Corona

Veelgestelde vragen van ondernemers over de gevolgen van corona

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid bij ondernemers. Lees hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Bijvoorbeeld over BMKB-C, KKC en andere overheidsregelingen, betaaloplossingen en verzekeringen.

De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.


Goed om te weten

Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat jouw lokale Rabobank andere openingstijden hanteert of zelfs dicht is.

Bekijk of jouw lokale Rabobank open is Bekijk een actueel overzicht van onze automaten op Geldmaat.nl

De impact op financieren

Hebben de coronamaatregelen gevolgen voor je bestaande lening, krediet of lease bij ons? Of heb je een nieuwe of extra financiering nodig? Lees wat jij zelf kunt doen, en bekijk of je in aanmerking komt voor de overbruggingsregelingen BMKB-C en KKC.

Ik heb een financiering en kom financieel in de problemen. Wat doe ik nu?

Als je bedrijf te maken heeft met financiële tegenslag, is het belangrijk dat je direct actie onderneemt. Met onze online omgeving voor financiële hulp krijg je inzicht in de mogelijkheden die voor jou beschikbaar zijn. Hierbij kun je denken aan een overbruggingslening, uitstel van aflossing op je zakelijke lening of tips en adviezen van onze experts.

Financiële hulp aanvragen


Grip krijgen op je financiën

We hebben een aantal tips waar je nu al mee aan de slag kunt. Bijvoorbeeld over het besparen op bedrijfskosten en verbeteren van je liquiditeit.

Lees onze tips

Kan ik uitstel van aflossing aanvragen op mijn lening?

Je kunt een aanvraag voor uitstel van aflossing op je zakelijke lening(en) indienen via onze online omgeving voor financiële hulp. Vervolgens bekijken wij of uitstel van aflossing in jouw situatie mogelijk is. Je komt hier dus niet automatisch voor in aanmerking.

Lees hoe je uitstel van aflossing aanvraagt

Kan ik een betaalpauze aanvragen voor mijn lopende leaseovereenkomst?

Heb je een lease bij de Rabobank en kom je in de knel bij de maandelijkse betalingen? Neem dan contact op met een accountmanager van je eigen Rabobank. Samen gaan we op zoek naar een oplossing die past bij je situatie.

Ik wil een nieuwe financiering aanvragen of een bestaande financiering uitbreiden. Hoe doe ik dat?

Wordt je bedrijf geraakt door de gevolgen van corona? Controleer dan eerst of je gebruik kunt maken van de overheidsregelingen BMKB-C en KKC. Ook als je al een financiering hebt, kun je hiervoor in aanmerking komen. Als klant van de Rabobank kun je je online voor deze regelingen aanmelden.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
Kom ik in aanmerking voor een overheidsregeling, zoals BMKB-C of KKC?

Als je een liquiditeitstekort hebt door de gevolgen van corona, kun je in aanmerking komen voor een overbruggingslening van de overheid. De bekendste zijn de verruimde borgstellingslening midden- en kleinbedrijf (BMKB-C) en Klein Krediet Corona (KKC). We hebben de verschillen op een rij gezet. Zo zie je in één oogopslag ziet of voor welke regeling bij jouw situatie past.

Bekijk welke regeling bij je past


Online aanvraag starten

Klanten van de Rabobank kunnen direct een online aanvraag starten voor de regelingen BMKB-C of KKC. Kom je in aanmerking? Dan ontvang je direct een indicatief rente-aanbod.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt

Regelingen voor landbouwers en grootzakelijke bedrijven

Naast de regelingen BMKB-C en KKC zijn er nog andere regelingen beschikbaar.

Land- en tuinbouw

Land- en tuinbouwers die liquiditeitsproblemen hebben door de gevolgen van corona, kunnen een beroep doen op de Borgstellingslening Landbouw (BL-C). Hierbij staat de overheid borg voor 70 procent van de financiering.

