Documentair incasso

Een documentair incasso geeft je meer zekerheid bij internationale handelstransacties. De Rabobank treedt op als tussenpersoon. Daardoor heb je meer grip op je goederen en betalingen.

  • Meer zekerheid bij je internationale handelstransacties.
  • Als exporteur houd je meer grip op je goederen.
  • Ook in te zetten om je werkkapitaal te verbeteren.
  • Online aan te vragen als je gaat exporteren.

Export incasso aanvragen
Export incasso wijzigen

Zo werkt documentair incasso

Export incasso

Met een export incasso houd je grip op de goederen wanneer je zakendoet met een buitenlandse afnemer die je onvoldoende kent of vertrouwt. De importeur krijgt de handelsdocumenten pas in handen als hij heeft voldaan aan de incassovoorwaarden.

Hoe werkt het?

Jij neemt als leverancier het initiatief voor het openen van een export incasso. Je biedt bij de Rabobank de handelsdocumenten aan die betrekking hebben op de goederen die je gaat leveren. De importeur krijgt de handelsdocumenten pas in handen als hij heeft betaald of een (toekomstige) betalingsverplichting heeft geaccepteerd. Bovendien biedt je jouw afnemer met een export incasso de mogelijkheid om vooraf te controleren of hij ook de goederen krijgt die hij besteld heeft.

Aandachtspunten

De Rabobank handelt als tussenpersoon bij een export incasso. Dit betekent dat wij alleen de overhandiging van jouw handelsdocumenten tegen betaling of acceptatie van een toekomstige betaling verzorgen. Als exporteur blijf je het risico lopen dat je buitenlandse afnemer niet betaalt of een wissel niet accepteert. Een wissel is een financieel document waarin de betalingsverplichting op termijn van je afnemer wordt vastgelegd.

Wil je meer zekerheid over goederenafname en betaling van je order? Dan is het gebruik van een Letter of Credit wellicht een betere oplossing.

Lees meer over de Letter of Credit

Je werkkapitaal verbeteren

Je hebt twee mogelijkheden om documenten onder een export incasso te laten uitleveren. Deze keuze is afhankelijk van de betaaltermijn die je bent overeengekomen met je afnemer. Je kunt kiezen voor documenten tegen betaling of voor documenten tegen acceptatie van een wissel.

Als je een uitgestelde betaling met een wissel hebt afgesproken, kun je de Rabobank vragen om de toekomstige vordering al aan je uit te betalen. De bank van jouw afnemer moet dan eerst de wissel tekenen. Hierdoor staat deze bank garant voor betaling op de vervaldatum. Wij betalen de toekomstige vordering minus de rente zonder voorbehoud aan je uit. Onze adviseurs informeren je graag over jouw mogelijkheden.

Aanvragen

Online afhandelen

Je kunt een documentair incasso bij export online aanvragen en beheren via de oranje buttons op deze pagina en via Rabo Trade Access, een module in Rabo Corporate Connect.

Lees meer over Rabo Corporate Connect

Import incasso

Vaak zul je jouw buitenlandse leverancier moeten betalen voordat je je goederen ontvangt. Toch wil je eerst weten of de levering die je gaat betalen, overeenkomt met wat je hebt afgesproken. Door het gebruik van een documentair incasso krijg je via de bank inzicht in de leveringsdocumenten van je leverancier.

Hoe werkt het?

Je leverancier neemt het initiatief voor het openen van een import incasso bij zijn bank. Hij levert bij zijn bank de documenten voor de levering aan, zoals een factuur, een vervoersdocument, paklijst en een kwaliteitscertificaat. Vervolgens ontvangt de Rabobank deze documenten van de bank van je leverancier. Jij kunt dan deze documenten inzien. Wij stellen ze aan je beschikbaar als je hebt betaald of een betalingsverplichting op termijn hebt geaccepteerd. Je krijgt met deze documenten vervolgens de beschikking over de geleverde goederen.

Onze adviseurs vertellen je graag meer over het gebruik van documentair incasso bij import.

Afspraak maken

Productdetails

Kosten

Tarieven

Je kunt een export incasso aanbieden vanaf € 110. Afhankelijk van je situatie en keuzes brengen wij extra kosten in rekening. Je vindt meer informatie over de kosten in het tarievenoverzicht voor zakelijk betalingsverkeer.

Bekijk de Tarieven zakelijk betalingsverkeer

Hoe werkt het?

Je leverancier neemt het initiatief voor het openen van een import incasso bij zijn bank. Hij levert bij zijn bank de documenten voor de levering aan, zoals een factuur, een vervoersdocument, paklijst en bijvoorbeeld een kwaliteitscertificaat. Vervolgens ontvangt de Rabobank deze documenten van de bank van je leverancier. Jij kunt dan deze documenten inzien. Wij stellen ze aan je beschikbaar als je hebt betaald of een betalingsverplichting op termijn hebt geaccepteerd. Je krijgt met deze documenten vervolgens de beschikking over de geleverde goederen.

Onze adviseurs vertellen je graag meer over het gebruik van documentair incasso bij import.

Adviesgesprek
Voorwaarden

De Rabobank maakt voor een documentair incasso gebruik van de ‘Uniform Rules for Collections’ (URC522). Deze kun je bestellen op de website van de Internationale Kamer van Koophandel.

Hoe werkt het?

Je leverancier neemt het initiatief voor het openen van een import incasso bij zijn bank. Hij levert bij zijn bank de documenten voor de levering aan, zoals een factuur, een vervoersdocument, paklijst en bijvoorbeeld een kwaliteitscertificaat. Vervolgens ontvangt de Rabobank deze documenten van de bank van je leverancier. Jij kunt dan deze documenten inzien. Wij stellen ze aan je beschikbaar als je hebt betaald of een betalingsverplichting op termijn hebt geaccepteerd. Je krijgt met deze documenten vervolgens de beschikking over de geleverde goederen.

Onze adviseurs vertellen je graag meer over het gebruik van documentair incasso bij import.

Afspraak maken

Export incasso aanvragen

Zelf regelen & Contact