Corona

Veelgestelde vragen van ondernemers over de gevolgen van corona

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid bij ondernemers. Lees hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Bijvoorbeeld over BMKB-C, KKC en andere overheidsregelingen, uitstel van aflossingsverplichtingen van je financiering, betaaloplossingen en verzekeringen.

De Rabobank slaat de handen ineen met de Nederlandse overheid en de andere banken om het Nederlandse bedrijfsleven te steunen in deze zware tijden.

De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.


Goed om te weten

Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat jouw lokale Rabobank andere openingstijden hanteert of zelfs dicht is.

Bekijk of jouw lokale Rabobank open is Bekijk een actueel overzicht van onze automaten op Geldmaat.nl

De impact op betalen

Tijdens de coronacrisis wil je jouw bedrijf voortzetten en mensen laten afrekenen. Hoe je dat zo veilig mogelijk doet, en hoe je klanten, medewerkers en jezelf daarbij beschermt tegen het virus, dat lees je in de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

Moet ik contant geld vermijden?

Om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, adviseert het RIVM om lichamelijk contact te vermijden. Bij contant betalen komen klant en kassamedewerker vaak met elkaar in aanraking. Dat is dus ongewenst. Als klanten echt niet kunnen pinnen of erop staan om contant te betalen, vraag hun dan het geld op de kassa of toonbank te leggen en het eventuele wisselgeld er ook weer af te pakken.

Welke pinoplossingen heeft Rabobank om mijn klanten digitaal te laten afrekenen?

Rabobank biedt voor iedere ondernemer een passende pinautomaat: Pinbox Compact, Vast of Mobiel (in de winkel) en de Rabo SmartPin (voor onderweg). Met alle modellen kun je ook contactloos laten betalen. Zo laat jij je klanten eenvoudig, snel maar bovenal veilig afrekenen. Rabobank heeft bovendien tijdelijk de limiet voor contactloze betalingen zonder pincode verhoogd tot € 100. Hierdoor hoeft de klant minder vaak de pincode in te voeren op de betaalterminal en vermijd je hand-op-handcontact.

Kan ik een pinautomaat laten bezorgen? Zo ja, wat is de levertijd?

Ja, ook tijdens de corona-epidemie doen we ons best om al onze types pinautomaten (vast en mobiel) uit te leveren. Binnen maximaal vijf werkdagen worden de apparaten meegegeven aan Post NL. Spoedbestellingen kunnen helaas niet.

Ik wil contant geld afstorten bij Rabobank. Kan dat nog?

Er zijn twee manieren om contant geld te storten. Tijdens kantooruren kun je geld storten in een afstortautomaat in de bankhal. Tweede optie is om te storten met een sealbag, een afgesloten verpakking waarmee je eurobiljetten in een afstortkluis deponeert. Dit kan tussen 06.00 uur en 18.30 uur bij een Rabobankkantoor. Controleer vooraf de actuele openingstijden van jouw bank.

Bekijk of jouw lokale Rabobank open is Check Geldmaat.nl voor actuele openingstijden van onze sealbagautomaten

Ik heb een pinbundel, maar weinig transacties. Wat betekent dat voor mijn kosten?

Als ondernemer kun je door het coronavirus tijdelijk zonder inkomsten zitten, terwijl je wel betaalt voor de kosten van de pinbundel. Om je in deze coronaperiode tegemoet te komen, geldt vanaf maart 2020 een alternatieve tarifering. Voor alle klanten met een pinbundel wordt het aantal transacties afgerekend tegen het vaste transactietarief van € 0,04. Je betaalt dus tijdelijk géén vaste kosten voor de pinbundel.

Lees meer over de alternatieve tarifering


Voor wie geldt deze alternatieve tarifering?

Dit geldt voor alle klanten met een pinbundel: van 100 tot en met 5000 transacties in Rabo OmniKassa en klanten met een Rabo PinTegoed. Let op: heb je een aparte afspraak met je bank? Dan wijzigt er voor jou niets. Heb je hierover vragen, neem dan contact op met je vaste aanspreekpunt binnen de bank.

Meer over betalen

De impact op financieren

Veel ondernemers vragen zich af of ze de aflossingsverplichtingen van hun financiering kunnen uitstellen. Of ze willen een overbruggingslening aanvragen, bijvoorbeeld met de verruimde BMKB of BL-regeling. Hieronder lees je hoe je dit aanpakt.

