Trends en ontwikkelingen
Duurzaam innoveren in een verzadigde markt
De Rabobank blijft positief over het langetermijnperspectief voor de Nederlandse tuinbouw. Aan de ene kant zijn steeds meer consumenten bewust bezig met hun eigen welzijn, gezonde en duurzame voeding. Dit biedt op Europees niveau kansen voor de Nederlandse Tuinbouw. Aan de andere kant heeft de sector uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, arbeid, innovatie en internationalisatie.
Het rendement in de sector is de afgelopen jaren hersteld, maar er blijft een grote afhankelijkheid van externe factoren, zoals beschikbaarheid van arbeid, klimaatverandering en de energietransitie. De Rabobank verwacht dat de sector in staat is om kansen te creëren in deze dynamische omgeving.
Ongeveer 80% van het Nederlandse product wordt geëxporteerd, waardoor internationale trends en ontwikkelingen van belang zijn. De Rabobank ziet een aantal grote ontwikkelingen:
- Het consumentengedrag verandert. De consument is minder voorspelbaar, maar besteedt wel meer geld aan gezonde voeding, bloemen en planten. Daarnaast is men zich meer bewust van de duurzame productie wijze.
- De Europese markt is qua afzet verzadigd en de concurrentiedruk is hoog. Dit biedt kansen om toegevoegde waarde te bieden, nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en verdere (keten)samenwerking.
- Duurzaamheid staat hoog op de politieke en maatschappelijke agenda. De sector is in staat om invulling te geven aan de vermindering van gasverbruik, een verantwoord gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en circulariteit.
- Arbeidsschaarste is zeer actueel. De economische groei in Europa zorgt voor minder (kwalitatief) aanbod aan arbeidskrachten.
- Innovaties, zoals robotisering en automatisering, zullen de komende jaren een rol gaan spelen in de huidige arbeidsvraagstukken.