Nieuwe zakelijke betaalpassen

Onze betaalpassen hebben een nieuw uiterlijk

Misschien heb je het al gezien: onze betaalpassen en Online key hebben een nieuw uiterlijk. Je vindt jouw gegevens op de achterkant. Zo is het minder waarschijnlijk dat andere mensen deze gegevens kunnen zien bij een betaling in een winkel. Dankzij de voelbare lijnen en verschillende kleuren houd je je passen makkelijk uit elkaar. En de passen zijn duurzamer, want ze worden gemaakt van gerecycled plastic. Dat is goed voor jou & goed voor de wereld om je heen. De nieuwe betaalpas werkt functioneel precies hetzelfde als de huidige pas. Je krijgt deze vanzelf in huis als je huidige betaalpas de vervaldatum bereikt. Je hoeft hier niets voor te doen.

Wat werkt hetzelfde?

Alles! Je kunt je betaalpas en Online key op de manier gebruiken zoals je gewend bent. Je kunt net als met de huidige betaalpas contactloos betalen, Apple Pay activeren, je pas (tijdelijk) blokkeren, je limiet wijzigen, enzovoorts. Ook aan het gebruik van de Rabo App, Rabo Online Bankieren en Rabo Business Banking Pro is niets veranderd. Daarnaast blijft de betaalpas een Maestro betaalpas.

Naar de Online klantenservice van de betaalpas
Nieuwe zakelijke betaalpassen

Kleurgebruik

De kleuren op de voorkant geven aan welk pasje je in je handen hebt, handig als je meerdere betaalpassen hebt. De betaalpas met donkerblauwe lijn is de betaalpas die hoort bij een zakelijke betaalrekening. De Online key heeft een gele lijn. De lijnen op de kaart zijn voelbaar en daardoor ook te herkennen zonder te kijken.

Veiligheid betaalpas

Zowel de oude als de nieuwe betaalpas zijn veilig. Houd je wel altijd aan de veiligheidsregels. Criminelen gebruiken steeds creatievere manieren om je gegevens te achterhalen. Het aantal fraudegevallen loopt helaas ook enorm op. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je moet doen als je een valse sms, e-mail, WhatsApp of nep-telefoontje krijgt dat je niet vertrouwt. Op onze website kun je alles lezen over deze verschillende vormen van fraude en kun je ook lezen waaraan je een vals bericht kunt herkennen.

Lees meer over veilig bankieren

Onze inzet voor een duurzamere wereld

Samen werken aan een betere wereld voor mens en milieu. Dat vinden wij als Rabobank belangrijk, ook als het om betalen gaat. Daarom zijn in het gehele productie- en uitgifteproces van de nieuwe betaalpassen duurzamere keuzes gemaakt. Het grootste verschil is dat er gebruik is gemaakt van gerecycled pvc. De betaalpassen zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk van Mastercard. Krijg je de pas thuis? De bijbehorende brief is gemaakt van gerecycled papier en deze is minder zwaar. Hiermee is de ecologische voetafdruk kleiner dan met de oude betaalpassen.

Veelgestelde vragen over de nieuwe betaalpas

Wanneer ontvang ik de nieuwe betaalpas

De eerste nieuwe passen worden vanaf 1 december 2021 uitgegeven. Je ontvangt de nieuwe betaalpas of Online key vanzelf als je huidige pas de vervaldatum bereikt. Als je een nieuwe pas aanvraagt, omdat de pas kapot of kwijt is, ontvang je ook een nieuwe pas. En als je een nieuwe betaalrekening opent krijg je een nieuwe betaalpas.

vanaf 1 december start de uitgifte van de Online key vanaf 15 december start de uitgifte van nieuwe passen voor alle andere rekeninghouders
Kan ik al een nieuwe duurzame pas bestellen?

De nieuwe passen worden via natuurlijk verloop uitgegeven. Als je al eerder een nieuwe betaalpas wilt, dan kun je deze bestellen. De kosten hiervoor zijn € 3,95. Vanuit duurzaamheidsoverwegingen heeft het de voorkeur om de pas alleen te vervangen bij natuurlijk verloop, diefstal of schade aan de pas.

Wat moet ik doen met de oude betaalpas?

Heb je de nieuwe betaalpas in huis, maar heb je de oude nog? Knip de oude betaalpas door bij de chip en de magneetstrip en gooi hem weg.

Stuur je betaalpas nooit op. Ook niet als hier via e-mail, telefoon of in een brief om gevraagd wordt. Je eigen bank zal dit nooit aan je vragen. Wil je toch je pas terugsturen naar de Rabobank? Knip hem dan eerst stuk.

Is mijn huidige betaalpas nog veilig?

