Massaal omschakelen naar biologische landbouw?

Proeft u het verschil tussen gangbare melk en biologische melk? Of tussen een gangbare wortel en een biologisch geteelde wortel? Misschien merkt u geen verschil; toch merken biologische boeren de toenemende vraag naar biologische producten al jaren op rij. Deze groei betekent naast goede marktvooruitzichten voor de retail, ook groeiende afzet voor de biologische landbouwers. Voorwaarde is wel dat de groei van vraag en aanbod op elkaar afgestemd blijft.

Biologische producten in trek

GfK consumentenonderzoek concludeerde onlangs dat de bewuste consument vooral kiest voor biologisch vanwege het gezondheidsimago en het milieuaspect. De consument vertrouwt erop dat producten met een keurmerk eerlijke en verantwoord zijn geproduceerd. 68% van de Nederlanders kocht het afgelopen half jaar biologische producten, waardoor de afzetmarkt voor biologische boeren in Nederland groeit. Dat maakt biologisch ondernemen populair vanuit idealistische én financiële motieven.

Melkveehouders grootste omschakelaars

Eind 2015 waren er ongeveer 1.500 gecertificeerde biologische bedrijven. Dat jaar zijn er nieuwe 137 landbouwbedrijven bijgekomen. Dit terwijl het aantal gangbare landbouwbedrijven juist krimpt. De groei van het bio-areaal zet dit jaar door tot 60.000 hectare, inclusief bio-areaal in omschakeling. Melkveehouders vormen de grootste groep ondernemers die omschakelen naar biologische landbouw.

Flevoland koploper

De meeste biologische landbouwbedrijven bevinden zich in de Flevolandse gemeenten Dronten en Noordoostpolder. Op een derde en vierde plek staan de Gelderse gemeenten Ede en Barneveld. De locaties Flevoland zijn aantrekkelijk voor biologische boeren vanwege geschikte grond en een positieve houding van de lokale politiek ten opzichte van biologische landbouw. In Gelderland speelt de bedrijfsomvang een rol. Als schaalvergroting niet meer mogelijk is, kan omschakelen naar biologisch een aantrekkelijk alternatief zijn.

Iedereen omschakelen?

Zoals gezegd is het marktperspectief voor biologische landbouw gunstig. De populariteit van biologische landbouwbedrijven blijkt ook uit het stijgende aantal financieringsverzoeken dat de Rabobank ontvangt. Logisch, gezien de lage prijzen van producten in de gangbare landbouw. Toch is ongebreidelde groei van dit biologische landbouw niet gewenst. Ketenregie is en blijft noodzakelijk om vraag en aanbod goed op elkaar af te laten stemmen. Een te groot aanbod is nadelig voor de prijsvorming. Bovendien is enkel omschakelen vanuit economische motieven riskant. Stel uzelf ook de volgende vragen: welk type ondernemer bent u? Wat voor vakmanschap heeft u? En past biologisch werken wel bij uw bedrijfsvoering? Eerlijke antwoorden op deze vragen zijn van cruciaal belang om de omschakeling tot een succes te maken.

Neem deze aspecten mee in uw zakelijke beslissingen en bekijk waar kansen liggen voor uw bedrijf om in te spelen op de groeiende markt voor biologische producten. Of u het verschil tussen bio- en gangbare melk wel of niet proeft, deze ontwikkeling smaakt naar meer.

Biologische producten: vijf ontwikkelingen

Ook kunt u reageren via Rabobank Foodzone netwerkgroep op Linkedin.

Naar het netwerk

Contact

Rabobank