Kan ik uitstel aanvragen van de aflossingsverplichtingen van mijn lening(en)?

Heeft je bedrijf tot 2,5 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank? Dan kun je zes maanden uitstel van aflossingsverplichtingen van je lening(en) aanvragen. Als klant moet je zelf aangeven dat je uitstel wilt. Dat doe je door online een formulier in te vullen via de onderstaande link. Vermeld hierbij het leningnummer van de lening(en) waarvoor je uitstel wilt aanvragen. 

Uitstel aanvragen

Als we je verzoek verwerkt hebben, ontvang je een bevestigingsbrief. Gezien de drukte kan dit langer duren dan je van ons gewend bent. Belangrijk om te weten: we vragen je altijd om te onderzoeken of je gebruik kunt maken van overheidsmaatregelen, zoals het uitstellen van belastingen en de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud. 

Je kunt je verzoek indienen tot uiterlijk 31 juli 17.00 uur.


Geen uitstel van rentekosten

Let op: het gaat om uitstel van aflossingsverplichtingen, niet om uitstel van de rentekosten van de lening. Heb je een annuïtaire zakelijke lening, waarbij je een vast bedrag voor rente en aflossing betaalt? Dan kun je hier helaas geen uitstel voor aanvragen. Bespreek in dat geval met je accountmanager de alternatieven.


Uitstel voor bedrijven met een financieringsbedrag hoger dan 2,5 miljoen euro

Heeft je bedrijf meer dan 2,5 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank en verwacht je in moeilijkheden te komen bij de aflossing? Neem dan rechtstreeks contact op met je accountmanager.


Uitstel voor bedrijven die begeleid worden door Bijzonder Beheer

Wil je uitstel van aflossingsverplichtingen aanvragen en kreeg je bedrijf voor de uitbraak van corona al begeleiding van de afdeling Bijzonder Beheer? Vul dan het online formulier in om uitstel aan te vragen. Vervolgens zullen wij je laten weten welke mogelijkheden er zijn.

Uitstel aanvragen
Kan ik een betaalpauze aanvragen voor mijn lease-overeenkomst?

Heeft je bedrijf tot 2,5 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank? Dan kun je een betaalpauze voor je lopende lease(s) aanvragen. Dit betekent dat je drie maanden geen leasetermijnen (dus geen rente en aflossing) betaalt. Dit doen we door de einddatum van je lease met drie maanden op te schuiven. 

Wil je hier gebruik van maken? Vul dan het aanvraagformulier in. Dit kan tot uiterlijk 31 juli 17.00 uur. Vermeld hierbij het overeenkomstnummer van de lease.

Betaalpauze lease aanvragen

Let op: 

  • Houd er rekening mee dat wij na je aanvraag de volgende maandelijkse leasetermijn nog van je rekening incasseren. De betaalpauze gaat niet direct in.  
  • Over deze betaalpauze betaal je ons een rentevergoeding. Die berekenen wij op basis van het resterende leasebedrag en het rentepercentage in de lease-overeenkomst. Wij berekenen hierover geen behandelingskosten.

Als we je aanvraag hebben goedgekeurd en verwerkt, ontvang je van ons een bevestigingsbrief. Bij aanvullende vragen nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Door de huidige drukte kan het helaas wat langer duren dan gebruikelijk. Belangrijk om te weten: we vragen je altijd om te onderzoeken of je gebruik kunt maken van overheidsmaatregelen, zoals het uitstellen van belastingen en de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW).

Uitstel voor bedrijven met een financieringsbedrag hoger dan 2,5 miljoen euro

Heeft je bedrijf meer dan 2,5 miljoen euro aan financieringen uitstaan bij de Rabobank en wil je een betaalpauze aanvragen voor een lopende lease-overeenkomst? Neem dan contact op met je accountmanager.

Uitstel voor bedrijven die begeleid worden door Bijzonder Beheer

Wil je een betaalpauze aanvragen en kreeg je bedrijf voor de uitbraak van corona al begeleiding van de afdeling Bijzonder Beheer? Vul dan het online formulier in om uitstel aan te vragen. Vervolgens zullen wij je laten weten welke mogelijkheden er zijn.

