Veilig betalen met je creditcard

Met je creditcard betaal je in webshops, winkels en restaurants. Ook reserveer je er een hotel of een auto mee. Heel handig betaalmiddel dus. Ook heb je bij je creditcard diverse verzekeringen en garanties.

Aflevergarantie

Is een artikel dat je via internet hebt gekocht niet afgeleverd? Neem eerst contact op met het bedrijf waarvan je het product kocht en vraag je geld terug of vraag alsnog om levering. Lukt dit niet of komen jullie er samen niet uit? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer 088-722 67 77. Dit kan 24/7.

Is je reis geannuleerd of gaat je concert mogelijk niet door in verband met het coronavirus? Dan geldt het onderstaande advies

  • Hou zelf goed de website van de betreffende partij in de gaten. Zeker bij evenementen zal vaak worden gekeken naar een nieuwe datum. En reisorganisaties bieden mogelijk vouchers aan om op een later moment te besteden. 
  • Ben je het niet eens met de aanbieding vanuit de organisatie? Neem dan eerst contact op met de betreffende partij om het probleem op te lossen.
  • Wanneer geen oplossing wordt bereikt, kijk dan of je een beroep kunt doen op een annuleringsverzekering of een garantiefonds.
    Lees meer
  • Heb je alle voorgaande stappen doorlopen en ben je niet tevreden met de uitkomst? Neem dan contact met ons op via bovengenoemd nummer. Dit is echter geen garantie dat je daadwerkelijk je geld terug krijgt.

Aankoopverzekering

Bijna al je aankopen zijn 180 (RaboCard) of 360 (Rabo GoldCard) dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging, indien deze zijn betaald met je creditcard.

Lees meer over verzekeringen bij je creditcard

Mastercard ID Check en Visa Secure

Bij online betalingen is het belangrijk dat de begunstigde weet dat je de werkelijke houder bent van de creditcard. Om dit te verzekeren kan er gebruik gemaakt worden van een extra beveiliging via Visa Secure en Mastercard ID Check (voorheen Mastercard SecureCode of Verified by Visa). Hiermee zet je een digitale handtekening onder online aankopen die worden betaald met de creditcard. Om de online betaling te bevestigen, vraagt de Rabobank je om een kleurcode in te scannen op het beeldscherm met de Rabo Scanner. Als alles goed verloopt, ontvang je een signeercode waarmee je de online betaling bevestigt. Dit alles verloopt in de beveiligde omgeving van de Rabobank. In de loop van 2020 wordt het online betalen met de creditcard nog gemakkelijker via de Rabo Bankieren App, zonder Rabo Scanner.

De CVC-code en CVV-waarde

De Card Verification Value (CVV) en Card Verification Code (CVC) en zijn driecijferige codes op de achterkant van de creditcard. De codes dragen bij aan een extra beveiliging bij online creditcard betalingen. Check altijd of deze code en waarde worden gevraagd bij telefonische of online aankopen.

24/7 fraudepreventie

Net als bij andere betaalmiddelen, komt ook bij creditcards helaas misbruik voor. Wij monitoren alle creditcard transacties op mogelijk misbruik. Zien wij iets verdachts? Dan kunnen we maatregelen treffen en nemen indien nodig contact met je op. Een van de mogelijke maatregelen is het blokkeren van de creditcard.

Heb je zelf het vermoeden van misbruik, fraude of een verwerkingsfout? Wees gerust, je kunt tot 120 dagen na de betaling je geld terugvragen. Het is dan aan de winkelier om te bewijzen dat hij zijn afspraken is nagekomen en goed gehandeld heeft. Wel zo fijn voor jou. 

Lees meer over vermoeden misbruik of fraude van je creditcard

Veelgestelde vragen

Ik heb het vermoeden dat er fraude is gepleegd met mijn creditcard. Wat kan ik doen?

Dat is vervelend. Blokkeer zelf meteen je creditcard in de Rabo App via ‘Zelf Regelen’ of online via onderstaande link. Bellen kan natuurlijk ook naar 088 722 67 77. Dan kijken we samen wat er aan de hand is.

Lees meer over vermoeden misbruik van je creditcard

Hoe wijzig ik de pincode van mijn creditcard?

De pincode van je creditcard kun je zelf wijzigen bij een geldautomaat van de Rabobank of Geldmaat. Daar voer je de huidige pincode in en kies je de menu-optie ‘Pincode wijzigen’.

Ik ben mijn creditcard verloren. Wat nu?

Als je je creditcard echt verloren bent, blokkeer deze dan meteen. Dit kan in de Rabo App via ‘Zelf Regelen’ of online via onderstaande link. Bellen kan natuurlijk ook naar 088 722 67 77. Nadat de creditcard definitief is geblokkeerd, ontvang je een nieuwe binnen vijf werkdagen.

Als je denkt de creditcard nog terug te vinden, blokkeer de creditcard dan tijdelijk. Zodra je je creditcard weer hebt gevonden deblokkeer deze weer net zo eenvoudig in de Rabo App.

 

Lees meer over creditcard verloren of gestolen