Als u een valse e-mail (phishingmail), sms of betaalverzoek krijgt

Valse e-mail

Criminelen 'vissen' naar uw persoonlijke gegevens. U ontvangt bijvoorbeeld een mail die afkomstig lijkt te zijn van de Rabobank. De crimineel probeert u dan te verleiden om uw persoonlijke gegevens of beveiligingscodes af te geven. Bijvoorbeeld uw pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Rabobank vraagt u nooit om deze codes!

Een valse e-mail is soms niet van echt te onderscheiden. In de aanhef wordt u bijvoorbeeld bij uw naam genoemd. Of de e-mail heeft hetzelfde logo, kleuren en lettertype als uw bank. Het is daarom lastig om nepmails (phishing) te herkennen. Vaak wordt er druk op u uitgeoefend. In de valse e-mail wordt verteld dat u direct of heel snel moet reageren want anders … wordt bijvoorbeeld u pas geblokkeerd of een groot bedrag van uw rekening afgeschreven of het gaat u veel geld kosten of uw rekening wordt opgeheven. De verzender van de valse e-mail hoopt dat u hiervan schrikt en daardoor minder goed oplet. Hier laten we u een paar voorbeelden zien van valse e-mails die in omloop zijn:

Wat moet ik doen als ik een valse e-mail ontvang?

Heeft u een valse e-mail ontvangen? Beantwoord dan de volgende vragen:

Heeft u de mail geopend?

Valse sms

Ontvangt u een valse sms? Stuur deze door naar 7226. U krijgt dan een automatisch antwoord waarmee u niets hoeft te doen.

Vals betaalverzoek

Ontvangt u een betaalverzoek met het Rabobank-logo, maar vermoedt u dat deze vals is? Betaal deze niet en bel ons als:

  • de link van het betaalverzoek niet begint met https://www.betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
  • de naam van de ontvanger niet degene is die u wilt betalen