Corona virus

Hoe je klanten kunt laten betalen tijdens corona-periode

Wil je weten hoe de Rabobank jou kan helpen bij het veilig digitaal betalen?

Lees meer

Hoe je klanten kunt laten betalen tijdens corona-periode

Lees hier hoe je jouw klanten veilig kunt laten betalen tijdens de corona-periode. Je vindt er de antwoorden op veelgestelde vragen en tips die jou helpen bij het ondernemen. De informatie op deze pagina wordt regelmatig aangevuld.

Veilig betalen

Klanten veilig laten betalen in de anderhalvemetereconomie

Voor jou als ondernemer gaan de zaken altijd door. Ook nu, in de anderhalvemetereconomie. Bedrijven bedenken bijzondere manieren om tóch omzet te behalen. Zoals het openen van een take away, starten van een webwinkel, of bezorgen van producten. Om klanten veilig te laten betalen, kun je gebruik maken van Rabo SmartPin, Rabo OnlineKassa en Rabo BetaalVerzoek.

Lees meer

Antwoorden op veelgestelde vragen over betalen en corona

Tijdens de coronacrisis wil je jouw bedrijf voortzetten en mensen laten afrekenen. Hoe je dat zo veilig mogelijk doet, en hoe je klanten, medewerkers en jezelf daarbij beschermt tegen het virus, dat lees je in de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

Moet ik contant geld vermijden?

Om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, adviseert het RIVM om lichamelijk contact te vermijden. Bij contant betalen komen klant en kassamedewerker vaak met elkaar in aanraking. Dat is dus ongewenst. Als klanten echt niet kunnen pinnen of erop staan om contant te betalen, vraag hun dan het geld op de kassa of toonbank te leggen en het eventuele wisselgeld er ook weer af te pakken. 

Welke pinoplossingen heeft Rabobank om mijn klanten digitaal te laten afrekenen?

Rabobank biedt voor iedere ondernemer een passende pinautomaat: Pinbox Compact, Vast of Mobiel (in de winkel) en de Rabo SmartPin (voor onderweg). Met alle modellen kun je ook contactloos laten betalen. Zo laat jij je klanten eenvoudig, snel maar bovenal veilig afrekenen. Rabobank heeft bovendien tijdelijk de limiet voor contactloze betalingen zonder pincode verhoogd tot € 100. Hierdoor hoeft de klant minder vaak de pincode in te voeren op de betaalterminal en vermijd je hand-op-handcontact.

Kan ik een pinautomaat laten bezorgen? Zo ja, wat is de levertijd?

Ja, ook tijdens de corona-epidemie doen we ons best om al onze types pinautomaten (vast en mobiel) uit te leveren. Binnen maximaal vijf werkdagen worden de apparaten meegegeven aan Post NL. Spoedbestellingen kunnen helaas niet.

Kan ik een (mobiele) pinautomaat ook huren zodat ik fysiek contact tijdens betalingen kan vermijden?

Als je vanuit hygiëneoogpunt klanten wil laten pinnen, bieden we voor iedere ondernemer een passend pinautomaat: Pinbox Compact, Vast of Mobiel (in de winkel) en de Rabo SmartPin (voor onderweg). Op alle modellen kun je contactloos laten betalen. Je kunt ze kopen of huren. Bij dat laatste betaal je iedere maand een vast bedrag en transactiekosten. Bekijk  hier  welke pinoplossing het beste bij je past.

Ik wil contant geld afstorten bij Rabobank. Kan dat nog?

Er zijn twee manieren om contant geld te storten. Tijdens kantooruren kun je geld storten in een afstortautomaat in de bankhal. Tweede optie is om te storten met een sealbag, een afgesloten verpakking waarmee je eurobiljetten in een afstortkluis deponeert. In verband met extra veiligheidsmaatregelen zijn een beperkt aantal sealbagautomaten beschikbaar van maandag t/m zaterdag tussen 6:00 en 18:30 uur. Check vooraf de actuele openingstijden van jouw bank.

Bekijk of jouw lokale Rabobank open is Check Geldmaat.nl voor actuele openingstijden van onze sealbagautomaten

Ik overweeg maaltijden of andere producten en diensten thuis te bezorgen. Hoe kan ik klanten veilig laten betalen?

