Closure ontzorgt nabestaanden door abonnementen te beëindigen na een overlijden

1 december 2022 9:00

Een telefoonabonnement, een energiecontract, een Instagramaccount: in onze huidige ‘abonnementencultuur’ hebben mensen gemiddeld 30 doorlopende contracten, abonnementen en profielen. Het stopzetten van al deze abonnementen na een overlijden is een enorme klus voor nabestaanden. In 2017 richtte Rotterdamse ondernemer Graciëlla van Vliet Closure op. Een opzegservice voor nabestaanden.

Nabestaanden ontzorgen

Wanneer een dierbare overlijdt komt er veel op de nabestaanden af. Een van de dingen waar zij mee achterblijven is het opzeggen van alle abonnementen en contracten van de overledene. Van bankrekeningen en energiecontracten tot aan goede doelen en sociale media: alles opzeggen is een tijdrovende klus. Closure ontzorgt nabestaanden door te fungeren als één aanspreekpunt tussen erfgenamen en organisaties.

Na een overlijden doen erfgenamen een overlijdensmelding bij een partner van Closure. Dit kan de uitvaartorganisatie zijn die de dienst van Closure aanbiedt, of een organisatie zoals de bank of de telecomaanbieder van de overledene. Aan het einde van de overlijdensmelding selecteren de nabestaanden bij welke organisaties er (nog meer) abonnementen moeten worden opgezegd of overgesloten. Closure voert de verzoeken vervolgens (geautomatiseerd) uit. Nabestaanden worden via een eigen account en via een wekelijkse e-mail op de hoogte gehouden van de voortgang en kunnen op ieder gewenst moment organisaties toevoegen. Zo kunnen zij zich focussen op wat echt belangrijk is: rouwverwerking.

Ook organisaties worden ontzorgd

Closure ontzorgt niet alleen nabestaanden, ook organisaties ondervinden veel gemak van de zelflerende software van de Rotterdamse scale-up. Grote organisaties ontvangen vaak meer dan honderd overlijdensmeldingen per dag via een zogenaamde ‘nabestaandendesk’. Closure’s software met machine-learning maakt het mogelijk om deze aanvragen steeds sneller te verwerken. De door Closure zelf ontwikkelde software kan automatisch webformulieren invullen en informatie uit documenten halen, waardoor er veel minder bellen en mailen nodig is. Ook herkent de software het wanneer een partij om een extra document vraagt, of wanneer een bepaald persoon niet is gevonden in het systeem. De dienst kan rekening houden met verschillende voorkeuren van nabestaanden zoals het tijdelijk behouden van een 06-nummer van een overleden persoon, of het maken van een Facebook-herdenkingspagina.

Closure werkt inmiddels samen met meer dan tweehonderd uitvaartondernemers en tal van abonnement aanbieders waaronder OV-Chipkaart, T-Mobile en Knab. Nu Closure een vergunning heeft gekregen van de Autoriteit Financiële Markten om ook contracten van financiële instellingen te beëindigen of over te zetten zal dit aantal alleen maar blijven groeien.

Klaar om de wereld te veroveren

Closure heeft internationale groei-ambities. Inmiddels zijn de eerste stappen gezet in België waar een grote bank de launching customer is. Frankrijk, Duitsland en zelfs de Verenigde Staten staan hoog op de wensenlijst van de Rotterdamse tech-onderneming. Naast de nabestaandenservice wil Closure haar services graag uitbreiden met nieuwe producten. Een huwelijk, scheiding of nieuwe studie zijn namelijk ook voorbeelden van levensveranderende zaken die vragen om het op- of overzetten van contracten.

Omdat de dienstverlening van Closure goed aansluit bij de maatschappelijk thema’s die Rabobank belangrijk vindt, was de bank al in een vroeg stadium betrokken. In 2018 ontving Closure een Rabo pre-seed lening vanuit het programma Utrecht Inc en in 2020 een Rabo Innovatielening. Hiermee heeft Rabobank significant bijgedragen aan de ontwikkeling van het platform van deze innovatieve start-up. Voor de verdere opschaling is kapitaal opgehaald bij Venture Capital investeerder Borski Fund, een fonds dat investeert in vrouwelijke ondernemers, aangevuld met een Innovatief Borgstellingskrediet van Rabobank. Start- & scale-up Banker Thijs Reiling vertelt: ‘Wij willen ons inzetten voor innovaties die het financieel welzijn van mensen stimuleert. Vanwege de innovatiekracht en missiegedreven aanpak van het team ondersteunen we nu ook in de volgende groeistappen. Wij zien kansen voor Closure om hun impact te vergroten in zowel Nederland als over de grens.’

Ontdek welke financiering bij jouw onderneming past

Closure is een mooi voorbeeld hoe Rabobank een onderscheidende propositie heeft in de ondersteuning van start- en scale-ups in verschillende levensfases. Heeft jouw startup of scale-up ook behoefte aan financiering? Rabobank biedt verschillende financieringsproducten en innovatiefondsen voor duurzame groei in iedere ontwikkelfase.

Bekijk onze financieringsvormen.