Lees meer over de Borgstellingslening Landbouw (BL-C)


Voor financieringen boven € 1,5 miljoen

Voor grootzakelijke ondernemers met een financieringsbehoefte vanaf € 1,5 miljoen is er de Garantie Ondernemingsfinanciering Corona (GO-C). Hierbij staat de overheid borg voor 80 tot 90 procent van de financiering.

Lees meer over de Garantie Ondernemersfinanciering Corona (GO-C)

Wanneer hoor ik iets nadat ik BMKB-C of KKC heb aangevraagd?

Als klant van de Rabobank kun je jouw bedrijf in 15 minuten online aanmelden voor de regelingen KKC en BMKB-C. Kom je in aanmerking? Dan ontvang je een indicatief rente-aanbod. Deze stappen volgen nadat je het aanbod hebt geaccepteerd.

  1. Bevestigingsmail met verzoek om aanvullende gegevens
    Na het versturen van je aanvraag, ontvang je direct een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je de aanvullende gegevens die we nog van je nodig hebben. Probeer deze gegevens snel naar ons op te sturen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk contact met je opnemen om je mogelijkheden te bespreken.
  2. Telefonisch contact om videogesprek in te plannen
    Binnen 5 werkdagen nemen we telefonisch contact met je op om je aanvraag te bespreken.
Ik wil een krediet om rood te kunnen staan op mijn zakelijke rekening. Kan dat?

Als je extra financiële ruimte nodig hebt door de gevolgen van corona, kijken we eerst of je in aanmerking komt voor BMKB-C of KKC. Deze regelingen worden alleen verstrekt in de vorm van een lening waarvan je een gedeelte boetevrij extra kunt aflossen. De regelingen zijn niet beschikbaar in de vorm van een krediet, waarbij je rood kunt staan op je betaalrekening.

Bekijk welke regeling bij je past


Ben je op zoek naar een krediet vanwege de groeiende vraag naar je dienst of product? Dan kun je een reguliere financieringsaanvraag opstarten.

Start reguliere aanvraag

Meer over financieren

De impact op betalen

Tijdens de coronacrisis wil je jouw bedrijf voortzetten en mensen laten afrekenen. Hoe je dat zo veilig mogelijk doet, en hoe je klanten, medewerkers en jezelf daarbij beschermt tegen het virus, dat lees je in de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

Ik start een webshop, hoe laat ik klanten online betalen?

Door het coronavirus stijgt het aantal internetverkopen flink. Als ondernemer kun je hierop inspelen met een webwinkel. Met Rabo OnlineKassa laat je jouw klanten eenvoudig online afrekenen en staat het geld binnen 1 dag op je rekening.

Lees meer
Welke pinoplossingen heeft Rabobank om mijn klanten digitaal te laten afrekenen?

Rabobank biedt voor iedere ondernemer een passende pinautomaat: Pinbox Compact, Vast of Mobiel (in de winkel) en de Rabo SmartPin (voor onderweg). Met alle modellen kun je ook contactloos laten betalen. Zo laat jij je klanten eenvoudig, snel maar bovenal veilig afrekenen. Rabobank heeft bovendien tijdelijk de limiet voor contactloze betalingen zonder pincode verhoogd tot € 100. Hierdoor hoeft de klant minder vaak de pincode in te voeren op de betaalterminal en vermijd je hand-op-handcontact.

Lees meer
Kan ik een pinautomaat laten bezorgen? Zo ja, wat is de levertijd?

Ja, ook tijdens de corona-epidemie doen we ons best om al onze types pinautomaten (vast en mobiel) uit te leveren. Binnen maximaal vijf werkdagen worden de apparaten meegegeven aan Post NL. Spoedbestellingen kunnen helaas niet.

Ik wil contant geld afstorten bij Rabobank. Kan dat nog?

Er zijn twee manieren om contant geld te storten. Tijdens kantooruren kun je geld storten in een afstortautomaat in de bankhal. Tweede optie is om te storten met een sealbag, een afgesloten verpakking waarmee je eurobiljetten in een afstortkluis deponeert. Dit kan tussen 06.00 uur en 18.30 uur bij een Rabobankkantoor. Controleer vooraf de actuele openingstijden van jouw bank.

