De zorg kan profiteren van ICT-investeringen door banken

Als het gaat om digitalisering van dienstverlening hebben de banken in Nederland de laatste 20 jaar enorme stappen gemaakt. Volgens Daan van den Eshof, productmanager Digitale bank bij Rabobank kan de zorgsector zich daardoor laten inspireren. "Het begint allemaal met goede afspraken over standaarden met concurrenten."

"Als het gaat om digitalisering in de zorg, dan zie ik dat zorginstellingen vaak goede ideeën hebben die ze allemaal graag voor zichzelf houden en bijvoorbeeld niet delen met het ziekenhuis 10 kilometer verder op. Je hebt er niets aan om in je eentje de allerslimste oplossing te hebben. Wat wij als banken de afgelopen decennia hebben geleerd, is dat digitale innovatie met waardecreatie voor klanten alleen kan slagen als er meer partijen een rol in spelen."

Katalysator in digitalisering

Als voorbeeld noemt van den Eshof de totstandkoming van iDEAL, waardoor online betalen voor consumenten veel gemakkelijker is geworden en toch veilig is. "De basis onder dat succes was de samenwerking van DNB (2012), Kosten Nederlands betalingsverkeer behoren tot de laagste in de EU vier grote banken en een aantal kleinere banken. Ze hebben afspraken gemaakt over een standaard die voor heel Nederland geldt en van daaruit een gezamenlijke oplossing ontwikkeld. Inmiddels zijn er andere partijen op de markt gekomen – de zogenaamde payment serviceproviders- die die dienst verder hebben ontwikkeld en vereenvoudigd. Wij waren de katalysator van deze ontwikkeling, waardoor de consument nu meer betaalgemak heeft en daarin ook een keuze heeft." Hoewel iDEAL een goede oplossing is zijn banken te lang met hun ‘eigen’ oplossing bezig geweest, benadrukt Van den Eshof. "Klanten wilden meer betaalmogelijkheden aan hun klanten aanbieden en dit eenvoudig kunnen implementeren. Hierdoor zijn naast banken nu ook payment service providers actief in de markt die dit ‘gat’ vullen."

Betrouwbare identificatie

Onlangs hebben de banken een nieuwe gezamenlijke dienst op de markt gebracht: iDIN, een inlog- en identificatiedienst. Bedrijven en organisaties die hun klanten online bedienen, kunnen daarmee meer zekerheid krijgen over de identiteit van klanten. Dit is mogelijk doordat deze klanten al geïdentificeerd zijn toen zij hun bankrekening openden. Tegelijkertijd is dit identificatiemiddel voor consumenten gebruiksvriendelijker, omdat zij geen profiel hoeven aan te maken of een wachtwoord te onthouden, maar gewoon hun bankpas en pincode kunnen gebruiken.

Van den Eshof: "Ook voor zorginstellingen kan iDIN interessant zijn. Denk aan patiënten die willen inloggen op de website van een ziekenhuis of een instelling. Met iDIN kunnen zij zich op een veilige en betrouwbare manier online identificeren. Onze datakwaliteit van klantgegevens is veel hoger dan die van zorginstellingen. Dit komt doordat onze IT-wereld goed beveiligd is en we zeer zorgvuldig met klantgegevens omgaan. Daar hebben de banken de afgelopen jaren enorm in geïnvesteerd en daar kunnen zorginstellingen nu van profiteren. Wij horen vaak van onze relaties dat ziekenhuizen vaak moeite hebben met het up-to-date houden van algemene patiëntgegevens zoals NAW-gegevens en geboortedatum. Patiënten geven niet altijd hun verhuizingen door. Brieven komen daardoor niet aan, met no-shows van patiënten bij oproepen voor controles tot gevolg. Ook blijkt vaak dat mensen wel twee of drie keer bij een ziekenhuis staan ingeschreven. Een betrouwbaar identificatiemiddel kan dan helpen."

Digitale rotonde of snelweg?

"Kijk naar elkaar, leer van elkaar, combineer en organiseer slim," is het credo van Daan van den Eshof. "Als banken hadden wij voorheen ook digitale rotondes, maar wij zijn gaan samenwerken op punten waar we zien dat daar standaarden komen. Bijvoorbeeld omdat iedereen tegen dezelfde manier van betalen of inloggen aanloopt. Zorgaanbieders zouden dat ook meer moeten doen."

Nieuwsgierig naar iDIN? Lees meer op idin.nl

Betrouwbare identificatie van cruciaal belang voor digitalisering zorg

Om veilige toegang te krijgen tot eigen medische gegevens en deze in samenhang te kunnen gebruiken in een persoonlijke gezondheidsomgeving, is betrouwbare en veilige authenticatie en identificatie nodig. De Nederlandse overheid ontwikkelt hiervoor een publiek elektronisch identificatiemiddel met een hoger betrouwbaarheidsniveau dan DigiD. Daarnaast is er ruimte voor private identificatiemiddelen, zoals iDIN, dat de banken hebben ontwikkeld. Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: "Voor de kwaliteit van de digitale infrastructuur in Nederland is het cruciaal dat er meerdere elektronische identificatiemiddelen beschikbaar komen. Daardoor ontstaat er geen single point of value en hebben we alternatieven als er een uitvalt. Het iDIN-project van de banken kan ik dus alleen maar toejuichen."

Contact

Rabobank