Vrouw betaald aan de kassa

Starten als zzp’er in de horeca

Werk je in loondienst, maar wil je liever zelfstandig aan de slag in de horeca? Dan moet je een aantal zaken regelen. Je bent geen werknemer meer, maar ondernemer. Hier lees je wat je moet weten om als zzp’er te starten in de horeca.

Voor- en nadelen van freelancen in de horeca

Kies je voor het zelfstandig ondernemerschap in de horeca? Dan werk je volgens andere regels. Je bent niet langer in loondienst, maar ondernemer. Wat zijn de voor- en nadelen van freelance werken in de horeca?

Rabobank

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

8 belangrijkste stappen

Wil je graag als zzp’er in de horeca aan de slag? Dan is het tijd om een aantal zaken op orde te brengen. Hier zijn de 8 belangrijkste stappen:

1. Bedrijfsnaam bedenken en schrijf je in bij de KVK

Je eerste stap? Voordat je naar de Kamer van Koophandel (KVK) gaat om je horecabedrijf in te schrijven, moet je eerst een pakkende bedrijfsnaam bedenken. Dit is een belangrijk onderdeel van de startfase van je bedrijf, want deze naam komt later overal terug.

Heb je moeite om een goede naam te vinden? Dit stappenplan helpt je om de naam te vinden die bij jouw bedrijf past.

Schrijf je daarna in bij de KVK. Dit kost eenmalig € 80,10. Zodra je dat hebt gedaan, krijg je automatisch bericht van de Belastingdienst met je btw-nummers. Handig: je hoeft dus niet apart naar de Belastingdienst. Daarna ben je officieel zelfstandig ondernemer in de horeca.

2. Schrijf een ondernemingsplan voor je horecazaak

Een ondernemingsplan helpt je om je plannen concreet te maken. Hoe ga jij je onderscheiden van de concurrentie? Dit plan geeft inzicht in je doelstellingen, je kansen en potentiële klanten. Een aantal andere zaken die belangrijk zijn:

  1. Hoe gaan klanten straks betalen? Vaak wordt er gebruikgemaakt van een pinautomaat. Zorg dat klanten contactloos kunnen betalen.
  2. Heb je een geschikte locatie nodig?
  3. Sluit de juiste verzekeringen af.
  4. Vind goed horecapersoneel dat jou kan ondersteunen.

Gratis voorbeeld ondernemersplan voor de horeca

Wil je een voorbeeldplan? Download gratis een voorbeeld ondernemingsplan. Zo krijg je een idee van hoe horecaondernemer Pepijn Geurts zijn plannen voor een koffiebar in Rotterdam opstelde.

Tip! Lees ook de ontwikkelingen in de horeca-branche voor onderbouwingen in je ondernemingplan.

3. Zet je zakelijke administratie op

Als freelancer of ondernemer moet je zelf je financiën regelen. Je krijgt niet automatisch elke maand salaris op je rekening.

Als het gaat om het bijhouden van je zakelijke administratie geldt: hoe eerder je begint, hoe beter. Zelfs in de voorbereidende fase is het belangrijk de administratie goed in kaart te brengen. Daarbij krijg je ook te maken met de Belastingdienst, overzicht is belangrijk.

Let op! Ondernemers zijn wettelijk verplicht hun basisadministratie 7 jaar te bewaren.

Denk aan het urencriterium

Houd je gewerkte uren goed bij. Je moet als ondernemer minstens 1.225 uur werken om bepaalde belastingvoordelen te krijgen.

Open een zakelijke rekening voor overzicht

Een zakelijke rekening helpt je om zakelijke en privé-uitgaven gescheiden te houden. Zo komen zakelijke afschrijvingen (zoals inkoop en loonadministratie) niet tussen je privé-uitgaven (zoals boodschappen of vakanties) te staan.

4. Bepaal het juiste uurtarief

Heel belangrijk: bepaal het juiste uurtarief. Als zzp’er in de horeca is het van belang dat je een goed uurtarief kunt vragen. Niet alleen om meer geld te verdienen, je hebt als ondernemer ook meer kosten.