Bekijk of jouw lokale Rabobank open is Check Geldmaat.nl voor actuele openingstijden van onze sealbagautomaten

Meer over betalen tijdens corona

De impact op verzekeren

Het virus kan zakelijke onzekerheid opleveren. Het is daarom verstandig om uit te zoeken met welke risico’s je te maken kunt krijgen en of je hiervoor verzekerd bent. Dit doe je door je polisvoorwaarden goed te controleren. We beantwoorden hier, in het algemeen, de meestgestelde verzekeringsvragen

Zijn de loonkosten voor mijn werknemers verzekerd?

Het kan voorkomen dat je als ondernemer tijdelijk minder werk hebt voor je personeel, maar de loonkosten blijven gewoon doorlopen. Hier ben je niet voor verzekerd, maar via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het mogelijk om een aanvraag te doen bij het Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

Lees meer informatie op Rijksoverheid.nl

Ik vrees dat niet al mijn klanten mijn facturen kunnen betalen in deze periode. Kan ik me hiervoor verzekeren?

Met het afsluiten van een kredietverzekering zijn je facturen vanaf dat moment verzekerd tegen het risico dat je klanten je facturen niet of te laat betalen. Rabobank biedt verschillende kredietverzekeringen, waaronder Omzet Garant. Deze kun je via Rabobank zelf afsluiten. Je kunt je hierover ook laten adviseren. Met deze verzekeringen kan je zaken blijven doen, ook in het buitenland, zoals Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Met welke risico’s kan ik als ondernemer te maken krijgen?

Allereerst kun je te maken krijgen met zieke medewerkers. Ook ondervinden ondernemers problemen in toelevering en is er sprake van bijv. omzetdaling. Leveringsproblemen zijn ook heel denkbaar. Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor een toelichting op dit antwoord.

Zijn de risico’s gedekt door mijn lopende verzekeringen?

In het begin van de uitbraak kregen wij met name de vraag of er polisdekkking was voor schade die ondernemingen opliepen door corona. Het antwoord daarop is dat de dekking van een bedrijfsschade- of transportverzekering geldt voor materiele schade als gevolg van een gedekte gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld brand. Dit is niet het geval bij het coronavirus, en deze schade is dus niet gedekt door deze verzekeringen. Er zijn wel verzekeringen waar je mogelijk (beperkte) dekking hebt voor de financiële gevolgen van het coronavirus (zie hier), maar dit is afhankelijk van de situatie en je polisvoorwaarden. Controleer dus je eigen polisvoorwaarden.

Welke vragen kun je jezelf stellen om je risico’s te beperken?

Voor ieder bedrijf heeft het virus andere gevolgen en worden er verschillende fases doorlopen. Zo zien we bedrijven die op dit moment weer tijdelijk tot stilstand komen, weer van kantoor naar volledig of gedeeltelijk thuiswerken. Bij iedere veranderende situatie is het goed om jezelf en je organisatie een aantal vragen te stellen. Hieronder noemen we er een aantal:

  • Kunnen medewerkers thuiswerken en hebben ze dan beschikking over hulpmiddelen? Attendeer je medewerkers er wel op dat criminelen van deze situatie gebruik kunnen maken. Wees daarom alert op een phishinglink en zorg voor beveiligde netwerken.
  • Is er voldoende voorraad of juist te veel (en ben je hierdoor mogelijk onderverzekerd)?
  • Check bij veranderde werkomstandigheden of je voldoet aan de RIVM richtlijnen en neem daarin ook zaken mee zoals je RI&E.
  • Pas je verzekeringen aan als er sprake is van leegstand, of schors de auto als deze voor langere tijd stil staat en schors dan ook de wa verzekering. Pas mogelijk je bedrijfsschadeverzekering aan. Voor wensen in het aanpassen van je verzekeringen is ons advies om dat altijd in overleg met je verzekeringsadviseur te doen. Hij/zij kan adviseren wat in jouw geval het meest passend is en dit ook afstemmen met verzekeraar(s).
  • Heb jij n.a.v. corona je (leverings)voorwaarden aangepast? Check of de voorwaarden voorgelegd moeten worden aan je verzekeraar.
  • Zijn er nieuwe contractpartners die hun voorwaarden hebben aangepast? Check of dat voor jou geen veranderde situaties met zich meebrengt.