Betaalpauze lease aanvragen
Ik wil een nieuwe financiering aanvragen of een bestaande financiering uitbreiden. Hoe doe ik dat?

Wordt je bedrijf geraakt door de gevolgen van corona? Controleer dan of je in aanmerking komt voor financiering met de verruimde BMKB-regeling. Als klant van de Rabobank kun je je hiervoor online aanmelden.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
Wat is de verruimde BMKB-regeling en hoe vraag ik deze aan?

De verruimde borgstellingslening midden- en kleinbedrijf (BMKB-C) is een overbruggingslening waarbij de overheid borg staat voor 75 procent van de financiering. De lening is voor bedrijven die door de gevolgen van het coronavirus tijdelijk een liquiditeitstekort hebben met een overbruggingslening. Zo kunnen bedrijven zich beschermen tegen de financiële tegenslagen die corona veroorzaakt.

Meer informatie over de verruimde BMKB-regeling


Hoe vraag ik financiering aan met de BMKB-C regeling?

Als klant van de Rabobank kun je financiering aanvragen met de BMKB-C regeling. Via het online aanvraagproces kun je binnen 15 minuten een indicatief rente-aanbod krijgen. Ook als je al een bestaande lening of een krediet hebt.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
Wat is de verruimde BL-regeling voor land- en tuinbouwbedrijven?

De verruimde borgstellingslening landbouw (BL) is een lening waarbij de overheid borg staat voor 70 procent van de financiering. Deze lening is voor land- en tuinbouwbedrijven die door de gevolgen van het coronavirus tijdelijk een liquiditeitstekort hebben. Zo kunnen zij zich beschermen tegen de financiële tegenslagen die corona veroorzaakt.

Meer informatie over de verruimde BL-regeling

Hoe meld ik me aan voor de BL-regeling voor land- en tuinbouwbedrijven?

Onderzoek eerst of je in aanmerking komt voor andere overheidsregelingen, zoals het uitstellen van belastingen en de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). Start daarna de online financieringsaanvraag. Kies als investeringsdoel ‘Corona lening’. Je hoeft geen uitgebreide financiële prognose in te vullen.

Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt:

  • Een beknopte onderbouwing van het gewenste financieringsbedrag waarmee je minimaal 3 maanden vooruit kunt. Leg hierbij uit of je dit bedrag normaal gesproken zou kunnen terugbetalen. Ga hierbij uit van de maandelijkse inkomsten en uitgaven van je bedrijf vóór de uitbraak van corona.
  • Heb je jaarcijfers van 2018 en 2019? Zorg dat je deze bij de hand hebt. Nog geen jaarcijfers van 2019? Gebruik dan de jaarcijfers van 2017 en 2018.
  • Aangifteformulier inkomstenbelasting 2018 of 2019.

Nadat je deze aanvraag hebt ingediend, nemen we contact met je op om te bespreken of je in aanmerking komt voor de BL-regeling van de overheid. Je kunt een financiering onder de verruimde BL-regeling aanvragen tot 1 april 2021.

Ik wil aanvragen
Wat is de Klein Krediet Corona-regeling (KKC) en hoe vraag ik deze aan?

Zoek jij een financiering van € 10.000 tot € 50.000 vanwege een liquiditeitstekort door de gevolgen van corona? Er is een nieuwe financieringsregeling van de overheid beschikbaar voor deze behoefte: Klein Krediet Corona (KKC). Het vaste rentetarief van deze regeling bedraagt 4 procent tijdens de vijfjarige looptijd van de lening.

De financieringsregeling kan worden aangevraagd door bedrijven die:

  • voor de coronacrisis winstgevend waren
  • een omzet van minimaal € 50.000 hebben
  • maximaal € 250.000 aan financiering hebben uitstaan, inclusief de gewenste uitbreiding
  • nog geen financiering hebben met garantie of borgstelling van de overheid

Meer informatie over de KKC-regeling


Hoe vraag ik financiering aan met de KKC-regeling?

Als klant van de Rabobank kun je in 15 minuten een online aanvraag indienen.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
Ik wil een krediet om rood te kunnen staan op mijn zakelijke rekening. Kan dat?

De regelingen KKC en BMKB-C worden alleen verstrekt in de vorm van een lening waarbij je boetevrij extra kunt aflossen. De regelingen zijn niet beschikbaar in de vorm van een krediet, waarbij je rood kunt staan op je betaalrekening.

