmaak en de kleuren zijn bijna hetzelfde. Het originele webadres is tikkie.me en de criminelen gebruiken tlkkie.nl. 

De slachtoffers zijn voornamelijk via Marktplaats opgelicht. Zij hadden een advertentie op Marktplaats staan en worden via WhatsApp benaderd door de crimineel. Hij of zij is geïnteresseerd in het product van de advertentie. Zodra de prijs akkoord is vraagt de oplichter aan jou bij welke bank je een rekening hebt. 

De oplichter vertelt je daarna dat hij of zij slechte ervaringen heeft met Marktplaats vanwege oplichting. Daarom wil hij eerst zeker weten met wie hij zaken doet. Hij stuurt je via WhatsApp een Tikkie en vraagt je daarmee één eurocent over de boeken. Het betaalverzoek lijkt sprekend op Tikkie, maar het is een valse link. Klik je daarop? Dan kom je niet op Tikkie maar op een nep-pagina die door de crimineel is gemaakt. Wat op die pagina wordt verteld, is er allemaal op gericht om je op te lichten! 

Advies. Waarom zou je als verkoper ook maar één eurocent betalen aan een koper? Wanneer een koper je vraagt één eurocent over te boeken, doe dit dan niet. Ook als je een koper niet vertrouwt, stop dan de deal.

Factuurfraude

Criminelen sturen je per post een valse factuur, in de hoop dat je deze betaalt. Dit kan een factuur zijn waarop bijvoorbeeld het rekeningnummer is aangepast naar een vals rekeningnummer. Een nepfactuur voor een niet-bestaande betalingsverplichting of voor een niet-bestaand bedrijf is ook mogelijk. Wij mogen het bedrag dat je onterecht hebt betaald niet naar je terugboeken. Je hebt namelijk geen automatische incasso afgegeven, maar zelf een betalingsopdracht uitgevoerd en deze digitaal ondertekend met jeRabo Scanner. Controleer je facturen daarom altijd goed.

Trucs met valse/nagemaakte apps

Verkoop je regelmatig spullen via platformen als Marktplaats waarbij het product bij je thuis wordt opgehaald en afgerekend? Ben dan alert op valse of nagemaakte betaal apps. 

Helaas komt het steeds vaker voor dat verkopers misleid worden door kopers middels een valse betaal app. De koper vraagt om het bedrag ter plekke naar u over te maken, zodat de koper niet met een groot bedrag over straat moet. Ook vragen ze u bij welke bank u bankiert en zeggen bij een andere bank te bankieren. 

Tijdens de aankoop laat hij of zij in hun eigen “bankieren-app” zien dat ze het geld overmaken op jouw rekening. Wat je mogelijk niet door hebt, is dat hij of zij geen gebruik maakt van een échte betaal applicatie van een bank. Ze maken gebruik van een namaak-app waarmee ze doen alsof ze het geld naar je overboeken. Het gevolg: de volgende dag heb je het bedrag niet op jouw rekening en is de crimineel onbereikbaar. 

Om te voorkomen dat ze je op deze manier oplichten, kun je de volgende dingen doen: 

  • Het geld is pas van jou als het op jouw rekening is bijgeschreven. Een betaalopdracht die iemand verzendt (ook met een echte bankieren app), betekent niet automatisch dat je het geld ontvangt. Bijvoorbeeld omdat iemand saldotekort heeft. 
  • Vertrouw alleen je eigen scherm. Dus pas als je op jouw eigen rekening ziet dat het geld is binnengekomen, weet je zeker dat het goed is gegaan. 
  • Maak gebruik van betaalverzoek. Wanneer de persoon waar je het naar verstuurd via dit verzoek betaalt, staat het direct op jouw rekening.

Lees meer over betaalverzoek

Fraude via sociale media

Oplichters kunnen contact met je opnemen via Facebook of bijvoorbeeld WhatsApp. Zij doen alsof zij een bekende van u zijn met een geldprobleem en sturen je een verzoek om geld voor te schieten. Ze gebruiken een vals profiel of een telefoonnummer dat je niet kent met de foto van uw bekende. Je denkt waarschijnlijk al snel dat je met een bekende te maken hebt en zo spelen criminele handig in op je gevoel. Ga niet in op verzoeken om geld over te maken zonder dat je de persoon waar het om gaat via een ander kanaal hebt gevraagd of het verzoek klopt. Bel hem of haar bijvoorbeeld even op het nummer dat je (wél) kent, in plaats van dat u een tekstbericht terugstuurt. Zo kan je beter inschatten het verzoek oprecht is.

Babbeltruc

Een oplichter probeert met een mooi verhaal je beveiligingscodes te krijgen. Hij of zij belt je namens 'de bank' of probeert je vertrouwen te winnen via chat, Skype of via social media. Dit gebeurt vaak nadat je eerst via phishing persoonlijke gegevens hebt afgegeven.

Pinpastrucs

Shouldering

Iemand kijkt over je schouder mee als je je pincode intoetst. Vervolgens probeert een andere persoon je bankpas te rollen of te stelen (tientjestruc of muntentruc). Scherm altijd het toetsenbordje af als je je pincode intoetst.

Tientjestruc

Nadat je je pincode hebt ingetoetst, wijst iemand je erop dat er een bankbiljet is gevallen. Als je bukt om het op te rapen, verwisselt een handlanger snel je pas voor een soortgelijke pas. Laat je nooit afleiden tijdens het pinnen.