We helpen je graag om je voor te bereiden op mogelijke risico’s. Kijk op de pagina voor Verzekeren Bedrijven voor meer informatie.

Zijn eventuele veranderingen in mijn bedrijfsactiviteiten wel gedekt door mijn huidige verzekeringen?

Eventuele veranderingen in je bedrijfsactiviteiten kunnen impact hebben op je verzekeringen. Controleer dit goed in je polisvoorwaarden.

  • Wijk je bijvoorbeeld uit naar andere leveranciers om je spullen toch in te kunnen blijven kopen? Controleer dan goed of dit invloed heeft op de dekking van bijvoorbeeld je goederentransportverzekering.
  • Als je andere afzetkanalen zoekt, kun je ook te maken krijgen met andere vervoerstrajecten of dekkingsgebied. Is dit gedekt binnen je huidige verzekering?
  • Verander je van bedrijfsactiviteiten, zoals:
    • Ga je als horecaondernemer ook maaltijden bezorgen?
    • Staat je pand leeg of krijgt je pand tijdelijk een andere bestemming?
    • Zet je je vrachtwagens of auto’s de komende tijd voor een ander doel in?
  • Heb je door deze situatie juist meer omzet? Pas dan ook je verzekeringen hierop aan.

Ga er niet vanuit dat de wijziging in jouw bedrijfsvoering automatisch verzekerd is. Wil jij weten welke meest voorkomende ontwikkelingen we bij klanten zien die tot nieuwe risico’s kunnen leiden? Lees het artikel “De impact van corona op je verzekeringen”. Neem contact op met je verzekeringsadviseur als er dekkingsaanpassingen nodig zijn in jouw specifieke situatie.

Wat als ik door corona (tijdelijk) niet kan voldoen aan de preventie-eisen van mijn verzekeraar?

In deze tijd kan het lastiger zijn om te voldoen aan bepaalde preventie-eisen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een auto-alarm nu niet kan worden ingebouwd, een alarminstallatie niet gerepareerd of gekeurd kan worden of een brandmeldinstallatie niet kan worden aangelegd. Niet voldoen aan preventie-eisen van de verzekeraar kan betekenen dat je bij schade geen dekking hebt. Neem dan ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur als dit aan de orde is zodat er in jouw situatie een passende oplossing kan worden gevonden.

Ben ik verzekerd als ik tijdelijk mijn privéauto gebruik voor zakelijke activiteiten?

Stel dat je door de situatie nu tijdelijk maaltijden bezorgt in je privéauto. Dan is dit niet standaard meeverzekerd op je particuliere autoverzekering. Voor klanten met een Interpolis Autoverzekering zijn de voorwaarden van de privé-verzekering verruimd zolang de COVID-19 crisis voortduurt. Koeriersdiensten in je privéauto zijn tot die tijd wel verzekerd. Dit is echter niet bij alle verzekeraars het geval. Neem contact op met je verzekeringsadviseur om te kijken welke voorwaarden op jouw situatie van toepassing zijn.

Meer over verzekeren

De impact op pensioenen

Veel ondernemers hebben via de Rabobank een pensioenregeling voor hun personeel. Het coronavirus roept momenteel vragen op over de pensioenregelingen. We beantwoorden hier, in algemene zin, de meest gestelde vragen.

Wat zijn de mogelijkheden rondom uitstel van betaling van de pensioenpremies?

