man en vrouw met smartphone

Fraude checken en melden

Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om te ontdekken wat je persoonlijke gegevens zijn om zo je geld te stelen. Dit heet fraude. Heb je een vreemde e-mail, sms, WhatsApp, betaalverzoek of Tikkie gekregen? En weet je niet zeker of dit van ons komt? Als je niets hebt geopend of nergens op hebt geklikt, hoef je meestal niets te doen. Doorloop onze vragenlijst en je weet wat je moet doen.

Doe de fraudecheck

Alarmlijn

Hebben criminelen grote bedragen van je rekening gestolen? Of heeft iemand zonder jouw toestemming toegang tot je rekening? Neem dan direct contact met ons op. Dat kan 24 uur per dag.

Bel 088 - 722 66 00

Twijfel je over een bericht of telefoontje dat je hebt gekregen, maar heb je geen geld overgeboekt? Dan is het genoeg om dat online te melden.

Valse berichten melden

Je helpt ons bij het voorkomen van fraude via e-mails (phishing) en oplichting door verdachte berichten door te sturen naar valse-email@rabobank.nl. Wij krijgen het bericht het liefst als bijlage. We hebben namelijk de technische informatie van het originele bericht nodig. In de handleiding lees je hoe je een bericht als bijlage verstuurt.

Van sms- en WhatsApp-berichten kun je een schermafdruk maken en sturen naar valse-email@rabobank.nl.

Geld terug na fraude

Heb je zelf geld overgeboekt omdat een crimineel je heeft misleidt? Dan kun je in sommige gevallen de adresgegevens van de ontvanger krijgen.

Slachtoffer van fraude?

Wat vervelend dat je slachtoffer bent geworden van fraude. Misschien kunnen wij je helpen. Kijk daarvoor op onze pagina: Ik ben slachtoffer van fraude.