Wanneer hoor ik iets van jullie nadat ik financiering heb aangevraagd?

Als klant van de Rabobank kun je jouw bedrijf via een versneld proces aanmelden voor de BMKB-C regeling. Deze stappen volgen na de online aanvraag:

  1. Bevestigingsmail met verzoek om aanvullende gegevens
    Na het versturen van je aanvraag, ontvang je direct een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je de aanvullende gegevens die we nog van je nodig hebben. Probeer deze gegevens snel naar ons op te sturen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk contact met je opnemen om je mogelijkheden te bespreken.
  2. Telefonisch contact om videogesprek in te plannen
    Binnen 5 werkdagen nemen we telefonisch contact met je op om je aanvraag te bespreken.

Meer over financieren

De impact op verzekeren

Het virus kan zakelijke onzekerheid opleveren. Het is daarom verstandig om uit te zoeken met welke risico’s je te maken kunt krijgen en of je hiervoor verzekerd bent. Dit doe je door je polisvoorwaarden goed te controleren. We beantwoorden hier, in het algemeen, de meestgestelde verzekeringsvragen

Zijn de loonkosten voor mijn werknemers verzekerd?

Het kan voorkomen dat je als ondernemer tijdelijk minder werk hebt voor je personeel, maar de loonkosten blijven gewoon doorlopen. Hier ben je niet voor verzekerd, maar via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het mogelijk om een aanvraag te doen bij het Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

Lees meer informatie op Rijksoverheid.nl

Ik vrees dat niet al mijn klanten mijn facturen kunnen betalen in deze periode. Kan ik me hiervoor verzekeren?

Met het afsluiten van een kredietverzekering zijn je facturen vanaf dat moment verzekerd tegen het risico dat je klanten je facturen niet of te laat betalen. Rabobank biedt verschillende kredietverzekeringen, waaronder Omzet Garant. Deze kun je via Rabobank zelf afsluiten. Je kunt je hierover ook laten adviseren. Met deze verzekeringen kan je zaken blijven doen, ook in het buitenland, zoals Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Met welke risico’s kan ik als ondernemer te maken krijgen?

Allereerst kun je te maken krijgen met zieke medewerkers. Veel afspraken, evenementen en zakenreizen zijn geannuleerd en worden nu weer deels opgepakt. Ook ondervinden ondernemers problemen in toelevering en is er sprake van bijv. omzetdaling. Leveringsproblemen zijn ook heel denkbaar. Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor een toelichting op dit antwoord.

Zijn de risico’s gedekt door mijn lopende verzekeringen?

In het begin van de uitbraak kregen wij met name de vraag of er polisdekkking was voor schade die ondernemingen opliepen door corona. Het antwoord daarop is dat de dekking van een bedrijfsschade- of transportverzekering geldt voor materiele schade als gevolg van een gedekte gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld brand. Dit is niet het geval bij het coronavirus, en deze schade is dus niet gedekt door deze verzekeringen. Er zijn wel verzekeringen waar je mogelijk (beperkte) dekking hebt voor de financiële gevolgen van het coronavirus (zie hier), maar dit is afhankelijk van de situatie en je polisvoorwaarden. Controleer dus je eigen polisvoorwaarden.

Welke vragen kun je jezelf stellen om je risico’s te beperken?

Voor ieder bedrijf heeft het virus andere gevolgen en worden er verschillende fases doorlopen. Zo zien we bedrijven die op dit moment na tijdelijke stilstand weer gaan opstarten, van thuiswerken naar gedeeltelijk weer naar kantoor etc. Bij iedere veranderende situatie is het goed om jezelf en je organisatie een aantal vragen te stellen. Hieronder noemen we er een aantal:

  • Kunnen medewerkers thuiswerken en hebben ze dan beschikking over hulpmiddelen? Attendeer je medewerkers er wel op dat criminelen van deze situatie gebruik kunnen maken. Wees daarom alert op een phishinglink en zorg voor beveiligde netwerken.
  • Is er voldoende voorraad of juist te veel (en ben je hierdoor mogelijk onderverzekerd)?
  • Gaat een gedeelte van je personeel weer naar kantoor/werk? Vraag je dan af of aan alle RIVM richtlijnen wordt voldaan. Bijv. kan iedereen op 1,5 meter afstand van elkaar werken? En is er een mogelijkheid om gefaseerd op te starten zodat je in het begin het risico verkleind?
  • Check of test je machines en je materiaal voordat je weer gaat opstarten, aangezien dit waarschijnlijk lang heeft stilgestaan. Kijk bijv. ook even naar je waterleiding (denk aan legionella). 
  • Heb je tijdelijk je verzekering aangepast bijv. i.v.m. leegstand of auto’s die niet reden en geschorst waren? Vergeet ze niet weer te verzekeren. Of heb je tijdelijk je bedrijsschadeverzekering verlaagd? Stel deze dan bij. 
  • Heb jij n.a.v. corona je (leverings)voorwaarden aangepast? Check of de voorwaarden voorgelegd moeten worden aan je verzekeraar.
  • Zijn er nieuwe contractpartners die hun voorwaarden hebben aangepast? Check of dat voor jou geen veranderde situaties met zich meebrengt.

We helpen je graag om je voor te bereiden op mogelijke risico’s. Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor meer informatie.

Zijn eventuele veranderingen in mijn bedrijfsactiviteiten wel gedekt door mijn huidige verzekeringen?

Eventuele veranderingen in je bedrijfsactiviteiten kunnen impact hebben op je verzekeringen. Controleer dit goed in je polisvoorwaarden.

  • Wijk je bijvoorbeeld uit naar andere leveranciers om je spullen toch in te kunnen blijven kopen? Controleer dan goed of dit invloed heeft op de dekking van bijvoorbeeld je goederentransportverzekering.
  • Als je andere afzetkanalen zoekt, kun je ook te maken krijgen met andere vervoerstrajecten of dekkingsgebied. Is dit gedekt binnen je huidige verzekering?
  • Verander je van bedrijfsactiviteiten, zoals:
    • Ga je als horecaondernemer ook maaltijden bezorgen?
    • Staat je pand leeg of krijgt je pand tijdelijk een andere bestemming?
    • Zet je je vrachtwagens of auto’s de komende tijd voor een ander doel in?
  • Heb je door deze situatie juist meer omzet? Pas dan ook je verzekeringen hierop aan.

Ga er niet vanuit dat de wijziging in jouw bedrijfsvoering automatisch verzekerd is. Wil jij weten welke meest voorkomende ontwikkelingen we bij klanten zien die tot nieuwe risico’s kunnen leiden? Lees het artikel “De impact van corona op je verzekeringen”. Neem contact op met je verzekeringsadviseur als er dekkingsaanpassingen nodig zijn in jouw specifieke situatie.

Wat als ik door corona (tijdelijk) niet kan voldoen aan de preventie-eisen van mijn verzekeraar?

In deze tijd kan het lastiger zijn om te voldoen aan bepaalde preventie-eisen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een auto-alarm nu niet kan worden ingebouwd, een alarminstallatie niet gerepareerd of gekeurd kan worden of een brandmeldinstallatie niet kan worden aangelegd. Niet voldoen aan preventie-eisen van de verzekeraar kan betekenen dat je bij schade geen dekking hebt. Neem dan ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur als dit aan de orde is zodat er in jouw situatie een passende oplossing kan worden gevonden.

Ben ik verzekerd als ik tijdelijk mijn privéauto gebruik voor zakelijke activiteiten?

Stel dat je door de situatie nu tijdelijk maaltijden bezorgt in je privéauto. Dan is dit niet standaard meeverzekerd op je particuliere autoverzekering. Voor klanten met een Interpolis Autoverzekering zijn de voorwaarden van de privé-verzekering verruimd tot 1 september. Koeriersdiensten in je privéauto zijn tot die tijd wel verzekerd. Dit is echter niet bij alle verzekeraars het geval. Neem contact op met je verzekeringsadviseur om te kijken welke voorwaarden op jouw situatie van toepassing zijn.

Meer over verzekeren

De impact op pensioenen

Veel ondernemers hebben via de Rabobank een pensioenregeling voor hun personeel. Het coronavirus roept momenteel vragen op over de pensioenregelingen. We beantwoorden hier, in algemene zin, de meest gestelde vragen.

Wat zijn de mogelijkheden rondom uitstel van betaling van de pensioenpremies?