Het Verbond van Verzekeraars heeft aangekondigd dat pensioenuitvoerders de ondernemers die in acute problemen komen door het coronavirus zoveel mogelijk gaan helpen als zij problemen ervaren bij het betalen van de pensioenpremies. Op dit moment kijken de pensioenuitvoerders hoe zij hier invulling aan geven en voor hoelang deze maatregelen zullen gelden. De betalingsregelingen zullen per situatie worden beoordeeld en maatwerk wordt toegepast.

Keert het partner- en wezenpensioen uit als mijn werknemer overlijdt ten gevolge van het Coronavirus?

Als het partner- en wezenpensioen is meeverzekerd in jouw pensioenregeling, dan keert de pensioenuitvoerder een nabestaandenpensioen uit aan de partner en/of kind(eren) van je werknemer. Het maakt hierbij niet uit of de medewerker in een gebied is geweest met een ‘negatief reisadvies’ of overlijdt als gevolg van het coronavirus.

Geeft de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ook invulling aan tegemoetkoming voor pensioenpremies?

Via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het vanaf 6 april mogelijk om een aanvraag te doen voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). De NOW bedraagt maximaal 90% van de loonsom over de periode maart 2020 tot en met mei 2020. Aanvullende lasten zoals werkgeverspremies en werknemersbijdragen aan pensioen en de opbouw van vakantiebijslag worden ook gedeeltelijk gecompenseerd.

Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW op de website van de Rijksoverheid

De impact op internationaal ondernemen

Het coronavirus heeft gevolgen voor ondernemers die internationaal zakendoen. Tegelijkertijd gaan bankzaken gewoon door. Hieronder vind je de antwoorden op meestgestelde vragen hierover.

Ik importeer en/of exporteer van en naar het buitenland. Wat moet ik doen?

Voor klanten die importeren en/of exporteren van en naar het buitenland adviseren wij om extra alert te zijn. Maak duidelijke afspraken met je ketenpartners. De ontwikkelingen wijzigen snel en zijn per land verschillend.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft voor ondernemers die internationaal zakendoen een speciale pagina met informatie en actuele ontwikkelingen voor aantal landen live gezet in verband met het coronavirus.

Volg daarom goed de actualiteiten. Hiervoor verwijzen we je graag ook naar de volgende websites voor actuele informatie over internationale handel en corona:

Ondernemersvereniging EvoFenedex MKB Nederland Rijksoverheid

Ik heb een valutatermijntransactie of een valutaoptie afgesloten en de handelstransacties gaan niet door. Wat zijn mijn opties?

Neem contact op met je Treasury Specialist of stuur een e-mail naar treasury@rabobank.nl. We nemen graag de mogelijkheden met je door.

Worden handelsdocumenten via de Rabobank nog afgeleverd in het buitenland?

Het is niet meer in alle gevallen vanzelfsprekend dat documenten die via een koerier worden verstuurd, daadwerkelijk op hun eindbestemming aankomen binnen de gewenste tijdlijnen.

Omgekeerd is het ook zo dat de Rabobank niet meer in alle gevallen documenten uit bepaalde landen ontvangt. De huidige situatie zorgt ervoor dat de veranderingen elkaar snel opvolgen. Houd de actuele informatie in de gaten en neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

Overheidsregelingen

De impact van het coronavirus op banen en economie houdt aan. Je kunt als ondernemer gebruik maken van bestaande én nieuwe regelingen van de overheid.

Wat is de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)?

De tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) is bedoeld voor bedrijven die als gevolg van het coronavirus kampen met een substantieel omzetverlies. Het kabinet verlengt de tijdelijke noodmaatregel tot 1 juli 2021.

Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW


Hoe vraag ik NOW aan?

Het minimale omzetverlies om aanspraak te kunnen maken op de regeling is 20%. Het loket om NOW aan te vragen (tijdvak januari - maart) gaat naar verwachting 15 februari open tot 14 maart.

Lees meer over de aanvraagprocedure

Wat is de Tijdelijk Overbruggingslening Zelfstandig Ondernemers (TOZO)?