Op locatie laten betalen zonder fysiek contact kan met Rabo SmartPin, de mobiele pinapparaat van de Rabobank. Daarvoor heb je alleen een kaartlezer en de (gratis) app op je telefoon of tablet nodig. Je kunt ook een betaalverzoek sturen per WhatsApp, sms of e-mail. Daarbij ontvangt je klant een betaallink die hij direct kan betalen via iDEAL.

Hoe kan ik klanten in het buitenland of klanten die geen iDEAL (willen) gebruiken een betaalverzoek sturen?

Met een betaallink vanuit Rabo Betaalverzoek Plus kunnen je klanten betalen met iDEAL, creditcard én PayPal. Dus ook vanuit het buitenland of als klanten iDEAL niet (willen) gebruiken. Rabo Betaalverzoek Plus is onderdeel van Rabo OmniKassa, een gratis dashboard waarin je als ondernemer naast Rabo Betaalverzoek Plus beschikt over (mobiele) pinoplossingen en online kassa’s.

Bekijk Rabo Betaalverzoek Plus

Ik heb wisselgeld besteld. Kan ik het ophalen bij mijn lokale Rabobank?

Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat jouw lokale Rabobank andere openingstijden hanteert of zelfs dicht is. Controleer voordat je je bestelling via Rabo Internetbankieren (Professional) plaatst of jouw lokale Rabobank geopend is.

Houd er ook rekening mee dat we door de maatregelen genoodzaakt zijn om het aantal bezoekers aan onze lokale banken te beperken. Dit kan invloed hebben op de levertijd.

Bekijk of jouw lokale Rabobank open is Meer over wisselgeld bestellen

Kan ik een nieuwe (of vervangende) zakelijke bankpas of creditcard aanvragen zonder langs te komen op een bankkantoor?

Ja, dit is nog gewoon mogelijk via Rabobank.nl of via de Rabo App:

Is je huidige zakelijke pas kwijt, gestolen of kapot? Vraag hier een vervangende pas aan Vraag hier een zakelijke creditcard aan

Kan ik klant worden zonder langs te hoeven bij een bankkantoor?

Als je al particulier klant bent, kun je via de Rabo App of online binnen 5 minuten een zakelijke rekening openen. Je hoeft dan niet naar de bank toe.

Hoe reinig ik mijn Rabo SmartPin of Rabo PinBox?

Het regelmatig reinigen van de betaalautomaat is belangrijk voor de hygiëne. Gebruik voor het reinigen alleen middelen gebaseerd op basis van Isopropanol, bijvoorbeeld spray of doekjes. De Isopropanol spray kan je aanbrengen op een schoon en droog doekje waar je de betaalautomaat vervolgens mee schoonmaakt. Let op dat het doekje niet té nat is en wrijf niet te hard, hiermee kan je de automaat beschadigen.

Spuit nooit vloeistof direct op je betaalautomaat. Gebruik geen gewone schoonmaak-  of desinfecterende middelen zoals bleekmiddel, waterstofperoxide en op keton gebaseerde oplosmiddelen, deze kunnen de automaat beschadigen.

Als je geen Rabo SmartPin of Rabo PinBox hebt maar wel een betaalautomaat van een andere leverancier, neem dan contact op met de betreffende automatenleverancier om te kijken welke reinigingsinstructies er gelden.

Heb jij jouw Rabo SmartPin of Rabo Pinbox al een tijdje niet gebruikt?

Als jij jouw Rabo SmartPin of Rabo PinBox al enkele weken niet hebt gebruikt dan is het belangrijk om enkele dagen voor je de automaat weer wilt gebruiken deze te controleren en opnieuw op te starten.

Gaat de automaat niet aan? Zorg er dan voor dat je de SmartPin of Mobiele PinBox minimaal een dag aan de oplader legt, of aansluit op het stroom als je een vaste automaat hebt. Daarna kan je het nogmaals proberen.

Als de automaat werkt kan je een testtransactie uitvoeren van één cent. Is deze geslaagd dan is de automaat weer klaar voor gebruik en kan jij jouw klanten laten pinnen. Als je vragen of ondersteuning nodig hebt, neem dan contact op met ons supportteam Rabo OmniKassa.

Zelf regelen & Contact