Muntentruc

Je hebt boodschappen gedaan. Bij het wegzetten van het karretje vraagt iemand of je een muntje kunt wisselen. Als je je portemonnee opent, gooit iemand een muntstuk op de grond. Je bukt en iemand pakt je pas uit je geopende portemonnee. Wees dus alert als men je vraagt om geld te wisselen.

Skimming

Criminelen plaatsen een kaartleesapparaatje op de pasinvoer van een geld- of betaalautomaat (bijvoorbeeld bij onbemande tankstations of parkeergarages). Zo kopiëren ze je bankpasgegevens die ze op een nagemaakte bankpas zetten (skimming). Via shouldering (en soms ook een camera) kijken ze je pincode af en vervolgens kunnen zij met de namaakpas geld opnemen en betalen van je rekening. Ziet de pasinvoer van een geldautomaat er anders uit dan je gewend bent? Gebruik de automaat dan niet en neem contact op met je bank.

Cash trapping

Je gaat pinnen maar er komt geen geld uit de automaat. Criminelen hebben een afdekplaatje op de geldautomaat geplaatst. Blijf bij de automaat en bel de politie. Als je wegloopt, gaan de cash trappers er met je geld vandoor. Ziet het klepje van de gelduitgifte van een geldautomaat er anders uit dan je gewend bent? Gebruik de automaat dan niet en neem contact op met je bank.

Oplichting met kleurcode Rabo Scanner

Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om mensen op te lichten. Zo proberen ze klanten van de Rabobank een kleurcode te laten scannen met de Rabo Scanner om geld van hun rekening te kunnen stelen. Criminelen doen alsof zij op Marktplaats iets willen kopen.

Wat doen criminelen?

Wat kan je doen?

Als je iets verkoopt op Marktplaats of via een andere website, dan heeft de koper alleen je naam en rekeningnummer (IBAN) nodig. Meer niet!

  • Voor het ontvangen van een betaling hoef je alleen je rekeningnummer maar door te geven.
  • Om geld te kunnen ontvangen, hoef je verder niets te doen.
  • Je bankpas is persoonlijk en vertrouwelijk, net als je rijbewijs, paspoort en/of identiteitskaart. Foto’s of kopietjes opsturen is erg gevaarlijk.
  • Een kleurcode maak je altijd zelf aan in Rabo Internetbankieren of in de Rabo Bankieren App. Je krijgt een kleurcode nooit van iemand toegestuurd. Scan alleen kleurcodes die je zelf hebt aangemaakt.
  • Na scannen van je kleurcode, staat op het scherm van je Rabo Scanner wat er gaat gebeuren. Staat er op je Rabo Scanner iets wat je niet wilt doen, stop dan meteen.
  • Als je twijfelt, stop dan ook en neem contact met ons op.
  • Vertelt iemand je dat het niet klopt wat je op je Rabo Scanner ziet staan? Dan kan je te maken hebben met iemand die fraude wil plegen.
  • Als er toch iets misgaat, bel dan direct je Rabobank of neem contact op met onze Helpdesk.
Geldezel

Criminelen proberen je bankrekening te gebruiken voor het doorsluizen van crimineel geld. Word geen geldezel. Leen nooit je pinpas en pincode uit. Ga niet in op aanbiedingen waarbij je 'even snel geld kunt verdienen'. Volg je gezonde verstand.

DDoS-aanval

Banken zijn steeds vaker doelwit van een DDoS-aanval. Zo ook de Rabobank. Wat is een is DDoS-aanval? En wat doet de Rabobank om deze aanvallen te voorkomen?

Wat is een DDoS-aanval?

Tijdens een DDoS-aanval bekijken heel veel computers tegelijk dezelfde website. Met als doel een website tijdelijk onbereikbaar te maken. Bij een DDoS-aanval op een bank kan het zijn dat je tijdelijk niet kunt internet bankieren of mobiel bankieren. Een DDoS-aanval is geen hack. Er wordt geen poging gedaan om in te breken en inzicht te krijgen in de bankgegevens van klanten.

Hoe werkt een DDoS-aanval?

Een DDoS aanval is te vergelijken met een echte winkel. Wanneer er door een winkeldeur 1.000 mensen per uur in- en uit lopen zonder opstopping, is er geen probleem. Als er op het zelfde moment ineens 100.000 mensen de winkel bezoeken, staat waarschijnlijk zelfs de straat voor de winkel vol met mensen. Op dat moment kan niemand meer de winkel in of uit. De winkel is dan letterlijk onbereikbaar. Om de winkel bereikbaar te houden kunnen er meerdere deuren worden geplaatst. Grote winkels plaatsen deuren soms in verschillende straten om de winkel bereikbaar te houden. Online gebeurt hetzelfde. Er zijn meerdere 'deuren' die toegang geven tot een website. Daarnaast kunnen we deze 'deuren' heel groot maken (bandbreedte) om de toegang tot bijvoorbeeld internetbankieren, de Rabo Bankieren App en iDeal optimaal te houden. We hebben dagelijks te maken met veel DDoS-aanvallen, maar deze leiden bijna nooit tot overlast.

Is je geld veilig tijdens een DDoS-aanvallen?

De Rabobank is beschermd tegen DDoS-aanvallen. Wij zorgen dat we na een grote aanval weer snel bereikbaar zijn. Tijdens een DDoS-aanval is je geld veilig. Het doel van de aanval is niet om bij je geld of gegevens te komen, maar om het je onmogelijk te maken om bij de website van de bank te komen.