
Detailhandel food
Supermarkten en versspeciaalzaken vallen binnen de sector detailhandel food. De ontwikkelingen in deze branche gaan snel. Van productinnovaties tot veranderend consumentengedrag en digitalisering: we zien volop kansen. Benieuwd? Lees de nieuwste cijfers en trends hieronder.

Nederlanders eten meer peulvruchten, nu nog meer Nederlandse teelt
De supermarktverkopen van peulvruchten stegen de afgelopen drie jaar met ruwweg 10-15%. Voor meer teelt in Nederland is nauwere samenwerking binnen de hele keten nodig.

Food: omzetherstel betekent nog geen margeherstel
De aantrekkende vraag in food leidt tot een ogenschijnlijk stabielere markt met stijgende verkoopvolumes en omzetten. Alleen het kostenniveau blijft onverminderd hoog.

Einde prijsstijging chocolade in zicht
De hoge chocoladeprijzen leiden tot verandering bij consument en fabrikant.

Wie gaat het grotere prijsgat tussen A-merken en huismerken vullen?
Het prijsgat tussen A-merken en huismerken in Nederlandse supermarkten is inmiddels gegroeid naar bijna 40%. Is dit een kans om een nieuw prijspunt in de mark te zetten?

World Potato Map: aardappelverwerking op stoom
De wereldwijde aardappelmarkt ondergaat grote veranderingen, vooral in het segment van verwerkte producten, door de toegenomen populariteit van diepvriesfriet.

World Fruit Map: de fruitmand verandert qua inhoud en herkomst
RaboResearch heeft een nieuwe editie van de World Fruit Map gepubliceerd, die een overzicht biedt van de belangrijkste ontwikkelingen op de wereldwijde fruitmarkten.