Documentair Incasso

Krijg meer zekerheid bij internationale handelstransacties met een Documentair Incasso. Doordat Rabobank optreedt als tussenpersoon, heb je meer grip op goederen en betalingen. Als je exporteert is een Export Incasso eenvoudig online aan te vragen.

Meer zekerheid bij je internationale handelstransacties Als exporteur houd je meer grip op je goederen Mogelijkheid om je werkkapitaal te verbeteren

Zo werkt een Documentair Incasso

Als exporteur sluit je een contract af met je buitenlandse afnemer waarin je onder andere de betalings- en leveringsafspraken vastlegt. Alle benodigde handelsdocumenten bijvoorbeeld de factuur en transportdocumenten, stuur je inclusief een incasso-instructie naar Rabobank. In deze instructie leg je vast hoe, wanneer en in welke valuta er betaald moet worden. Rabobank stuurt jouw handelsdocumenten naar de bank van je afnemer, met als opdracht deze documenten pas te overhandigen nadat je afnemer heeft betaald. Wanneer je afnemer niet betaalt, hou je beschikkingsmacht over je goederen. Dan kan je afnemer er niet aan komen. En als hij op een later moment mag betalen, moet hij eerst een wissel accepteren voordat hij de documenten ontvangt.

Documentair Incasso
Rabobank Laptop afbeelding

Rabo eTrade: online je Trade zaken afhandelen

Met Rabo eTrade regel je eenvoudig en online al je Trade zaken op een vertrouwde manier. Maak je regelmatig gebruik van Documentaire Incasso's of wil je bijvoorbeeld direct inzicht in de status van je producten? Dan is dit digitale platform iets voor jou.

Veelgestelde vragen over Documentair Incasso

Waar kan ik mijn documenten voor een Export Incasso naartoe sturen?

Je kunt je documenten per post opsturen naar:

Rabobank, afdeling Trade Services
Winthontlaan 1 (UW 5)
3526 KV Utrecht

Mijn goederen zijn geadresseerd aan de bank, wat nu?

Sommige leveranciers adresseren de goederen niet zoals aangegeven wordt in de Letter of Credit of Documentair Incasso, maar aan Rabobank. Dit wordt gedaan omdat er gedacht wordt dat dit extra zekerheid met zich meebrengt of omdat het een wettelijke verplichting is in het land van de exporteur. Als je over de goederen wilt beschikken, zal Rabobank deze vrij moeten geven. Dit kun je aanvragen via de verklaring goederenvrijgave. Je vindt deze verklaringen hieronder en kun je middels de link downloaden. Deze verklaringen kun je vervolgens invullen en per e-mail versturen naar Rabobank Trade Services via ts.verwerking@rabobank.nl.

Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?

De status van je zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van Rabobank. De referentienummers voor bankgaranties beginnen met GU of GB. De nummers voor Letter of Credit met LM of LX en voor documentaire incasso’s beginnen met CM of CX.

Volg je zending via parcelinternational.nl
Ik moet een wissel aanleveren, hoe ziet zoiets eruit? 

Het kan voorkomen dat jij of je buitenlandse handelspartner in een document een betalingsverplichting koppelt aan een specifieke vervaldatum. Zo’n document heet een ‘wissel’ of Bill of Exchange. Hieronder vind je een voorbeeld van een wissel. Met behulp van dit bestand kun je de wissel zelf invullen.

Heeft het coronavirus impact op een Documentair Incasso?

Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat koeriersdiensten documenten niet tijdig of zelfs niet afleveren in bepaalde landen. Neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

Lees meer over de impact van het coronavirus

Voorwaarden Documentair Incasso

Rabobank verklaart altijd de door de ICC afgegeven ‘Uniform Rules for Collections’ (URC522) van toepassing op een Export Incasso. Deze kun je bestellen op de website van de Internationale Kamer van Koophandel.

Kunnen we je verder helpen?

Voor overige vragen kun je contact opnemen met de Bedrijvendesk 088- 722 6666 tussen 8:00 – 18:00 uur. Indien jij een vast aanspreekpunt hebt, dan kun je contact met hen opnemen.