Verwerkingstijd van je zakelijke overboeking

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat het bedrag van een zakelijke Eurobetaling op de rekening van je klant staat? We leggen het je uit hoe het werkt en waar je rekening mee kunt houden.

Verschillende verwerkingstijden zakelijke overboekingen

Geld overmaken naar een rekeningnummer binnen het SEPA-gebied doe je in de Rabo App, in Rabo Internetbankieren of via de Rabofoon. Betaal je in euro's? Dan doe je een Eurobetaling. In onderstaand tabel staan de verwerkingstijden per soort overboeking.

Rentedatum en valutering van zakelijke overboekingen

De dag en het tijdstip waarop je een overboeking doet, bepaalt vanaf welke datum je rente betaalt. Bij ontvangst is de datum waarop je het bedrag ontvangt de rentedatum. Het bepalen van die rentedatum noemen we valutering. De rentedatum is niet altijd dezelfde dag waarop je geld overmaakt.

Meer over de rentedatum en valutering

Veelgestelde vragen

Wat is de verwerkingstijd van een zakelijke betaling naar een rekeningnummer buiten Europa?

Maak je geld over in euro’s of andere valuta, naar een rekeningnummer van een land dat buiten het SEPA-gebied ligt? Of betaal je in andere valuta binnen het SEPA-gebied? Dan doe je een Wereldbetaling. Daarvoor gelden andere verwerkingstijden.

Meer over de verwerkingstijd van een zakelijke Wereldbetaling
Wat is de verwerkingstijd van een zakelijke betaling naar een rekeningnummer zonder Instant Payments?

Doe je een overboeking naar een rekeningnummer van een bank in Nederland die niet meedoet met Instant Payments? Dan is de verwerkingstijd soms wat langer

Stuur je een betaalopdracht op werkdagen vóór 15.00 uur: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag dezelfde dag. Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.
Meer over de verwerkingstijden in het weekend en op feestdagen

Neem contact met ons op