Een ondernemingsplan schrijven: tips & tricks

Een ondernemingsplan schrijven: tips & tricks

Elk bedrijf begint met een goed bedrijfsplan. Dat kun je vastleggen op een bierviltje, maar wil je het als houvast blijven gebruiken of financiering aanvragen, dan is een uitgebreidere versie slim. Zeker als je beseft dat bedrijven met een plan 30 procent sneller groeien.

Ondernemingsplannen

Na het lezen weet je:

  • Wat er in een ondernemingsplan staat
  • Welke vorm voor jou past
  • Hoe je het schrijven van een ondernemersplan slim aanpakt

Meteen naar onze voorbeeldplannen

Wat is een ondernemingsplan

Wat is een ondernemingsplan?

Het ondernemingsplan wordt ook wel ondernemersplan, businessplan of bedrijfsplan genoemd. Op deze pagina worden de verschillende definities door elkaar heen gebruikt.

In een ondernemingsplan beschrijf je je bedrijfsdoelen en benoem je welke activiteiten je gaat ondernemen om ze te realiseren. Dat helpt je om ambities concreet te maken, bedrijfsactiviteiten te overzien en resultaten te toetsen. Het is een krachtig instrument voor iedere ondernemer, zowel bij de start als daarna.

Waarom een ondernemersplan

Waarom een ondernemersplan?

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je om grip te krijgen op je nieuwe bedrijf en de uitdagingen die ermee samenhangen. Je dwingt jezelf als het ware om na te denken over alle onderdelen. In de kern draait het om de volgende vragen:

  • Wat gaat je bedrijf doen?
  • Welke activiteiten ga je daarvoor ondernemen?
  • Wat heb je nodig om je bedrijfsdoelen te realiseren?

Als je het plan blijft gebruiken om aan je business te werken, stimuleert het bovendien de groei van je bedrijf. Prof. Andrew Burke (Cranfield School of Management) becijferde dat ondernemingen met een plan 30 procent sneller groeien.

Wat staat er in een ondernemersplan

Wat staat er in een ondernemingsplan?

Een standaard ondernemingsplan heb je nodig als je op zoek gaat naar financiering. Zo'n plan heeft een vaste structuur. Vaste onderdelen zijn:

  • Gegevens over de ondernemer (persoonsgegevens en kwaliteiten)
  • Branche en bedrijf
  • De markt
  • Marketingplan
  • Financieel plan
  • Juridische zaken

Hoe schrijf ik een businessplan?

Met onderstaande tips weet je zeker dat je op de goede weg bent en kun je snel van start met het schrijven van je ondernemingsplan. Wees niet bang om te starten en vraag tijdens het schrijven van je bedrijfsplan om hulp van mensen of adviseurs om je heen.

Tip 1: bepaal het doel en de doelgroep

Bedenk wat het doel van jouw bedrijfsplan is. Is het voor jezelf, of wil je het ook gebruiken om potentiële investeerders te overtuigen? Dat laatste vraagt misschien om een andere aanpak dan wanneer je het plan alleen voor jezelf gebruikt.

Tip 2: kies een vorm die bij jou en je doel past

Ondernemingsplannen zijn er in allerlei vormen. Kies een vorm die bij je past. Maar ook bij je doel. Een praatplaatje ziet er anders uit dan een plan waarmee je investeerders wilt overtuigen. Als ondernemer bepaal je zelf hoe jouw businessplan eruitziet en wat erin staat, afgestemd op wie en wat je wilt bereiken.

Welke ondernemersplanvormen zijn er?

  • Bierviltje: ultiem beknopt. Een prima startpunt. Hoe kernachtiger, hoe beter.
  • One-pager: op één A4. Focus op de highlights: Wat is je doel? Hoe ga je dat realiseren? Wat is daarvoor nodig? Heel geschikt als discussiestuk.
  • Klassiek: met een vaste structuur. Aan te raden als je financiering nodig hebt.
  • Business Model Canvas : visueel, overzichtelijk en pragmatisch. Je ziet snel welke punten goed ingevuld zijn en welke nog aandacht vragen.
  • Illustratie: voor wie meer in beelden denkt, dan in woorden, kan dit een goede methode zijn. Minder geschikt voor financieringsaanvragen.
Tip 3: neem deze onderwerpen op
  • jezelf: je gegevens, motivatie, kwaliteiten, ambitie
  • je bedrijf: bedrijfsgegevens, het idee, de stand van zaken
  • de markt: de markt, de doelgroep, de concurrentie
  • het marketingplan: product/dienst, prijs, plaats, promotie, personeel
  • het financieel plan: het verdienmodel en diverse begrotingen
  • belangrijke mijlpalen en KPI’s
Tip 4: download een voorbeeldplan Tip 5: begin klein, bouw uit en vraag om hulp

Leer van start-ups. Test je ideeën zo snel mogelijk. Vraag vrienden, familie, potentiële klanten om mee te denken. Zo ontdek je snel of je op de goede weg zit. Zonde als jij maanden hebt gespendeerd aan je ondernemingsplan en dan ontdekt dat je net op het verkeerde spoor zit.

Tip 6: maak je financiën inzichtelijk Tip 7: sta stil bij je ondernemerskwaliteiten

Weet dat investeerders eerder investeren in mensen dan in ideeën. Voeg daarom informatie toe over sleutelfigurHen in je team, of als je zelf de kar gaat trekken, over jezelf. Zeker als je op zoek gaat naar financiering.

Tip 8: bepaal go/no-go-momenten

Kies van tevoren een aantal sleutelmomenten en criteria waarop je bepaalt of je doorgaat met je plan of er misschien toch mee stopt. Zo houdt je de voortgang erin en kun je snel door met iets nieuws als je plan toch niet realiseerbaar blijkt.

Tip 9: wees realistisch

Het is verleidelijk om dingen rooskleuriger voor te spiegelen dan ze zijn, maar weersta deze verleiding. De beste keuzes maakt je op basis van realistische gegevens.

Tip 10: kritische blik

Heb je een eerste versie? Vraag familie, vrienden of branchegenoten om je bedrijfsplan kritisch te lezen. Hun feedback kan je helpen bij het aanscherpen van je plan. Als je financiering wilt aanvragen, kun je ook overwegen om je ondernemingsplan te laten checken door een expert. De kritische blik van een boekhouder, accountant of expert op het gebied van bedrijfsfinanciering levert vaak nuttige inzichten op.

Lees meer over een financiering aanvragen

Tip 11: hou het levend

Na je start hoef je je plan niet in de prullenbak te gooien. In tegendeel, je ondernemingsplan blijft ook relevant als je gestart bent. Bijvoorbeeld om je doelen scherp te houden of als je op een later moment financiering aan wilt vragen. Beschouw het als een flexibel document dat je aanpast wanneer er veranderingen zijn in je onderneming of markt.

Tip 12: maak een samenvatting

Maak van je definitieve ondernemersplan een samenvatting. Investeerders en financieel adviseurs hebben vaak weinig tijd, beperk de samenvatting dus tot de hoofdzaken en zorg voor een goede binnenkomer. Hoe interessanter je introductie, hoe groter de kans dat de lezer je hele plan leest en dat je een uitnodiging krijgt voor een gesprek.

Tip 13: lees meer tips op Ikgastarten.nl

IkGaStarten is hét kennisplatform voor startende ondernemers. Op Ikgastarten.nl vind je nog meer handige tips en nuttige informatie. Dit is een online initiatief van de Rabobank. Speciaal voor startende ondernemers en mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen.

Ga naar Ikgastarten.nl

Zelf regelen & Contact