Financieel gezond groeien - Voorraad

Inkomensbeheer

Particuliere klanten die inkomensbeheer nodig hebben behoeven hulp in financiële zelfredzaamheid. We bieden onze klanten graag hulp in situaties van (beschermings-)bewind, curatele en (professioneel) budgetbeheer.

Wat kun je van ons verwachten?

Als coöperatieve bank hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om onze klanten financieel zelfredzamer te maken. Hiervoor gaan we graag de samenwerking aan met inkomensbeheerders als financieel partner.

Passende producten voor jou en je cliënten

Voor je cliënt is er een leef- en beheergeldrekening ter beschikking. De leefgeldrekening is bedoeld voor je cliënt waar je bijvoorbeeld een vast bedrag voor boodschappen overmaakt. De beheerrekening stellen we zo in dat je als financieel beheerder toegang hebt en je cliënt niet. Zo houd je grip op de financiële situatie van je cliënt. In geval van budgetbeheer is een volledige blokkade niet mogelijk, de cliënt moet als klant van de Rabobank te allen tijde zeggenschap houden over het productgebruik.

Meer over particuliere producten van Rabobank

Alles regelen vanuit je eigen kantoor

Rekeningen van je cliënten koppelen we aan Rabo Internetbankieren Professional. Dit betekent dat je beschikt over een zakelijke rekening en dat je de financiën voor je cliënt regelt vanuit de omgeving die je gewend bent. Hiervoor dien je een mantelovereenkomst met de Rabobank af te sluiten waarin alle rechten en plichten tussen jou of je bedrijf en de Rabobank zijn opgenomen.

Daarnaast kun je aanvullende afspraken maken over:

  • Uitbesteding van identificatie en verificatie stellen we beschikbaar voor inkomensbeheerders om cliënten namens de bank te identificeren. Hierdoor hoeft de cliënt niet naar de bank te komen om zich te legitimeren. Bij budgetbeheer kunnen we dit uitbreiden met het vaststellen van de wilsbekwaamheid van de cliënt.
  • Een aanstelling- en bevoegdheidsverklaring waarmee je de mogelijkheid hebt om verantwoordelijkheden te delegeren naar werknemers van je kantoor, zodat ook zij handelingen voor je cliënten kunnen uitvoeren. 
  • Een overeenkomst inzake beheer vermogen waar we de structurele uitbesteding van werk en ‘back-up’ faciliteren voor de inkomensbeheerder. 
  • Centrale dienstverlening met standaard verwerkingstijden en één contactpunt, zodat jij of je organisatie weet wat je van ons kunt verwachten. 

Wanneer je gebruik wilt maken van bovenstaande diensten, zijn er aanvullende eisen van toepassing:

 

  • Je dient te beschikken over een bewijs van een jaarlijkse externe audit of je dient aangesloten te zijn bij een erkende branchevereniging.
  • Bij professioneel budgetbeheer dien je te beschikken over een (collectieve) AFM-vergunning.

 

Wat zijn de tarieven?

Onze tarieven bestaan uit twee componenten: een eenmalig tarief per particuliere klant waarvoor je een aanvraag indient en een maandelijks tarief per particuliere betaalrekening die je beheert. Deze beheertarieven rekenen we aan jou of je organisatie door.

Eenmalig tarief

Per aanvraag inkomensbeheer

Bestaande klant €10 Nieuwe klant €25

Maandelijks tarief*

Per rekening

1 t/m 50 € 0,75 51 t/m 250 € 0,50 251 t/m 500 € 0,40 501 en meer € 0,30

* Spaarrekeningen kunnen gekoppeld worden, maar worden niet meegenomen in de tarifering. Je cliënten betalen zelf nog de kosten voor de normale betaalpakketten. Deze wordt niet doorgerekend aan de inkomensbeheerder.

Veelgestelde vragen

Hoe meld ik mijn klant aan voor inkomensbeheer?
  1. Gebruik de aanmeldformulieren die beschikbaar zijn voor bewind, curatele en/of budgetbeheer. Ook wanneer je een bestaand bewind wilt wijzigen, geef je het via dit formulier aan ons door. Deze formulieren ontvang je nadat afspraken over de dienstverlening hebt gemaakt met de Rabobank.
  2. Zorg ervoor dat je de gegevens en nodige documenten van je cliënt beschikbaar hebt wanneer je een nieuwe cliënt aanmeldt, zoals een beschikking of volmacht en IBAN.

