Succesvol starten in Food

Martijn Rol

Martijn Rol

De Telegraaf berichtte laatst over een sterke groei van het aantal 'sociale' ondernemingen. Bedrijven met een sociale, duurzame missie en niet direct een winstoogmerk. Vooral in de foodsector zie ik veel startende ondernemers die willen inspelen op de behoefte van de consument aan een duurzamer en gezonder product. Zij starten vanuit de intrinsieke motivatie om het verschil te maken in het verduurzamen van de voedselketen en in het gezonder maken van onze eetpatronen.

Starter op zoek naar goed verdienmodel

Een van de grootste uitdagingen voor deze zogenoemde startups is het vinden van (risicodragend) kapitaal. Ik zie hiervoor de volgende redenen:

  • De burger die pleit voor verduurzaming, maar als consument niet altijd bereid is om ervoor te betalen. Duurzame voedselproductie gaat vaak gepaard met relatief hogere kosten en een hogere pricing. Hierdoor is het lastig om voldoende volume te realiseren in de afzet en vervolgens tot een rendabel verdienmodel te komen;
  • Voor volume heb je de supermarkten nodig, aangezien zij in food ruim 50% marktaandeel hebben. Ondernemers moeten er rekening mee houden dat deze supermarkten kritisch zijn met het aanbieden van (dure) schapruimte. Veel producten moeten zich in een korte tijd bewijzen. Voor het neerzetten van een product en het daarbij behorende verdienmodel is vaak meer tijd nodig. Vaak duurt het twee tot drie jaar voordat een onderneming of product ‘staat’.

Kortom: een duurzaam product leidt niet altijd tot een goed verdienmodel. Vaak is er een grote afhankelijkheid van 1 afnemer met veelal een korte termijn horizon. Dit maakt het financieren van foodstartups uitdagend.

Een stappenplan voor de weg naar succes

Mijn ervaring met het succesvol starten van foodbedrijven is dat het volgende stappenplan een reële kans op succes biedt.

Stap 1: Start uw product op kleine schaal, en omarm crowdfunding of businessangels. laat hen als ambassadeur de producten promoten en het verhaal vertellen. Begin met de onlineverkoop van producten en tast de mogelijkheden bij lokale retail en horeca af.

Ontdek de kracht van crowdfunding

Stap 2: Schaal uw afzet op via lokale horeca en versspeciaalzaken. Horeca zoeken nu eenmaal bijzondere, onderscheidene producten die niet in de supermarkt te verkrijgen zijn. Zij hebben een wederkerig belang. Als bijzondere horecaconcepten uw producten verkopen, dan versterkt dit uw merk en vice versa. Op die manier ‘laadt’ u het merk en het verhaal rondom het product. Gebruik social media, bloggers en vloggers om de beleving van het product te versterken.

Stap 3: Speel in op de klantbehoefte. Als uw merk of product sterk genoeg is, dan kan dit de basis vormen voor een eigen horecazaak of winkel. Specifieke producten lenen zich hier goed voor. Denk aan bier, burgers, chocolade of speciale koffies. Een eigen zaak versterkt het merk of de beleving rondom het product en levert vaak hogere marges op dan verkoop via derde kanalen.

Stap 4: Maak bewuste keuzes. Zorg, voordat u verder opschaalt richting supermarkten of landelijke dekking, voor een goede basis qua omzet in de verkoop via horeca en kleine retail. Het is belangrijk dat de afzet via bestaande afnemers in horeca en versspeciaalzaken niet wordt geschaad en dat er een gezonde spreiding blijft. Ga daarom goed na of de uniciteit van het merk niet verloren gaat door in de schappen van de supermarkt te gaan liggen. Meer afzetvolume via de supermarkten is interessant, maar moet niet ten kosten gaan van het onderscheidend vermogen van het product of merk.

Stap 5: Bekijk de mogelijkheden voor internationale export. Hierbij is kennis van en een netwerk in het beoogde land noodzakelijk. Lanceer het merk gericht en waak voor een te hoog concentratierisico aan de afnemerkant.

Laat je verder inspireren door succesvolle ondernemers in de foodsector:

Krijg inzicht in de succesvolle strategie van Jopen Bier

Lees het interview met Wouter Staal, de oprichter van de snel groeiende Yoghurtbarn formule

Lees het verhaal van de Verspillingsfabriek en hun soepproduct Barstensvol.

Voor meer tips over het starten en financieren van een onderneming, ga naar: www.ikgastarten.nl.

Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op.

Contact

Rabobank