Het Verbond van Verzekeraars heeft aangekondigd dat pensioenuitvoerders de ondernemers die in acute problemen komen door het coronavirus zoveel mogelijk gaan helpen als zij problemen ervaren bij het betalen van de pensioenpremies. Op dit moment kijken de pensioenuitvoerders hoe zij hier invulling aan geven en voor hoelang deze maatregelen zullen gelden. De betalingsregelingen zullen per situatie worden beoordeeld en maatwerk wordt toegepast.

Keert het partner- en wezenpensioen uit als mijn werknemer overlijdt ten gevolge van het Coronavirus?

Als het partner- en wezenpensioen is meeverzekerd in jouw pensioenregeling, dan keert de pensioenuitvoerder een nabestaandenpensioen uit aan de partner en/of kind(eren) van je werknemer. Het maakt hierbij niet uit of de medewerker in een gebied is geweest met een ‘negatief reisadvies’ of overlijdt als gevolg van het coronavirus.

Geeft de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ook invulling aan tegemoetkoming voor pensioenpremies?

Via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het vanaf 6 april mogelijk om een aanvraag te doen voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). De NOW bedraagt maximaal 90% van de loonsom over de periode maart 2020 tot en met mei 2020. Aanvullende lasten zoals werkgeverspremies en werknemersbijdragen aan pensioen en de opbouw van vakantiebijslag worden ook gedeeltelijk gecompenseerd.

Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW op de website van de Rijksoverheid

De impact op internationaal ondernemen

Om besmetting te voorkomen wil je fysiek contact tot een minimum beperken – ook met jouw Rabobank. Tegelijkertijd gaan bankzaken gewoon door. Hieronder vind je de antwoorden op meestgestelde vragen hierover.

Ik importeer en/of exporteer van en naar het buitenland. Wat moet ik doen?

Voor klanten die importeren en/of exporteren van en naar het buitenland adviseren wij om extra alert te zijn. Maak duidelijke afspraken met je ketenpartners. De ontwikkelingen wijzigen snel en zijn per land verschillend.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft voor ondernemers die internationaal zakendoen een speciale pagina met informatie en actuele ontwikkelingen voor aantal landen live gezet in verband met het coronavirus.

Volg daarom goed de actualiteiten. Hiervoor verwijzen we je graag ook naar de volgende websites voor actuele informatie over internationale handel en corona:

Ondernemersvereniging EvoFenedex MKB Nederland Rijksoverheid

Ik heb een valutatermijntransactie of een valutaoptie afgesloten en de handelstransacties gaan niet door. Wat zijn mijn opties?

Neem contact op met je Treasury Specialist of stuur een e-mail naar treasury@rabobank.nl. We nemen graag de mogelijkheden met je door.

Worden handelsdocumenten via de Rabobank nog afgeleverd in het buitenland?

Het is niet meer in alle gevallen vanzelfsprekend dat documenten die via een koerier worden verstuurd, daadwerkelijk op hun eindbestemming aankomen binnen de gewenste tijdlijnen.

Omgekeerd is het ook zo dat de Rabobank niet meer in alle gevallen documenten uit bepaalde landen ontvangt. De huidige situatie zorgt ervoor dat de veranderingen elkaar snel opvolgen. Houd de actuele informatie in de gaten en neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

Overheidsregelingen

De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. Je kunt als ondernemer gebruik maken van bestaande én nieuwe regelingen. Check hier wat de mogelijkheden zijn.

Wat is de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)?

De tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) is bedoeld voor bedrijven die tijdelijk geen werk meer hebben voor (een deel van) het personeel, door omstandigheden die buiten het normale ondernemersrisico vallen. Zoals het coronavirus. Ondernemers kunnen de tegemoetkoming NOW aanvragen voor een omzetdaling vanaf 1 maart.

Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW


Hoe vraag ik de tijdelijke maatregel NOW aan?

De eerste aanvraagperiode van de NOW loopt t/m 5 juni. Je kunt de aanvraag indienen bij het UWV.

De NOW wordt verlengd met een periode van 3 maanden. De tweede aanvraagperiode wordt naar verwachting opengesteld per 6 juli.

Lees meer over de aanvraagprocedure

Wat is de Tijdelijk Overbruggingslening Zelfstandig Ondernemers (TOZO)?

