Geld terug na fraude

Heb je zelf voor iets betaald en blijkt later dat je opgelicht bent was? Dan kun je stappen ondernemen om je geld terug te krijgen. Dit heet een procedure starten. We leggen uit hoe dit werkt en wat de voorwaarden zijn.

Wat te doen bij internetoplichting?

Ben je opgelicht via een verkoopwebsite, sociale media of een webshop? Wat vervelend. Je bent helaas slachtoffer geworden van internetoplichting. Kijk hier wat je nu moet doen.

Wat zijn de voorwaarden?

Wij leggen je graag uit wat de voorwaarden zijn om een procedure te starten bij internetoplichting. Deze voorwaarden gelden ook voor andere vormen van fraude.

    Het is belangrijk dat je elke vorm van fraude in elk geval binnen 13 maanden bij ons meldt. Zit er meer tijd tussen de fraude en de melding? Dan kunnen we het proces helaas niet meer opstarten. Wees dus op tijd. Om een procedure te starten is het belangrijk dat de IBAN van de oplichter een Nederlandse IBAN is. Anders kunnen wij helaas geen procedure starten.
Tekening van een keurmerk met een slot erin

Ik ben slachtoffer van fraude

Ben je slachtoffer geworden van fraude? Dat is schrikken. Wij vertellen je graag welke stappen jij moet nemen als dit het geval is. Meld de fraude in ieder geval meteen via de alarmlijn (088-722 66 00).

Check voor meer info ‘ik ben slachtoffer van fraude'

Wat te doen bij andere vormen van fraude?

  1. Meld de fraude direct door ons te bellen op 088-722 66 00.
  2. We pakken de melding iop en we starten een onderzoek naar de fraude.
  3. Doe aangifte bij de (Nederlandse) politie of bel naar 0900-8844.
  4. Lever de aangifte bij ons in. Je ontvangt na je melding informatie over hoe je dit moet doen.
  5. Heb je bij het melden van de fraude aangegeven dat je het proces wil starten om je geld terug te krijgen? Wij starten dit zodra we het fraudeonderzoek hebben afgerond en je het hele bedrag nog niet terug hebt.

Veelgestelde vragen