Wil je iets wilt wijzigen aan de instellingen van de betaalproducten van je cliënt of wil je een nieuwe pas aanvragen, gebruik dan het aanvraagformulier voor servicehandelingen.

    Open direct een zakelijke rekening Meer over Rabo Internetbankieren Professional

    Wat voor aanvullende documenten kunnen gevraagd worden bij nieuwe cliënten?

    Bij het aanmelden van nieuwe cliënten heb je aanvullende documenten nodig: 

    • Kopie van geldig legitimatiebewijs cliënt. Zorg voor een goed leesbare kopie van de voor- en achterzijde met een herkenbare foto. 
    • Documentatie die je recht geeft tot de rekening(en) van je cliënt. Indien je bewind of curatele wilt melden, hebben we de beschikking van de kantonrechter nodig. Bij budgetbeheer hebben we een getekende volmacht nodig. 
    • IBAN indien beschikbaar. We kunnen de rekening sneller koppelen wanneer deze bekent is. Let op, je cliënt moet zich op een van onze lokale kantoren identificeren. Wanneer je de optie uitbesteding identificatie & verificatie afsluit binnen de mantelovereenkomst kun je dit zelf doen en hoeft de klant niet bij ons langs te komen. 

    Mocht je cliënt al bij Rabobank bankieren dan is enkel het volgende nodig: 

    • Documentatie die je recht geeft tot de rekening(en) van je cliënt. Indien je bewind of curatele wilt melden, hebben we de beschikking van de kantonrechter nodig. Bij budgetbeheer hebben we een getekende volmacht nodig.

    Open direct een zakelijke rekening Meer over Rabo Internetbankieren Professional Meer informatie over verlenen volmacht

    Welk pakket vraag ik aan voor mijn cliënten?

    Bij het openen van een rekening gaan wij uit van een Rabo BasisPakket op naam van je cliënt. Alleen bij een leefgeldrekening met bankpas en Online Bankieren openen wij het betaalpakket wat gericht is op online gebruik, namelijk het Rabo DirectPakket. Zijn de instellingen op bestaande rekeningen anders? Dan kan het dus nodig zijn om het pakket te wijzigen.

      Meer over het Rabo Basispakket

      Wat mag een budgetbeheerder (volgens de volmacht) niet?

      Als budgetbeheerder ben je niet altijd in staat om bijvoorbeeld persoonlijke (contact)gegevens te wijzigen. Dit zijn zaken waar je rekening mee moet houden:

      • Contactgegevens zoals het e-mailadres, telefoonnummer en (woon)adres van je cliënt kun je niet wijzigen.
      • Ook verzekeringen, kredieten of bestaande volmachten (met derden) kun je niet opheffen of wijzigen.
      • Je cliënt dient zelf een nieuwe bankpas aan te vragen en te ontvangen.
      • Je cliënt tekent altijd zelf de overeenkomst, de rekening kun je wel voor je cliënt aanvragen.
      • We stellen geen volledige incassoblokkade in.

      Meer informatie over verlenen volmacht

      Wat kan ik als bewindvoerder wanneer ik geen mantelovereenkomst sluit?

      Je kunt de bestaande rekening van je cliënt blijven gebruiken, blokkeren of opheffen. Deze (externe) rekening koppelen we aan je zakelijke Rabobank Internetbankieren.

      Daarnaast dien je op de volgende zaken te letten:

      • Wanneer je geen zakelijke Rabobank-rekening hebt, kunnen we je ook geen toegang bieden tot onze digitale systemen en rekeningen van klanten. Dit kan enkel via papieren afschriften.
      • Wanneer je als bewindvoerder niet geïdentificeerd wilt worden, blokkeren we uitsluitend de rekening op basis van de gerechtelijke beschikking.
      • Je kunt geen nieuwe producten openen, ook niet voor bestaande Rabobank-klanten. Hierdoor kun je je cliënt ook geen klant van Rabobank maken.
      • Servicehandelingen voeren we alleen uit op verzoek van de directie of het bestuur.

      Zelf regelen & Contact