Ja, je huidige betaalpas is veilig. Houd je wel altijd aan de veiligheidsregels voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren.

Lees meer over veilig bankieren
Wat doet Rabobank nog meer voor de (online) veiligheid en privacy van haar klanten?

Banken werken nauw samen op het gebied van veiligheid van het betalingsverkeer en de bestrijding van fraude. Wij gaan ver in het nemen van verantwoordelijkheid voor de veiligheid van betaalsystemen. Dagelijks zijn veel bankmedewerkers bezig met veiligheid en er wordt geïnvesteerd in zo veilig mogelijke betaalsystemen. Tegelijkertijd wijzen wij onze klanten en andere partijen in de betaalketen (bijvoorbeeld winkeliers en benzinestations) ook op eigen verantwoordelijkheden.

Ontdek de 5 principes van veilig bankieren
Hoe gebruik ik de Rabo Scanner nu?

In verband met privacy en veiligheid staan je naam en rekeningnummer op de achterkant van de betaalpas. Zo is het minder waarschijnlijk dat andere mensen deze gegevens kunnen zien bij een betaling in een winkel. Bij het gebruik van de Rabo Scanner zijn deze gegevens op de achterkant zichtbaar. Moet je bijvoorbeeld je kaartnummer invullen? Draai de Rabo Scanner dan om en dit nummer is goed leesbaar.

Verdient Rabobank aan deze nieuwe passen?

Nee, deze verduurzamingsslag vraagt juist om een extra investering. Wij vinden het belangrijk om te blijven verduurzamen.

Waarom heeft Rabobank haar passen vernieuwd?

Na 14 jaar was het tijd voor een nieuw ontwerp passend bij onze huisstijl. Ook bekijkt Rabobank continu hoe zijzelf en haar klanten kunnen verduurzamen. Naast het gebruik van het gerecyclede plastic zijn het productie- en distributieproces daarom onder de loep genomen, in samenwerking met Mastercard. De passen zijn nu voorzien van een duurzaamheidskeurmerk. Dit keurmerk is onderdeel van het certificeringsprogramma van Mastercard.

Hoe ziet de digitale betaalpas in de Rabo Wallet eruit?

In de Rabo Wallet (Android gebruikers) is de digitale betaalpas nog gelijk aan het huidige blauwe pasontwerp. Voor het gebruik van de digitale betaalpas maakt dit niet uit. Je kunt de Rabo Wallet gewoon gebruiken zoals je gewend bent.

Ik heb een particuliere betaalpas. Is die ook vernieuwd?

De particuliere betaalpassen zijn ook vernieuwd. Deze krijg je automatisch wanneer de vervaldatum van de betaalpas is bereikt, je een nieuwe betaalpas aanvraagt of wanneer je een nieuwe rekening opent.

Lees meer over de particulieren betaalpassen
Hoe verhouden de recente berichten over nieuwe betaalpassen zich tot deze vernieuwing?

Deze huidige vernieuwing van de betaalpassen geldt alleen voor Rabobank en betreft alleen de vormgeving en het materiaal van de pas. In de tweede helft van 2022 starten banken (waaronder Rabobank) met het vervangen van hun huidige Maestro betaalpassen naar de nieuwe betaalpas van Mastercard of van Visa. Dit is gericht op de nieuwe functionaliteit van de passen en is nodig om ervoor te zorgen dat klanten ook in de toekomst wereldwijd en zowel in winkels als online makkelijk en veilig kunnen betalen. Ook hierbij geldt dat de passen op basis van natuurlijk verloop uitgegeven worden. Klanten hoeven hier zelf niets voor te doen en er zijn geen extra kosten aan verbonden. In de loop van 2022 volgt meer informatie over de nieuwe betaalpassen van Mastercard en Visa.

Krijg ik ook een nieuwe pincode?

Het is afhankelijk van de situatie of je een nieuwe pincode krijgt of niet.

Heb je een nieuwe pas aangevraagd omdat je oude pas verloren, gestolen of kapot is dan blijft de pincode hetzelfde. Ook als je een nieuwe pas ontvangt omdat je oude pas de vervaldatum heeft bereikt blijft de pincode hetzelfde. Ontvang je voor de eerste keer een pas of heb je een extra pas aangevraagd dan ontvang je een nieuwe pincode.
Hoe zit de digitale betaalpas eruit als je betaalt met Apple Pay, met je Garmin of je Fitbit?

Betaal je wel eens met Apple Pay, met je Fitbit of Garmin? Je nieuwe digitale betaalpas ziet er exact hetzelfde uit als de nieuwe fysieke betaalpas.

Hulp bij zelf betalingen doen