Onderneemster in haar winkel

3 tips voor een goede betaalstrategie voor retailers

De coronacrisis zorgt in de retail voor een versnelling van de huidige trends. Het is daarom belangrijker dan ooit om na te denken over de inzet van de juiste kanalen én een goede ‘paymentstrategie’. Hoe je tot zo’n betaalstrategie komt? Wij gaan in gesprek met Jasper Goeman, Area Lead Sales & Alliances bij Rabobank, die jarenlange ervaring heeft in de internationale payment-wereld.

Veranderend koopgedrag reden voor verschuivingen

Er zijn al enkele jaren diverse verschuivingen zichtbaar in de retail – ook voor de coronacrisis. “Dat heeft te maken met het veranderende koopgedrag van klanten”, vertelt Jasper. “Door de coronacrisis namen die veranderingen een enorme vlucht en zie je dat grote namen in de retailsector op alle kanalen aanwezig zijn, van fysieke winkel tot online.” Jasper geeft retailers 3 tips voor een goede betaalstrategie.

Gereedschapskist

Tip 1. Zorg voor traffic naar het juiste kanaal

Er zijn verschillende soorten consumenten, elk met hun eigen koopgedrag en -wensen. “Zo is er aan de ene kant de vergrijzing, met consumenten die langer trouw blijven aan de wijze waarop ze producten aanschaffen. Aan de andere kant zie je de opkomst van nieuwe kopersgroepen, die vooral online winkelen en kiezen voor gemak en tijdsbesparing.

De retailer van de toekomst moet daarom op meerdere kanalen aanwezig zijn. En of je nou verkoopt vanuit een winkelstraat, je eigen online kanalen of via marketplaces, de vraag is: hoe genereer ik zoveel mogelijk verkeer naar mijn kanalen? Van aanbiedingen in print media, reclame op radio of tv tot advertenties op Google of Facebook. Maak afhankelijk van je klantgroep de keuze hoe je de meeste mensen in je winkel of op je online platform kunt krijgen.”

Pas en munten

Tip 2. Kies voor de beste betaalmethode

Uiteindelijk eindigen klanten – als het goed is – bij je toonbank of betaalpagina om af te rekenen. “Het is belangrijk om hier net zo goed over na te denken als over de rest van je winkel”, benadrukt Goeman. “Klanten willen herkenbaarheid en gemak als het gaat om betalen. Daarom moet je hen de zogenoemde preffered payment methods aanbieden: betaalmogelijkheden waarmee ze vertrouwd zijn.”

Zo’n 98% van de consumenten in Nederland betaalt het liefste via banktransfer (iDEAL), met hun creditcard (Visa, Mastercard, AMEX), via hun mobile wallet (PayPal, Apple Pay) of achteraf betalen (After pay of Klarna). “Zorg daaro voor een betaalprovider die dit allemaal ondersteunt en die je op dit gebied ontzorgt, anders loop je omzet mis.”

Veel retailers hebben bovendien verschillende betaalproviders voor hun fysieke winkels en hun online kanalen. Hierdoor krijgen ze volgens Goeman te maken met meerdere contracten, rapportages, kasstromen, integraties, service level agreements (SLA’s) en helpdesks. “Het slimme alternatief is één betaalprovider die afrekenen ondersteunt via zowel de toonbank als een online betaalpagina.”

Tip 3. Houd goed overzicht over je betaalstromen

Tot slot is het essentieel om als retailer goed overzicht te hebben over je betaalstromen – zeker als je op meerdere kanalen actief bent. Goeman: “Kies daarom voor een online kassasysteem met een dashboard waarop je de inkomsten via al je kanalen in één oogopslag kunt zien. Zo kun je de dagomzet in de gaten houden en overboeken naar diverse rekeningen. Ook kun je via zo’n dashboard eenvoudig nieuwe betaalmethodes toevoegen, bijvoorbeeld als je meer drukte verwacht in een fysieke winkel. Dit bespaart je een hoop tijd.”