Geld terug na fraude

Heb je zelf een betaling gedaan en blijkt achteraf dat je die hebt uitgevoerd onder valse voorwendselen? Dan kun je een procedure te starten om de betaling terug te vragen. We leggen uit hoe die procedure werkt en wat de voorwaarden zijn.

Procedure in twee delen

Eerst vragen we de ontvanger van de verdachte betaling om het geld terug te storten. De ontvanger heeft daar 21 dagen de tijd voor.

Betaalt de ontvanger het bedrag niet terug dan spannen we ons in om je de naam en adresgegevens van de ontvanger te geven. Met die gegevens kun je dan een civiele procedure starten bij de rechter.

Voorwaarden

De voorwaarden en stappen om de procedure te starten zijn verschillend voor internetoplichting en andere vormen van niet-bancaire fraude (fraude waarbij je zelf een bedrag hebt overgemaakt, maar onder valse voorwendselen).

Internetoplichting

Ben je opgelicht via Marktplaats, sociale media of een webshop? Dan noemen we dat internetoplichting.

  1. Doe online aangifte bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO).
  2. Controleer of het IBAN-rekeningnummer al in het LMIO-register staat en maak een schermafdruk van de melding. Gaat het om een betaling via Betaalverzoek of Tikkie? Voer dan de controle uit op het IBAN-rekeningnummer in de omschrijving. Staat het nummer niet in het register, dan kun je de procedure niet bij ons starten.
  3. Neem contact met ons op om de procedure te starten en lever de aangifte van internetoplichting en de schermafdruk van de LMIO-registratie aan.

Andere vormen van fraude

  1. Meld de fraude direct bij ons.
  2. We nemen de melding in behandeling en starten een fraudeonderzoek.
  3. Doe aangifte bij de (Nederlandse) politie.
  4. Lever de aangifte bij ons in. Je ontvangt na je melding informatie over hoe je dit moet doen.
  5. Heb je bij het melden van de fraude aangegeven dat je de geld-terugprocedure wilt starten? Dan starten we die op als het fraudeonderzoek is afgerond én je nog niet het hele bedrag terug hebt.

Veelgestelde vragen

phone

Hulp nodig?

Bellen

Bel met één van onze medewerkers

Heb je de Rabo App?

Bel ons dan met de app. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.

Of kies hier het gewenste nummer