Melkveehouder aait koe in weiland

Massaal omschakelen naar biologische landbouw

Verder op deze pagina:

    Proef je het verschil tussen gangbare melk en biologische melk? Of tussen een gangbare wortel en een biologisch geteelde wortel?

    Misschien merk je geen verschil; toch merken biologische boeren de toenemende vraag naar biologische producten al jaren op rij. 
    Steeds meer consumenten worden alert op de herkomst en kwaliteit van hun eten. Deze kritische consument kiest vaker voor biologisch. De afgelopen jaren groeide de markt voor biologische voeding met 11 procent per jaar, terwijl de voedingsmarkt als geheel 1 procent groei per jaar realiseerde. Met de groei van de sector is ook een professionaliseringslag gemaakt. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is steeds minder. (Bionext , 2019)

    Deze groei betekent naast goede marktvooruitzichten voor de retail, ook groeiende afzet voor de biologische landbouwers. Voorwaarde is wel dat de groei van vraag en aanbod op elkaar afgestemd blijft.

    Infographic redenen om te kiezen voor biologisch

    Biologische producten in trek

    GfK consumentenonderzoek concludeerde in 2016 dat de bewuste consument vooral kiest voor biologisch vanwege het gezondheidsimago en het milieuaspect. De consument vertrouwt erop dat producten met een keurmerk eerlijke en verantwoord zijn geproduceerd. 12,6% van de levensmiddelinkopen van privéhuishoudens in Duitsland in 2018 bestond uit bio-producten, waardoor de afzetmarkt voor biologische boeren groeit. (Idowa, 2020). In verschillende productgroepen heeft biologisch inmiddels een marktaandeel boven de 10%. Deze productgroepen zijn eieren (16%), ontbijtgranen (16%), thee (13%), babyvoeding (11%) en olijfolie (11%) (Bionext , 2019). Dat maakt biologisch ondernemen populair vanuit idealistische én financiële motieven.

    Akkerbouwers grootste groep omschakelaars

    Eind 2019 waren er ongeveer 2100 gecertificeerde biologische landbouwbedrijven. Dat jaar zijn er nieuwe 137 landbouwbedrijven bijgekomen, terwijl het aantal gangbare landbouwbedrijven juist krimpt. De groei van het bio-areaal zet dit jaar door tot 71.000 hectare, inclusief bio-areaal in omschakeling. Akkerbouwers vormen de grootste groep ondernemers die omschakelen naar biologische bedrijfsvorming. (SKAL, 2020)

    Flevoland koploper

    Flevoland is al jaren koploper en heeft ook in 2019 de meeste groei gerealiseerd, waardoor het totale areaal in de provincie op 11.348 hectare komt, 8,2% van het totaal. In Friesland is in 2019 10% groei in areaal gerealiseerd, netto 755ha. In Zeeland waren in 2019 de meeste bedrijven bijgekomen met 41% groei. De meeste biologische landbouwbedrijven bevinden zich in de Flevolandse gemeenten Dronten en Noordoostpolder. Op een derde en vierde plek staan de Gelderse gemeenten Ede en Barneveld. De locaties Flevoland zijn aantrekkelijk voor biologische boeren vanwege geschikte grond en een positieve houding van de lokale politiek ten opzichte van biologische landbouw. In Gelderland speelt de bedrijfsomvang een rol. Als schaalvergroting niet meer mogelijk is, kan omschakelen naar biologisch een aantrekkelijk alternatief zijn.

    Iedereen omschakelen?

    Zoals gezegd is het marktperspectief voor biologische landbouw gunstig. De populariteit van biologische landbouwbedrijven blijkt ook uit het stijgende aantal financieringsverzoeken dat de Rabobank ontvangt.

    Ketenregie is en blijft noodzakelijk om vraag en aanbod goed op elkaar af te laten stemmen. Een te groot aanbod is nadelig voor de prijsvorming. Bovendien is enkel omschakelen vanuit economische motieven riskant. Stel jezelf de volgende vragen: welk type ondernemer bent je? Wat voor vakmanschap heb je? En past biologisch werken wel bij jouw bedrijfsvoering? Eerlijke antwoorden op deze vragen zijn van cruciaal belang om de omschakeling tot een succes te maken. 

    Neem deze aspecten mee in jouw zakelijke beslissingen en bekijk waar kansen liggen voor je bedrijf om in te spelen op de groeiende markt voor biologische producten. Of je het verschil tussen bio- en gangbare melk wel of niet proeft, deze ontwikkeling smaakt naar meer.

    Biologische producten: vijf ontwikkelingen

    Gea Bakker-Smit

    Gea Bakker-Smit

    • Sectorspecialist
    • Akkerbouw - Visserij
    (06) 12 35 88 98 LinkedIn