Inhoudsopgave

In focus
Sectorvisie zakelijke dienstverlening: inzet op digitalisering en duurzaamheid
04 - 11 - 2025
Van advocatenbureau tot schoonmaakbedrijf: mensen vormen het belangrijkste kapitaal binnen de zakelijke dienstverlening. Het is dus belangrijk dat de kennis en vaardigheden van medewerkers up-to-date zijn, zodat je als bedrijf van toegevoegde waarde blijft.
Richting 2040 is het belangrijk voor ondernemers om de arbeidsproductiviteit verhogen. Zo kun je sneller groeien dan andere bedrijven in de sector, ben je weerbaarder voor personeelsproblemen en kun je meer waarde toevoegen voor je klanten.
Hoe je dat doet en waar je op kunt letten, lees je in deze sectorvisie. Zo helpt Rabobank je voorbereiden op een bestendige toekomst in de zakelijke dienstverlening.
Deze sectorvisie in vogelvlucht:
De wereld verandert snel. Gelukkig zijn ondernemers in de zakelijke dienstverlening innovatief, en weet de sector altijd relevant te blijven door het leveren van kennis en vaardigheden.
Groei is essentieel voor bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Door te groeien kun je concurrentievoordeel behalen, innovatie stimuleren, schaalvoordelen benutten, talent aantrekken, compliant te blijven voor nieuwe wet- en regelgeving en financiële stabiliteit waarborgen.
Maar om te groeien, is personeel nodig. En juist daar is een tekort aan. Het personeelstekort vormt dan ook de grootste belemmering in de zakelijke dienstverlening. De verwachting is dat het tekort richting 2040 alleen maar groter wordt.
De belangrijkste focus ligt dan ook op het verhogen van de arbeidsproductiviteit door te digitaliseren. Zo gaat de omzet per fte omhoog. Investeren in de digitale vaardigheden van je medewerkers is dan ook onmisbaar.
Natuurlijk heeft ook de zakelijke dienstverlening te maken met verduurzaming. Dat vraagt de nodige investeringen, maar het maakt je bedrijf ook aantrekkelijker voor potentiële medewerkers.
Leeswijzer:
De huidige sector in feiten en cijfers
De zakelijke dienstverlening in Nederland biedt werk aan meer dan een miljoen mensen en vormt een belangrijke kurk waar onze economie op drijft. Om in te spelen op diverse ontwikkelingen, zetten veel bedrijven in op automatisering en digitalisering.
Zakelijke dienstverlening richting 2040
In de loop naar 2040 zijn er drie belangrijke transitiepaden in de zakelijke dienstverlening. Door de stagnerende arbeidsmarkt moeten we meer doen met minder personeel. Dat vraagt om een hogere arbeidsproductiviteit. Ook op het gebied van digitalisering en verduurzaming wachten fundamentele veranderingen. In dit artikel lees je er meer over.
Kansen en uitdagingen voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening
Ondanks de uitdagingen rondom de krappe arbeidsmarkt, digitalisering en duurzaamheid blijft de sector tot 2040 jaarlijks groeien. Hoe ziet jouw route naar 2040 eruit? En hoe kunnen wij je daarbij ondersteunen?



