"Transparant van grond tot mond"

Familiebedrijf Huuskes uit Enschede levert zo'n 60.000 maaltijden per dag aan de zorg. "We denken goed na over het hele proces van grond tot mond en willen voortdurend goede kwaliteit leveren, stelt Marcel Hofmeijer, business manager innovatie & operatie.

"Een kwalitatief hoogwaardig product leveren, dat heel transparant is. Dat wordt voor de komende jaren onze boodschap. Wat zit er in je product? We willen inzichtelijk maken wat gezonde voeding is. Zo hebben wij al onze 1600 grondstoffen geanalyseerd en getest op additieven, E-nummers en zuur. Met onze Food Quality Scan halen we alle stoffen die er niet thuis horen eruit, pas daarna passen we ze toe in onze productie. Daarnaast kijken we naar de prijs-kwaliteitverhouding. Want als je vier keer vlees naast elkaar legt, dan kan dat enorm verschillen. Zo kan een kipfilet van 120 gram 40 procent goedkoper zijn dan het ambachtelijke product, maar veel minder eiwitten bevatten dan 70 gram van de gezondere kipfilet. Die vergelijking maken consumenten nu nog te weinig, ook omdat we overal een breed en kleurrijk assortiment krijgen voorgelegd."

Doorlooptijden

Per dag produceert Huuskes zo'n 60.000 maaltijden. "We denken heel goed na over het hele proces van grond tot mond, dat niet langer dan zeven dagen mag duren", zegt Hofmeijer. "Hoe ziet het er dan uit, hoe smaakt het en is het opnieuw op te warmen? We gebruiken daarom nieuwe stoomtechnieken waardoor we bovendien veel minder zout hoeven te gebruiken. Daarnaast vinden we het belangrijk om sterk mee te denken met de maaltijdorganisatie binnen een zorgstelling."

Nieuwe concepten

"Samen met klanten ontwikkelt Huuskes nieuwe integrale concepten die aansluiten bij alle veranderingen in de zorg. Voorbeeld daarvan is het allday-concept samen met Medisch Spectrum Twente ontwikkeld werd op basis van de doorlooptijden van patiënten. "Vroeger verbleef een patiënt zeven dagen in een ziekenhuis, nu is dat nog twee dagen en straks wordt dat een dagdeelopname. Dat betekent dat je heel anders naar die consument en naar de organisatie van een ziekenhuis moet kijken. In plaats van menucycli met zware assortimenten werken we nu met een allday-concept. Patiënten die binnenkomen krijgen een iPad met hun dossier en een muziekbibliotheek, maar ook met een menukaart met gerechten die zij gedurende de hele dag kunnen bestellen. De centrale keuken in het ziekenhuis is nu verdeeld over vier keukens die dichter bij de patiënt staan. De maaltijden zijn kleiner geworden met andere, lichtere smaakprofielen die samengesteld zijn in nauwe samenwerking met de diëtisten van het ziekenhuis. Zij bepalen welke componenten erin zitten, wij maken het culinair met verse en koelverse gezonde producten volgens een 100%-assemblagemodel, waarbij alles is gericht op de frontoffice."

Digitale hulpmiddelen

De afgelopen jaren heeft Huuskes veel geïnvesteerd in allerlei digitale hulpmiddelen voor verschillende doelgroepen in de zorg. Denk daarbij aan een app met kookfilmpjes, gezonde recepturen en menu's, en bestel- en inkoopmogelijkheden voor zorgorganisaties. Speciaal voor kleinschalig georganiseerde zorgorganisaties heeft Huuskes de app 'Eten & Zo' ontwikkeld. Medewerkers en bewoners kunnen met de app kiezen of ze zelf willen koken en daarvoor producten bestellen, of dat ze liever kant-en-klare maaltijdcomponenten wensen. Daarnaast is het mogelijk om boodschappen te bestellen via de app. Hiervoor werkt Huuskes met diverse leveranciers en zijn in het assortiment zo'n 700 huismerkproducten van Jumbo opgenomen. De app is inmiddels ook beschikbaar voor mensen die thuis zorg krijgen. "De cliënt, mantelzorger of iemand van de zorgorganisatie kan met de app 'Eten & Zo Thuis' maaltijden en allerlei boodschappen bestellen. Vervolgens bezorgen wij die via PostNL of een vrijwilliger van een zorgorganisatie tot aan de deur, of ze kunnen afgehaald worden bij een centraal punt in de wijk."

Personalised food

Hofmeijer verwacht de komende jaren dat de zorg steeds meer naar personalised food gaat, niet alleen in de ziekenhuizen, maar ook in de ouderenzorg. "Steeds meer ouderen zijn ondervoed door een eenzijdig of beperkt voedingspatroon. Daarom zijn we onlangs gestart met Chef Vitaal. Dat zijn koelverse gezonde maaltijden die voorzien zijn van een smaak- en geurloos gourmetlaagje met daarin extra calcium, vitamine D en extra eiwitten. Voor zieke mensen zijn die extra stoffen van belang voor het herstel. Niet alleen voor ouderen, maar ook voor bijvoorbeeld oncologiepatiënten die tijdens een chemokuur verminderde eetlust hebben. We starten nu bij enkele ziekenhuizen pilots waarbij patiënten voor en na een ingreep gebruik maken van dit soort maaltijden en meten we welk effect deze maaltijden op het herstel hebben. Voor de toekomst voorzie ik dat we de samenstelling van zo'n laagje kunnen personaliseren en patiënten naast een gezonde en lekkere maaltijd op maat extra voedingsstoffen kunnen geven. Wellicht kunnen we daarmee een brug tussen medicatie en eten slaan."

Lees de andere artikelen over voeding en gezondheid

Contact

Rabobank