Blog detailhandel

Paul Moers

Retailagenda: investeer in ontmoetingsplekken

Paul Moers

Er is alle reden tot optimisme. De Europese Commissie heeft begin mei bekendgemaakt dat de groei van de Nederlandse economie in 2015 voor een groot deel te danken zal zijn aan een toename van de consumentenbestedingen. Je ziet het ook om je heen: de zon breekt weer door in de winkelstraten. Dit biedt vooral kansen voor slimme ondernemers die geloven in het creëren van ontmoetingen door verbindingen aan te gaan. Deze groep is wel klein, want veel managers van horeca- en winkelketens hebben de laatste jaren met een stuitend gebrek aan ondernemingszin en dedain voor consumenten onvoldoende in de vernieuwing van hun formules gestoken. Deze groep kansloze ondernemers krijgen met de Retailagenda een reddingsboei toegeworpen, terwijl ze het niet verdienen om gered te worden.

Slimme ondernemers kunnen hun slag slaan

Ik juich het toe dat overheid en bedrijfsleven de handen ineen slaan om het woud van regels te snoeien zodat winkeliers meer ruimte krijgen voor nieuwe activiteiten. Consumenten verwachten inderdaad meer gemak, service en beleving in winkelgebieden. Het naar beneden willen bijstellen van de winkelhuren is symptoombestrijding. Retailers hebben geen kostenprobleem, maar een gigantisch omzetprobleem. Op plaatsen waar leegstand is, ontstaan vanzelf kansen voor slimme ondernemers en nieuwe commerciële concepten. Ontmoetingsplekken worden cruciaal om consumenten in een winkelstemming te krijgen.

Buitengewoon optimistisch

De Retailagenda kijkt nog te veel in de achteruitkijkspiegel. De belofte om ‘de belangrijkste sector van Nederland te redden’ kan minister Henk Kamp absoluut niet waarmaken. Winkelstraten zullen binnen nu en vijf jaar volgestouwd zijn met technologie voor ketens, winkelgebieden en zelfstandige winkeliers. Investeer daar liever als overheid en bedrijfsleven in! 

Ik ben buitengewoon optimistisch over de kansen die voor het oprapen liggen. Er komt een nieuwe generatie ondernemers aan die vanuit verbeeldingskracht fysieke concepten ontwikkelen waar consumenten naar snakken. 

Paul Moers
Directeur Paul Moers Strategic Marketing Services
Auteur van ‘Werk aan de winkel 3.0. Hoe overleef ik als retailer de toekomst?’

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in de netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 7 juli 2015

Reageer via Rabobank Detailhandel netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank