Blog gezondheidszorg

Marleen Jansen

Medisch Specialist Bedrijf: kopman of knecht?

Marleen Jansen

Deze zomer is de Tour de France in Nederland bijna niet te missen. Zowel voor ons gebouw in Utrecht waar de proloog werd verreden, als in alle media. Op voorhand is er discussie over de rol van de renners in het team: is Robert Gesink kopman en Laurens ten Dam knecht? En wat als Ten Dam er beter voor staat in de bergen, gaat Gesink Ten Dam dan ondersteunen?

In de media is ondertussen ook discussie over de rol van het nieuwe Medisch Specialist Bedrijf (MSB) in de zorgmarkt. Deze samenwerkingsvorm van medisch specialisten in ziekenhuizen krijgt momenteel vooral negatieve aandacht, omdat deze niet nodig zou zijn om het fiscaal ondernemerschap te behouden. Zeker, MSB’s zijn uit opportunisme ontstaan. Daar kunnen we heel negatief en cynisch over zijn.

Méér ambitie van bestuurders gevraagd

Maar nu de MSB’s er eenmaal zijn, kijk ik liever naar de kansen. Tijdens mijn gesprekken met bestuurders van MSB’s ervaar ik in de afgelopen maanden voorzichtigheid bij het verder vormgeven van de ondernemingsstrategie. Hierbij worden zaken aangehaald als het opbouwen van het eigen vermogen, de financiering van het eigen werkkapitaal en de aankoop van apparatuur. Niets mis mee, maar ik vind dat de bestuurders veel meer ambitie mogen tonen! Júíst in een tijd waarin omzetgroei in een ziekenhuis niet vanzelfsprekend is, waarin zorgverzekeraars vragen om lagere volumes en de eerstelijn meer kijkt naar de overname van tweedelijnactiviteiten, is eigen visie en leiderschap van deze bestuurders geboden. Maar wel met het belang van de patiënt voor ogen.

Teamprestatie

De investeringskansen liggen dan bijvoorbeeld in mede-eigenaarschap van een zorggroep in de eerstelijn, het starten van een zelfstandig behandelcentrum of een innovatieproject implementeren binnen of buiten het ziekenhuis. En net als bij het wielrennen heb je voor een topprestatie een team nodig. De vraag is wie in het ziekenhuis de rol van kopman op zich neemt; het MSB of het ziekenhuisbestuur? Als het MSB écht inhoud wil geven aan ondernemerschap, moet men ‘kopmangedrag’ tonen! Dat vraagt leiderschap in eigen kring, maar ook oog voor de teamprestatie met het ziekenhuis. Het is namelijk cruciaal dat de strategie en aanpak van het MSB en die van het ziekenhuis gelijkgericht zijn en blijven. Anders wordt de kans op valpartijen vergroot.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 16 juli 2015

Reageer via Rabobank Gezondheidszorg netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank