Update

Kansen en uitdagingen in de zakelijke dienstverlening

4 november 2025 11:00

De zakelijke dienstverlening staat voor een fundamentele herinrichting van werk, processen en strategie. Maar juist in deze dynamiek liggen ook kansen. Hoe ziet jouw route naar 2040 eruit?

Zakelijke dienstverlening sectorvisie

In het kort

    Structurele groei ondanks uitdagingen: de zakelijke dienstverlening blijft tot 2040 jaarlijks groeien. Digitalisering als oplossing én kans: automatisering verhoogt arbeidsproductiviteit en creëert nieuwe kansen voor adviseurs door complexere technologie en regelgeving. Duurzaamheid als drijvende kracht: de sector ondersteunt bedrijven bij de transitie naar groene technologie en een circulaire economie, en versterkt zo de Nederlandse koppositie in innovatie. Menselijk kapitaal centraal: door strategische samenwerking en blijvende investering in mensen blijft de sector een motor voor een veerkrachtige economie.

De verwachting is dat de zakelijke dienstverlening tot 2040 jaarlijks blijft groeien. Wel heeft de sector forse uitdagingen: structurele arbeidsmarktkrapte, toenemende complexiteit door regelgeving, en de noodzaak om technologie en duurzaamheid te integreren in de kern van de bedrijfsvoering. Gelukkig liggen in al die uitdagingen ook mooie kansen voor jou als ondernemer.

Zet in op goed en inclusief werkgeverschap

Het personeelstekort in de zakelijke dienstverlening vraagt om slimme stappen op het gebied van automatisering en digitalisering. Bedrijven die investeren in digitalisering en AI kunnen hun productiviteit verhogen en aantrekkelijker worden voor talent.

Tegelijkertijd dwingt de krapte op de arbeidsmarkt je ook om goed na te denken over hoe je je profileert als werkgever. Hoe kan je mensen boeien en binden? Onderzoek met welke gunstige arbeidsvoorwaarden je potentiële werknemers voor je kunt winnen. En vergeet ook niet te investeren in de mensen die al voor je werken. Zorg dat hun kennis over digitalisering en nieuwe technologieën up-to-date is en bied voortdurend (bij)scholing aan. De ontwikkelingen gaan immers snel.

Uitzendbureaus en werkgevers kunnen bovendien meerwaarde bieden door banen te scheppen voor mensen die nu nog aan de zijlijn staan. Oftewel: zet in op inclusief werkgeverschap, waarbij je de drempels verlaagt voor bijvoorbeeld mensen met autisme of een fysieke beperking. Uit onderzoek blijkt dat inclusieve bedrijven minder last hebben van verloop onder personeel. Daarnaast voldoet jouw bedrijf daarmee aan de standaarden op het gebied van Environmental, Social & Governance (ESG).

Profiteer van verduurzaming

De verwachting is dat de zakelijke dienstverlening in 2040 geheel compleet energieneutraal opereertwerkt. Dat vraagt het nodige van jou als ondernemer. Bijvoorbeeld om investeringen in een duurzamer bedrijfspand. Daarmee bespaar je op energiekosten, zorg je ervoor dat je pand waarde behoudt en dat jouw onderneming financierbaar blijft. Wist je dat Rabobank streeft naar een gemiddeld energielabel C in 2030 van (te financieren) vastgoed? Ook stellen we via de MKB Duurzaamheidsbijdrage 50 miljoen euro beschikbaar om het mkb in Nederland te helpen verduurzamen.

Door duurzaamheid niet te benaderen als verplichting maar als strategisch voordeel, ontdek je ook nieuwe markten en klantrelaties. Zo zal de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in de toekomst werk opleveren voor bijvoorbeeld de accountancy. Ook zullen juridische disputen rondom nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid werk opleveren voor de advocatuur.

Nog een reden om te investeren in duurzaamheid? Het maakt jouw bedrijf extra aantrekkelijk voor potentiële medewerkers.

Omarm kansen door nieuwe technologieën

De technische ontwikkelingen gaan hard. Wie technologie slim inzet – van robotisering tot datagedreven werken – kan met minder mensen meer waarde creëren. Tegelijkertijd bieden de technologische innovaties ook extra marktkansen voor de zakelijke dienstverlening. Er zal steeds grotere behoefte zijn aan advies, controle, governance, cybersecurity, nieuwe verdienmodellen en wet- en regelgeving. Om die snelle ontwikkelingen te volgen, en om de nieuwe kansen te benutten, is het wel nodig dat je als ondernemer constant scherp blijft op dit thema.

Digitaliseer jouw bedrijf met deze tips

Consumenten shoppen en oriënteren steeds vaker online, zijn gewend aan gemak en betalen op de manier die zij willen. Door digitalisering vervagen traditionele grenzen, bijvoorbeeld tussen sectoren. Er ontstaan nieuwe diensten, markten, toetreders en toepassingen. Als ondernemer is het belangrijk om hierop in te spelen. Hoe? Lees onze tips over digitaliseren voor mkb-ondernemers.

“De toekomst vraagt om ondernemers die niet alleen reageren, maar regisseren.”

Welke stappen zet jij naar 2040?

De sleutel ligt in het maken van scherpe keuzes. Wat is jouw onderscheidend vermogen in een wereld waarin standaardwerk verdwijnt? Hoe blijf je relevant in een markt die steeds sneller verandert? En hoe zorg je dat je organisatie wendbaar genoeg is om mee te bewegen met nieuwe eisen van klanten, wetgevers en medewerkers? Past je verdienmodel nog wel?

De toekomst vraagt om ondernemers die niet alleen reageren, maar regisseren. Die technologie omarmen, duurzaamheid integreren en hun mensen centraal blijven stellen. Rabobank staat klaar om daarbij te ondersteunen.

Vragen of sparren over de toekomst van je bedrijf?

Dit kun je van Rabobank verwachten

Rabobank ondersteunt ondernemers in de zakelijke dienstverlening met kennis, netwerk en financiering. Of het nu gaat om investeringen in AI, verduurzaming van je bedrijfsvoering of het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen – wij denken mee. Via sectorspecifieke inzichten, gerichte financieringsoplossingen en toegang tot relevante partners helpen we je om toekomstbestendig te ondernemen. Samen bouwen we aan een veerkrachtige, duurzame en innovatieve sector.

Wil je met ons sparren met ons over jouw zakelijke ontwikkeling? Neem contact op met je accountmanager of stel je vraag via dit formulier.