Wat is een redelijk uurtarief in 2025?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet je een aantal zaken op een rij zetten. We zetten ze uiteen in deze gratis whitepaper voor ambitieuze ondernemers: download gratis PDF.

Daarnaast ben je afhankelijk van de markt. Je concurreert met mensen die in loondienst werken tegen een lager uurtarief. Wanneer je een te hoog uurtarief voor je diensten vraagt, loop je het risico dat je te duur wordt voor je opdrachtgever.

5. Blijf werken aan je vaardigheden

Als freelancer in de horeca ben je zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling. Zorg er dus voor dat je altijd je skills op peil hebt. Goed werk leveren is je beste visitekaartje. Je moet jezelf namelijk continu verkopen. Je vaardigheden zijn je belangrijkste product.

Soms is er voor tijdelijke horecaopdrachten geen tijd om je eerst in te werken. Dan heb je een streepje voor als jij direct aan de slag kunt. Richt je daarom op een specialisme of zorg ervoor dat je breed inzetbaar bent. Elke dag is een kans om bij te leren.

6. Denk aan de juiste horecaverzekeringen

Als zzp'er in de horeca ben je niet zomaar verzekerd. Dat regel je allemaal zelf.

Het kan gebeuren dat een klant schade ondervindt door een fout of onbedoelde actie van jou. Die klant kan jou dan aansprakelijk stellen voor deze schade. Best heftig, maar ook best duur! Een schadeclaim kan hoog oplopen.

Bedenk dus goed welke verzekeringen voor jou het best passen:

    Welke risico's loop je? Waar heb je als freelancer precies behoefte aan? Wat is écht noodzakelijk en wat is niet nodig? Denk bijvoorbeeld aan een aansprakelijkheidsverzekering of een rechtsbijstandverzekering.

7. Opdrachten vinden in de horeca

Heb je al je zaken goed op orde? Dan is het tijd voor het belangrijkste: opdrachten vinden. Hoe vind je als freelancer leuke klussen in de horeca? Momenteel is er gelukkig veel vraag naar horecapersoneel. Een rondje langs de lokale horecazaken kan je direct aan het werk helpen.

Bouw ondertussen wel je netwerk op. Bijvoorbeeld met andere freelancers uit de branche. Zo kun je elkaar helpen of tips uitwisselen. Maar zorg ook dat je goede contacten bewaart met opdrachtgevers waarvoor je eerder hebt gewerkt. Investeer in je netwerk, dat loont zeker.

Gebruik een bemiddelaar

Heb je er geen zin in om zelf opdrachten te regelen? Er zijn verschillende bemiddelingsbureaus die dat klusje voor je doen. Zij regelen dan bijvoorbeeld de maandelijkse betalingen, maar ook de opdrachten. Zo kun je aan de slag zonder dat je veel zaken moet regelen.

8. Voorkom schijnzelfstandigheid in de horeca

De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 strenger handhaven op het onderscheid tussen zzp'ers en werknemers in de horeca. Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand werk doet als zelfstandige, maar eigenlijk in loondienst hoort te zijn.

Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de zelfstandige niet zelf kan beslissen wanneer en hoe het werk wordt gedaan. In zo'n geval is de persoon niet echt zelfstandig, maar hoort hij eigenlijk in dienst te zijn van een werkgever.

Risico’s voor opdrachtgever én zzp’er

Schijnzelfstandigheid brengt risico's met zich mee. Bedrijven kunnen boetes en naheffingen krijgen als blijkt dat iemand eigenlijk in loondienst hoort te zijn in plaats van zelfstandig. Zzp’ers kunnen dan weer de voordelen, zoals de zelfstandigenaftrek, verliezen. Ook moeten ze dan verplicht werknemersverzekeringen betalen.

Nu zelf aan de slag

Met deze stappen leg je een stevige basis voor jouw eigen onderneming. Succes met het opstarten van je onderneming en met je eerste opdrachten!

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijk advies

Of je nou een starter bent of een nieuw plan hebt voor je bestaande bedrijf, we helpen je graag op weg. Spar vrijblijvend met een adviseur over je plannen of open meteen een zakelijke rekening.

Veelgestelde vragen