Als zzp’er kun je geen gebruik maken van NOW. Wel kun je als zelfstandige voor een periode van maximaal drie maanden aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensbehoud. Dit is de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstanding Ondernemers (TOZO). Deze regeling is voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis.

Lees meer over de tijdelijke maatregel TOZO


Hoe vraag ik de tijdelijke overbruggingslening TOZO aan?

Je kunt als zelfstandig ondernemer een aanvraag indienen in je woongemeente. Op de website van je gemeente staat mogelijk meer informatie.

Lees meer over de aanvraagprocedure

Wat is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) regeling?

De regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) was specifiek bedoeld voor bedrijven die rechtstreeks worden getroffen door kabinetsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus.

Het is niet meer mogelijk de TOGS-regeling aan te vragen.  Ondernemers die hiervoor in aanmerking kwamen, kunnen mogelijk gebruik maken van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL).

Wat is de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)?

De Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) helpt mkb-bedrijven (met maximaal 250 werknemers) bij het betalen van een deel van hun vaste lasten. De regeling is specifiek gericht op ondernemers die door de crisis veel omzet verliezen en daardoor in de problemen komen met het betalen van hun vaste lasten. Ondernemers die voor de TOGS regeling in aanmerking kwamen, kunnen ook gebruik maken van de TVL.

Hoe vraag ik de TVL aan?

Je kunt de tegemoetkoming aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De TVL geldt voor de periode van 30 juni tot 30 oktober 2020.

 Lees meer over de aanvraagprocedure

Kan ik uitstel betalen van belastingen aanvragen?

Heb je als ondernemer betalingsproblemen door het coronavirus? Dan kun je de Belastingdienst vragen om bijzonder uitstel van betaling voor 3 maanden. De aanvraag kun je online en schriftelijk indienen.

Lees meer over uitstel betalen van belastingen


Melding betalingsonmacht bij Belastingdienst

Als in de financieringsvoorwaarden staat vermeld dat financieringen direct opeisbaar zijn als je betalingsonmacht meldt bij de Belastingdienst, kiest Rabobank ervoor dat een dergelijke melding in verband met de Nederlandse Corona overheidssteunmaatregel “uitstel van belastingbetaling” niet leidt tot opeisbaarheid van jouw financiering. Je hoeft je financiering daardoor dus niet ineens terug te betalen als je om die reden betalingsonmacht hebt gemeld. Alle andere met jou gemaakte afspraken blijven gelden. Bovenstaande geldt voor meldingen van betalingsonmacht die al gedaan zijn en nog gedaan worden tot 19 juni 2020. Dit is de einddatum voor het versoepelde uitstel beleid van de Belastingdienst. Bovenstaande geldt niet vanzelfsprekend voor financieringen die door Rabobank samen met andere banken zijn verstrekt. Voor deze financieringen moeten ondernemers zelf contact opnemen met hun accountmanager.

Hoe kom ik aan een verklaring van een derde deskundige?

Eén van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een overheidsregeling kan zijn dat je bij je verzoek een verklaring van een zogenaamde derde deskundige indient bij de Belastingdienst. Een derde deskundige is bijvoorbeeld een externe accountant, (financieel) adviseur, consultant of een brancheorganisatie. Neem met hen contact op voor zo’n verklaring. Rabobank geeft dergelijke verklaringen niet af. Rabobank verricht geen onderzoeken ten behoeve van de Belastingdienst of andere derden naar de financiële situatie van haar klanten om daarover als een externe deskundige waarderende verklaringen te verstrekken.

Waar vind ik meer informatie over de overheidsregelingen?

Bekijk alle financiële regelingen op Rijksoverheid.nl Lees meer over belastingmaatregelen op Belastingdient.nl Lees meer informatie op KVK.nl

Nederlandse Vereniging van Banken

Rabobank steunt de maatregelen van het kabinet om ondernemers te helpen en heeft de handen ineen geslagen met de Nederlandse overheid en met de andere Nederlandse banken.

Lees wat we als Nederlandse Vereniging van Banken doen voor ondernemers

Chat met de Rabobank

Contact met de Rabobank

Heb je na het lezen toch nog vragen over de gevolgen van corona voor je bedrijf? Bel dan je accountmanager op zijn mobiele telefoon.

Lukt dit niet, bel dan met onze adviseurs bij de Rabo Klantenservice via 088-7226666. We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.