Twaalf tips: Hoe word je als ondernemer écht innovatief?

Innovatief ondernemen is nooit ‘klaar’. Het draait om vooruitdenken, vooroplopen en altijd vernieuwend bezig willen zijn. Maar hoe genereer je nou die innovatieve ideeën en wat maakt een bedrijf innovatief? Twaalf tips om succesvol innovatief te ondernemen.

Cindy Koolhout

Wie:  Cindy Koolhout 
Bedrijf: Rabobank 
Functie: Innovatie-expert 
Opleiding: Vlerick Business School, Nyenrode Business University
Carrière: Werkt bij Rabobank sinds 1994. Bekleedde diverse functies, zoals Senior Special Asset Manager, Business Manager food & innovatie F&A, Project Manager digital Transformation-business products fors me&corporates. Sinds 2017 is ze manager business products (credits&loans).

1. Ga de competitie aan

Er zijn veel innovatiewedstrijden waar ondernemers hun idee of businessplan kunnen testen. Doe mee! Het biedt winnaars kansen, zoals financiering, een netwerk en naamsbekendheid. Ook als je niet wint, heeft het nut. Het dwingt je om jouw idee extra goed onder de loep te nemen en de volgende keer nog scherper te pitchen.

Op het gebied van duurzaamheid is bijvoorbeeld de Rabo Duurzame Innovatieprijs een interessante innovatiewedstrijd.

2. Toets je idee

Bij een nieuw product bepaalt jouw klant uiteindelijk of het wel of geen succes wordt. Peil dus of men er wel op zit te wachten. Maar blijf er ook weer niet te erg aan vasthouden. Zo zei Ford-oprichter Henry Ford eens: “Als ik aan mensen zou hebben gevraagd wat ze wilden, dan zouden ze hebben gezegd: ‘Een sneller paard.’”

Volgens Timo Mulder van Value First is het vooral belangrijk om op zoek te gaan naar ‘early adopters’: klanten die erkennen dat ze een probleem hebben en op zoek zijn naar een oplossing.

“Je moet niet bang zijn dat je idee gejat wordt.”

3. Delen is vermenigvuldigen

Blijf niet alléén met je idee rondlopen. Volgens Cindy Koolhout, innovatie-expert bij de Rabobank, is het binnen het MKB vaak lastig om iets in je eentje te ontwikkelen, onder meer vanwege de kosten. “Je moet niet bang zijn dat jouw idee gejat wordt. Als je wilt groeien, zul je een idee uiteindelijk toch moeten delen met een strategisch partner.”

4. Blijf op de hoogte

Als innovatief bedrijf wil je de concurrentie voorblijven. Wees daarom goed op de hoogte van wat zij doen en heb oog voor nieuwe trends. Weet ook wat je meest kritische volgers van jou vinden. Zij wijzen je immers op zwakke plekken. Doe daar je voordeel mee.

Ondernemer innovatie

5. Bouw snel een prototype

Het is zonde als je een nieuw product helemaal hebt uitontwikkeld en er gelijk duizend stuks van produceert. Slimmer is om kort cyclisch te ontwikkelen. Ga zo snel mogelijk met een prototype naar je afnemers om erachter te komen wat wel en niet werkt.

6. Ga ‘branche-vreemd’

Cindy Koolhout ziet vaak dat startups binnenkomen met een fantastisch idee dat maar niet van de grond komt omdat ze zich focussen op de verkeerde sector. “Branche-vreemdgaan is kijken of jouw nieuwe toepassing, service of dienst ook voor andere doelgroepen interessant kan zijn.”

“Branche-vreemdgaan is kijken of jouw nieuwe toepassing, service of dienst ook voor andere doelgroepen interessant kan zijn.”

7. Snel opschalen

Een kritische succesfactor van innovatie is snel opschalen om de concurrentie in te halen en vervolgens voor te blijven. Veel innovatieve bedrijven laten daarom een snelle groei zien. Dit gaat vaak gepaard met hoge kosten, terwijl de opbrengsten in de startfase nog beperkt zijn. Meer over opschalen in personeel door middel van flexibele contracten lees je hier.

8. Denk in problemen

Wie weet waar de pijnpunten van zijn klanten zitten, heeft vaak het begin van een innovatief idee te pakken. Cindy Koolhout: “Wat vindt jouw klant vervelend en hoe kun je dat oplossen? Verdiep je daarin.” Hier vind je manieren om een écht goed klantinzicht te krijgen.

“Wat vindt jouw klant vervelend en hoe kun je dat oplossen? Verdiep je daarin.”

9. Investeer in personeel

Voorheen knutselden productontwikkelaars jaren aan een nieuw idee. Dat is steeds minder gebruikelijk. Als je wilt dat ook jouw mensen leren om ‘kort cyclisch’ te werken en dichter op de klant te zitten, moet je hen dat leren. Cindy Koolhout: “Investeer in het opleiden van werknemers.”

10. Geef medewerkers de ruimte

Je hebt als ondernemer een schat aan goede ideeën binnen handbereik. De bron: je medewerkers. Geef hen de ruimte om met eigen plannen voor nieuwe producten of verbeteringen aan de slag te gaan, en zorg voor een platform waarop deze ideeën gedeeld kunnen worden.

Hier lees je meer over hoe je je onderneming aantrekkelijk maakt en houdt voor jonge werknemers.

11. Werk met mijlpalen

Voor jezelf, maar ook voor potentiële financiers is het volgens Cindy Koolhout slim om met mijlpalen te werken. “Maak voor jezelf duidelijk: deze periode wil ik zoveel geld besteden aan mijn nieuwe idee en niet meer. Wees strikt in de uren die je investeert en wat het na zoveel maanden moet opleveren. Zo kun je management of externe investeerders ervan overtuigen dat het slim is om een traject voort te zetten.”

12. Put your money where your mouth is

Hou het niet bij enkel praten over innovatie, maar investeer in ideeën en voer plannen uit. Dat gaat wel eens mis, maar ondernemen kan nou eenmaal niet zonder risico nemen.

Ben jij klaar voor groei?

Zoals iedere ondernemer denk ook jij waarschijnlijk na over je volgende stap. Bijna iedere ondernemer wil groeien. Blijven vernieuwen. Maar wat betekent groei voor jouw onderneming? En heb je het in je om jouw bedrijf naar een hoger level te tillen? Doe de test en ga aan de slag met de groeitips van andere ondernemers.