Zzp’er of freelancer worden

Starten met een stappenplan

Je wilt zzp’er worden, of freelancer. Daar komt van alles bij kijken. Zelf keuzes maken, je uurtarief bepalen en uitzoeken hoe het zit met de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Een stappenplan helpt je met het leggen van de basis voor een sterke start.

Eén ding nog voor je aan de slag gaat: doe eerst een snelle check op uw financiën. Dat geeft je inzicht in hoeveel uren je zou moeten werken om lekker te kunnen leven.

Bekijk de tips voor een snelle financiële check

Stap 1: ondernemingsplan schrijven

Het begint met het schrijven van een ondernemingsplan. Zo scherp je jouw ideeën aan en krijg je duidelijkheid over je aanpak. En mocht je startkapitaal nodig hebben, dan heb je een goed onderbouwd plan om mogelijke investeerders te overtuigen.

Download het voorbeeldplan zzp

Aandachtspunten:

  • kies je rechtsvorm
  • bekijk welke vergunningen je nodig hebt
  • kies je bedrijfsnaam

Stap 2: uurtarief bepalen

Het uurtarief voor een zzp’er is eigenlijk altijd hoger dan het uurloon van een werknemer. Logisch: je moet de kosten voor uw pensioen, verzekeringen en inventaris zelf betalen. Jouw tarief is onder meer afhankelijk van je beroepsgroep, ervaring en de omvang en/of het niveau van de opdracht.

Aandachtspunten:

  • weet wat je in ieder geval moet, én wat je wilt verdienen
  • bekijk hoeveel je wilt en kunt werken
  • bekijk wat de gemiddelde tarieven in jouw beroepsgroep zijn

Download de whitepaper ‘een hoger uurtarief’ op Ikgastarten.nl

Stap 3: inschrijving Kamer van Koophandel

Wanneer je als zzp’er of freelancer start moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Kies van tevoren jouw rechtsvorm (zzp is geen rechtsvorm) en bedrijfsnaam. Na inschrijving ontvang je een btw-nummer.

Stap 4: financiering regelen

Het kan zijn dat je een financiering nodig hebt om jouw zzp-carrière te beginnen. Afhankelijk van het bedrag, zijn er verschillende mogelijkheden. Wij raden je aan een ondernemingsplan te maken, inclusief een sterk onderbouwd financieel plan. Dit geeft de potentiële investeerder inzicht in uw plannen.

Lees meer over financiering voor starters

Stap 5: bankzaken en administratie

Het is praktisch om jouw administratie vanaf het begin goed op orde te hebben. De Belastingdienst eist zelfs dat je een controleerbare administratie heeft. Om de privé en zakelijke geldstromen goed te scheiden is een zakelijke rekening handig. Deze open je bij de Rabobank als startende zzp’er gratis.

Bekijk de zakelijke rekening

Startersvoordeel voor zzp’ers

Met Startersvoordeel kun je de zakelijke rekening bovendien een jaar lang gratis uitbreiden met onze zakelijke betaal- en ontvangproducten. Zoals een creditcard of een pinoplossing, voor die klanten die graag met pin willen betalen. Jouw totale voordeel kan oplopen tot maximaal € 70 per maand.

Bekijk het Rabo Startersvoordeel

Urenadministratie

Het bijhouden van een urenadministratie is niet verplicht, maar heeft wel voordelen:

  • wanneer je minimaal 1225 uur per kalenderjaar als zzp’er werkt, kom je in aanmerking voor zelfstandigenaftrek
  • je hebt inzicht in jouw zzp-bestaan: je ziet waar je jouw tijd aan besteed en hoeveel van deze tijd declarabel is
  • je kunt je eenvoudig verantwoorden bij jouw klanten

Een urenadministratie kun je op tal van manieren bijhouden, op papier, in excel of een speciale app. Kies wat voor jou het beste werkt.

Stap 6: verzekeringen en pensioen

Welke verzekeringen je nodig hebt, hangt af van jouw bedrijf en je persoonlijke situatie. Bedenk goed welke risico’s je loopt en welke je bereid bent te nemen. Op basis hiervan kies je je verzekeringen.

Bedrijfsverzekeringen die interessant zijn voor zzp’ers:

  • bedrijfsaansprakelijkheid
  • arbeidsongeschiktheid
  • rechtsbijstand

Lees meer over verzekeren voor zzp’ers

Als startende zzp’er betaal je nu 6 maanden geen premie voor de aansprakelijkheidsverzekering van Interpolis.

Pensioen

Als zzp’er heb je recht op AOW als je de AOW-leeftijd bereikt. Wil je dit inkomen aanvullen, dan moet je dat zelf regelen. Er zijn verschillende mogelijkheden. Meestal geldt, hoe eerder je begint, hoe lager jouw maandlasten zullen zijn. Informeer dus op tijd.

Lees meer over pensioen voor zzp’ers

Stap 7: klanten vinden

De eerste klanten vind je waarschijnlijk via jouw netwerk. Een goed netwerk is daarom erg belangrijk. De Rabobank organiseert door het hele land verschillende events en activiteiten voor ondernemers. Hier tref je collega-ondernemers én potentiële klanten. Bereid je goed voor, dan haal je er het meest uit.

Bekijk de agenda op Ikgastarten.nl

Stap 8: modelovereenkomst – de wet DBA

De wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) legt de verantwoordelijkheid voor de fiscale afhandeling van een zzp-opdracht bij zowel zzp’er als opdrachtgever. Als de Belastingdienst oordeelt dat er sprake is van loondienstverband en er is geen loonheffing ingehouden, dan riskeer je én uw opdrachtgever een boete. Met een modelovereenkomst leg je vast dat er geen sprake is van een dienstbetrekking.

Tot 1 januari 2018 geen modelovereenkomst nodig

De wet staat nog ter discussie. De Belastingdienst stelt daarom de handhaving uit tot 1 januari 2018. Tot die tijd hoef je geen gebruik te maken van de modelovereenkomsten, het mag wel. Modelovereenkomsten zijn gratis beschikbaar op Belastingdienst.nl

Sparren over jouw mogelijkheden?

Wil je met ons sparren over welke mogelijkheden er voor jou zijn als zzp’er of freelancer? Wij denken graag met je mee. Met 475 vestigingen vestigingen door het land is er altijd een adviseur bij je in de buurt.

Contact

Rabobank