Man staat in een restaurant

Snackbar openen in 9 stappen

Veel mensen dromen van een eigen snackbar. Maar voordat jij de eerste snacks kunt serveren, moet je je goed voorbereiden. We nemen je mee in de 9 belangrijkste stappen.

Weetje: Minder snackbars in Nederland in 2024

Het aantal snackbars in Nederland daalt. In de laatste 5 jaar is het aantal van 4.840 naar 4.802 gezakt. Dat is een daling van 0,8%. Over een langere periode, 10 jaar, is het zelfs 4%.

Dit is opvallend, omdat de fastfoodsector in het algemeen juist groeit. Waarschijnlijk komt de daling door de concurrentie van andere fastfoodketens, bezorgdiensten en gezonde(re) opties.

Stap 1. Snackbar openen: begin met een ondernemingsplan

Een eigen snackbar starten begint met een goed ondernemingsplan. In dit plan schrijf je op hoe je bedrijf eruit gaat zien. Denk bijvoorbeeld aan:

    Kies je een eigen zaak of neem je een snackbar over? Welke producten verkoop je? Ga je voor ‘fastfood’ of juist gezondere snacks? Wie wordt je doelgroep? Bijvoorbeeld winkelend publiek of uitgaanspubliek. Welke locatie past hierbij? Welke leveranciers kies je? Hoeveel startkapitaal heb je nodig en hoe ga je dat regelen? Wat zijn de vergunningen en verzekeringen die je moet afsluiten? Hoe speel je slim in op de laatste horecatrends?

Door deze vragen te beantwoorden, creëer je een duidelijk beeld van je bedrijf. Een uitgebreid plan geeft jou en mogelijke financiers vertrouwen in jouw idee.

Stap 2. Kies je rechtsvorm en schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KVK)

Bij het starten van een cafetaria moet je je inschrijven bij de KVK. Dit kost eenmalig € 80,10. Kies hiervoor eerst een rechtsvorm (zoals een eenmanszaak of een bv) en een bedrijfsnaam. De KVK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst, zodat je direct goed bent aangemeld.

Rabobank

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Stap 3. Neem goed personeel aan

Alleen werken in een snackbar is vaak niet haalbaar, vooral met ruime openingstijden. Personeel aannemen is dan nodig. Bij het in dienst nemen van personeel komen wel wat regels kijken. Je moet loonheffingen afdragen en een loonadministratie gaan bijhouden.

Ook moet je pensioenpremies gaan betalen, verzekeringen voor je personeel afsluiten en een verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) doen.

Stap 4. Zet een bedrijfsadministratie op

Een goede administratie is verplicht. Dit geeft je inzicht in hoe je bedrijf er financieel voor staat en voorkomt problemen met de Belastingdienst.

Overweeg je een apart boekhoudprogramma aan te schaffen? Dan is het goed om te weten dat je zo’n boekhoudpakket kunt koppelen aan je zakelijke rekening. Zo heb je straks onder meer de in- en verkoopadministratie of loonadministratie des te sneller geregeld.

Veel ondernemers besteden hun administratie uit aan een externe partij. In dat geval is het werken met een zakelijke rekening een vereiste voor de boekhouder of accountant om jouw administratie te kunnen voeren.

Ondernemers zijn wettelijk verplicht hun basisadministratie 7 jaar te bewaren.

Stap 5. Kies: een snackbar overnemen of zelf beginnen?

Een bestaande snackbar overnemen kan voordelen bieden, zoals een vaste klantenkring. Maar het heeft ook nadelen, zoals hogere kosten en mogelijk bestaand personeel dat je moet overnemen. Je kunt ook zelf vanaf nul beginnen en zo alles naar eigen wens inrichten.

Stap 6. Zoek een geschikte locatie

De juiste locatie is belangrijk. Overweeg daarom of je wilt huren of kopen, dit is afhankelijk van je budget. In sommige steden bemiddelen gemeenten tussen ondernemers en verhuurders. Een vuistregel: in de horeca is de huur meestal ongeveer 8 tot 10% van de omzet.

Stap 7. Vraag de juiste vergunningen aan en check de wetgeving

Als je een snackbar opent, krijg je te maken met een aantal wetten en verplichte vergunningen. Dat geldt voor iedere ondernemer die een horecabedrijf wil beginnen, dus ook voor jou. Dit zijn de belangrijkste vergunningen en wetgeving die voor een snackbar gelden:

    Exploitatievergunning: hiermee geeft de gemeente je toestemming om een snackbar te openen. Informeer bij de gemeente waarin je je bedrijf start, of je de exploitatievergunning moet aanvragen. Alcoholwet: als je alcohol serveert, moet je aan deze regels voldoen. De gemeente houdt toezicht op de naleving van de wet. Overtreed je een regel, dan kun je een boete krijgen. Hygiënecode: horecabedrijven, dus ook jouw snackbar, moeten werken volgens de regels van de Hygiënecode en de HACCP-normen.

Stap 8. Sluit de juiste verzekeringen af

Als je een snackbar opent, dan start je een horecaonderneming. En bij ondernemen horen risico’s. Gelukkig bestaan er goede verzekeringen waarmee je sommige risico’s geheel of gedeeltelijk kunt afdekken. Denk bijvoorbeeld aan:

    Aansprakelijkheidsverzekering Voorraad- en inventarisverzekering Rechtsbijstandverzekering Verzuimverzekering Bedrijfsschadeverzekering Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Stap 9. Zorg dat klanten je snackbar weten te vinden

Je hebt helaas niet direct klanten bij opening. Promoot je snackbar actief via social media, een website en beoordelingen. Zorg dat jouw snackbarmenu goed vindbaar is via Google.

Maak een website

Zorg voor een goed werkende website. Voor het bouwen van een website kun je iemand inhuren, maar je kunt het ook zelf doen, bijvoorbeeld met WordPress.

Maak gebruik van reviews

Mensen zijn geneigd het oordeel van anderen op te volgen. Als jouw snackbar veel positieve reviews krijgt op beoordelingswebsites, zal dat anderen over de streep trekken om jouw cafetaria ook eens te bezoeken.

Maak dus op een aantal algemene beoordelingswebsites een profiel aan. Denk onder meer aan: Google, TripAdvisor, Yelp, Booking.com of Thefork.nl.

Kies voor maaltijdbezorging

Nederlanders zijn dol op thuisbezorgopties. Overweeg om je maaltijden aan huis te leveren. Bied je geen bezorging aan huis aan, dan laat je omzet liggen. Maaltijdbezorging is op de volgende manieren te realiseren:

Algemene bezorgdienst inzetten

Je kunt je snackbar aansluiten bij een platform zoals UberEats of Thuisbezorgd. Dit is makkelijk, omdat alle logistiek voor je geregeld wordt. Klanten vinden je sneller dankzij de bekendheid van het platform.

Zelf een bezorgdienst opzetten

Wil je liever geen commissies betalen aan een externe dienst? Dan kun je je eigen bezorgservice opzetten. Dit vraagt wel om een investering: een eigen website waar klanten kunnen bestellen én betalen. Daarnaast moet je koeriers in dienst nemen en bezorgfietsen of scooters aanschaffen.

Veel ondernemers kiezen voor een combinatie: ze laten de bestellingen binnenkomen via een platform, maar verzorgen de bezorging zelf. Dit biedt het voordeel van een breed klantenbereik en de controle over de bezorgservice.

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijk advies

Of je nou een starter bent of een nieuw plan hebt voor je bestaande bedrijf, we helpen je graag op weg. Spar vrijblijvend met een adviseur over je plannen of open meteen een zakelijke rekening.

Veelgestelde vragen