Man zit thuis achter zijn bureau met zijn laptop

Hulp bij Geldzorgen: hoe een luisterend oor kan helpen

Praten over geld is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar wél ontzettend belangrijk. Iemand die hier alles van weet, is Patty Willems (47), lid van het Rabobank-team Hulp bij Geldzorgen. ‘Ik hang pas op als ik weet dat de klant verder kan.’

Praten over geldzorgen is belangrijk

‘Enorm veel schaamte, en er liever niet over willen praten met de mensen om je heen. Dat is wat er vaak komt kijken bij geldzorgen. En dat is heel begrijpelijk!’, vertelt Patty. ‘Maar praten over die zorgen is juist een belangrijke stap naar een oplossing, of om erger te voorkomen. En dat is precies waarom wij als team Hulp bij Geldzorgen bestaan. Ons doel? Een luisterend oor bieden aan klanten met financiële stress. Zónder dat het direct over de cijfertjes gaat. Natuurlijk geven we ook praktische adviezen, maar niet voordat het hele verhaal boven water is.’

“Liever drie tips waar iemand écht iets aan heeft, dan twaalf algemene”

Zeker niet alleen

‘Als klant van Rabobank kun je mij – of één van mijn veertien collega’s – bellen als je wakker ligt van geldzorgen. Of als je even de weg kwijt bent in je financiën. En geloof me, je bent niet de enige. Ik krijg zóveel verschillende mensen aan de telefoon. Van achttienjarigen met creditcardschulden tot ouderen die niet rondkomen van hun AOW. Maar ook mensen die bang zijn binnenkort de energierekening niet meer te kunnen betalen.’

Bomvol tips en tools

‘Heeft de klant zijn volledige verhaal verteld, dan kan ik tips en handige tools aanbieden. Liever drie tips waar iemand écht iets aan heeft, dan twaalf algemene. De eerste vraag is altijd of iemand de Rabo App al heeft. Want die heeft allerlei features waarmee je overzicht en inzicht kan krijgen. Ook verwijs ik graag naar het Nibud of Geldfit, waar je testjes kun doen om gerichte geldadviezen te krijgen.’

‘Verder kijk ik of de klant misschien recht heeft op toeslagen, en welke organisaties bij de klant in de buurt iets kunnen betekenen. Zoals SchuldHulpMaatje of Humanitas: vrijwilligersorganisaties die mensen helpen bij het inzichtelijk maken van de geldzaken. Natuurlijk hoeft de hulpvrager dit niet allemaal meteen te onthouden. We sturen na het gesprek een mailtje met alle tips nog eens op een rij. Bovendien hang ik pas op als ik het gevoel heb dat de klant écht verder kan. Al duurt het een uur.’

Hulp bij geldzorgen

Bijna één op de vijf huishoudens in Nederland ligt wakker van geldzorgen. Herkenbaar? Weet dan dat het iedereen kan overkomen, je hoeft je er niet voor te schamen. Als je geldproblemen hebt of verwacht, blijf er dan niet te lang mee rondlopen. Kom op tijd in actie. Het Rabo Team Hulp bij Geldzorgen biedt een luisterend oor en zoekt samen met jou naar een oplossing.

Stok achter de deur

‘Meestal blijft het niet bij één gesprekje. Ik probeer altijd een vervolgafspraak te maken. Dan bel ik een paar weken later even terug om te vragen of ze iets aan de tips gehad hebben. Dat gesprek houd ik zo laagdrempelig mogelijk. Ik ga zeker niet met het vingertje wijzen als iemand geen stappen heeft gezet. Wel merk ik dat zo’n vervolgafspraak kan werken als een stok achter de deur, en dat mensen dat juist heel fijn vinden.’

Tessa: nu écht volwassen worden

Een van de klanten die het Rabo-team geholpen heeft, is de 34-jarige Tessa*. Zij maakte een afspraak met Patty omdat ze de eindjes niet meer aan elkaar kon knopen. ‘Ze vond dat ze er een puinhoop van had gemaakt met haar veel te dure levensstijl, en ze schaamde zich daarvoor’, vertelt Patty. ‘Ze was het overzicht kwijt en met haar twee creditcards bouwde ze ook nog schulden op. Het was tijd om verantwoordelijkheid te nemen.’

‘Tessa deed de test van Nibud om te kijken welk budget bij haar situatie paste. Dit budget houdt ze nu bij in de Rabo App, waarmee ze inzicht heeft in hoe ze ervoor staat. Uiteindelijk sprak ze ook met vrienden en familie over haar creditcardschulden. En wat bleek? Gedeelde smart is halve smart: ze krijgt van hen hulp bij het aflossen.’

‘Tijdens een vervolggesprek vertelde Tessa me dat ze nu op het goede pad zit. Ze erkent de waarde van geld en houdt zich aan haar budgetten. Dat was wel even slikken voor haar, maar ze denkt aan het grotere doel: nu écht volwassen worden.’

* Om privacyredenen is haar naam veranderd

Heb jij geldzorgen en zoek je hulp?

Het Rabo Team Hulp bij Geldzorgen biedt jou een luisterend oor en zoekt samen met jou naar een oplossing. Maak eenvoudig een afspraak door het contactformulier in te vullen.

phone

Hulp nodig?