Als ondernemer kun je bij de Rabobank terecht voor een hypotheek. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Benieuwd naar jouw mogelijkheden als zzp’er of ondernemer? Tijdens een persoonlijk gesprek bespreken we graag jouw mogelijkheden en de voorwaarden.

All-in service waarbij onze specialisten het inkomen voor je vaststellen Deskundig advies speciaal voor ondernemers Uitgebreide mogelijkheden ook voor startende ondernemers vanaf 6 maanden
Maak een afspraak
Een document met een vergrootglas

Inkomensverklaring Ondernemer

Om jouw daadwerkelijke inkomen te berekenen, stelt de Rabobank een Inkomensverklaring Ondernemer (IKV) voor je op. Dit is een verklaring waaruit jouw gemiddelde inkomen op jaarbasis blijkt: het toetsinkomen. Het toetsinkomen en aanvullende gegevens uit de inkomensverklaring gebruiken we als basis voor het berekenen van de maximale hypotheek.

Hoe wordt mijn toetsinkomen bepaald?

Jouw inkomen wordt vastgesteld door een team van onze specialisten. Zij beoordelen met vakmanschap jouw specifieke situatie om een bestendig inkomen uit jouw onderneming vast te stellen. De basis hiervoor zijn de resultaten van jouw onderneming van de afgelopen drie jaar. Bestaat je onderneming korter dan 3 jaar? Dan beoordelen we op basis van de gerealiseerde (half)jaren. Daarnaast maken zij gebruik van eigen branche- en sector informatie om een reëel en bestendig inkomen te bepalen dat aansluit op jouw actuele situatie.

Welke informatie hebben wij van je nodig?

Het is verstandig om zo snel mogelijk te beginnen met het verzamelen van de benodigde documenten. Een aantal documenten hebben we altijd nodig. En per situatie hebben we ook aanvullende documenten nodig. Zo maakt het uit hoe lang je al actief bent als ondernemer en in welke ondernemingsvorm je onderneemt. Onze adviseurs bespreken met je welke gegevens we precies van je nodig hebben.

Om het inkomen uit onderneming te bepalen hebben we minimaal de volgende gegevens nodig:

  • Jaarcijfers van je onderneming over de afgelopen 3 jaar
  • Aangifte inkomstenbelasting over de afgelopen 3 jaar
  • Actueel uittreksel Kamer van Koophandel

Aanvullende gegevens per ondernemerssituatie

Elke ondernemingssituatie is anders. Hieronder hebben we er een aantal uitgelicht. We kunnen ook om aanvullende documenten vragen in andere situaties, bijvoorbeeld als er speciale regels gelden in de branche of sector waarin je actief bent. Wil je zeker weten welke gegevens en documenten er nodig zijn in jouw situatie, maak een afspraak en kom in contact met één van onze adviseurs.

Minder dan 3 jaar ondernemer

Ben je minder dan 3 jaar actief? Dan kijken we naar alle jaarcijfers sinds dat je begonnen bent. En vragen we ook de prognose op van het lopend jaar om een beeld te krijgen van de verwachte ontwikkelingen. Daarnaast vragen we om je curriculum vitae om een beeld te krijgen van je arbeidsverleden.

Ondernemer in een maatschap, VOF of CV

Maak je als ondernemer deel uit van een maatschap, VOF of CV? Dan vragen we ook een maatschapscontract op.

Ondernemer in een BV

Wanneer je een ondernemer bent in een BV vragen je om een organogram als jouw onderneming meerdere ondernemingen omvat. Ben je 100% aandeelhouder van één BV? Of heb je via een personal holding 100% aandelenbelang in één werkmaatschappij? Dan is een organogram niet nodig.

Auto van de zaak

Heb je een zakelijke auto? Dan vragen we salarisstroken uit december op van de afgelopen jaren. Deze worden gebruikt voor het bepalen van de fiscale bijtelling van de auto.

Investeringsplannen of ingrijpende wijzigingen in de onderneming

Heb je plannen om te investeren of verwacht je wijzigingen in je bedrijf die directe invloed hebben op het inkomen uit je onderneming? Dan kan je gevraagd worden om aanvullende documenten aan te leveren.

Hypotheek met nationale hypotheekgarantie (NHG)

Vraag je een hypotheek met NHG aan dan hebben wij ook nodig:

  • Winst- en verliesrekening per kwartaal
  • Aangifte omzetbelasting per kwartaal

huis met rook uit de schoorsteen

Bereken je hypotheek als ondernemer

Is jouw toetsinkomen vastgesteld en wil je een uitgebreide berekening maken? Start dan met het vullen van het Rabobank Hypotheekdossier. Hierin krijg je snel een compleet beeld van je hypotheekmogelijkheden en de bijbehorende maandlasten. Ook bewaar je hierin de gegevens die je nodig hebt om goed voorbereid met een adviseur in gesprek te gaan.

Start je dossier

Veelgestelde vragen

Met welke zaken moet ik specifiek als ondernemer rekening houden?

Het is verstandig om een financiële buffer te hebben om toekomstige financiële tegenvallers op te kunnen vangen. Denk aan investeringen die je moet doen, ziekte of minder aanbod aan nieuwe opdrachten waardoor je inkomen direct minder wordt. Ook vragen wij naar verzekeringen of voorzieningen die je eventueel hebt als je arbeidsongeschikt of werkloos raakt.

Kan ik na (bijvoorbeeld) vijf jaar meer lenen dan na één jaar ondernemerschap ook al zijn de inkomsten ongeveer gelijk?

Nee, in principe wijzigt het bedrag dat je kunt lenen niet als je inkomsten gelijk blijven. Het wijzigen van b.v. ondernemingsvorm of aanname van personeel kan wel impact hebben.

Kan ik meer lenen als ik met een plan van aanpak kan aantonen dat mijn bedrijf een financieel goede tijd tegemoet gaat?

Nee, in de basis kun je niet meer lenen. Wel kan het helpen om beter inzicht te krijgen in jouw onderneming en het toekomstbeeld. Zit je in een groeifase, dan kan dit plan extra comfort geven en kun je op deze manier laten zien welk toekomstperspectief voor de deur staat.

Bespreek jouw mogelijkheden samen met een adviseur

Wij helpen je graag.

Maak een afspraak