Als zzp’er kun je geen gebruik maken van NOW. Wel kun je als zelfstandige aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensbehoud. Dit is de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstanding Ondernemers (TOZO). Deze regeling wordt verlengd tot 1 juli 2021.

Lees meer over de tijdelijke maatregel TOZO


Hoe vraag ik TOZO aan?

Je kunt als zelfstandig ondernemer een aanvraag indienen in je woongemeente. Op de website van je gemeente staat mogelijk meer informatie.

Lees meer over de aanvraagprocedure

Wat is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) regeling?

De regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) was specifiek bedoeld voor bedrijven die rechtstreeks worden getroffen door kabinetsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus.

Het is niet meer mogelijk de TOGS-regeling aan te vragen.  Ondernemers die hiervoor in aanmerking kwamen, kunnen mogelijk gebruik maken van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL).

Wat is de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)?

De Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) helpt mkb-bedrijven bij het betalen van een deel van hun vaste lasten. De regeling is specifiek gericht op ondernemers die door de crisis veel omzet verliezen en daardoor in de problemen komen met het betalen van hun vaste lasten. Ondernemers die voor de TOGS regeling in aanmerking kwamen, kunnen ook gebruik maken van de TVL. De regeling wordt verlengd tot 1 juli 2021. Daarnaast wordt de voorraadvergoeding voor de detailhandel aangepast. 

Hoe vraag ik de TVL aan?

Je kunt de tegemoetkoming aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De TVL geldt telkens voor een periode van 3 maanden. Voor iedere periode moet je een nieuwe aanvraag doen.

Lees meer over de aanvraagprocedure

Kan ik uitstel betalen van belastingen aanvragen?

Het kabinet verlengt de periode dat ondernemers uitstel van belasting of een verlenging van het uitstel kunnen aanvragen tot 1 juli 2021. Ondernemers die nog niet eerder uitstel of verlenging hebben aangevraagd, kunnen dit nu alsnog doen. Voor ondernemers die eerder dit jaar al verlenging hadden gekregen, geldt het uitstel nu automatisch tot 1 juli 2021. 

Lees meer over uitstel betalen van belastingen


Melding betalingsonmacht bij Belastingdienst

Als in de financieringsvoorwaarden staat vermeld dat financieringen direct opeisbaar zijn als je betalingsonmacht meldt bij de Belastingdienst, kiest Rabobank ervoor dat een dergelijke melding in verband met de Nederlandse Corona overheidssteunmaatregel “uitstel van belastingbetaling” niet leidt tot opeisbaarheid van jouw financiering. Je hoeft je financiering daardoor dus niet ineens terug te betalen als je om die reden betalingsonmacht hebt gemeld. Alle andere met jou gemaakte afspraken blijven gelden. Bovenstaande geldt voor meldingen van betalingsonmacht die al gedaan zijn en nog gedaan worden tot 31 december 2020. Dit is de einddatum voor het versoepelde uitstel beleid van de Belastingdienst. Bovenstaande geldt niet vanzelfsprekend voor financieringen die door Rabobank samen met andere banken zijn verstrekt. Voor deze financieringen moeten ondernemers zelf contact opnemen met hun accountmanager.

Hoe kom ik aan een verklaring van een derde deskundige?

Eén van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een overheidsregeling kan zijn dat je bij je verzoek een verklaring van een zogenaamde derde deskundige indient bij de Belastingdienst. Een derde deskundige is bijvoorbeeld een externe accountant, (financieel) adviseur, consultant of een brancheorganisatie. Neem met hen contact op voor zo’n verklaring. Rabobank geeft dergelijke verklaringen niet af. Rabobank verricht geen onderzoeken ten behoeve van de Belastingdienst of andere derden naar de financiële situatie van haar klanten om daarover als een externe deskundige waarderende verklaringen te verstrekken.

Waar vind ik meer informatie over de overheidsregelingen?

Bekijk alle financiële regelingen op Rijksoverheid.nl Lees meer over belastingmaatregelen op Belastingdient.nl Lees meer informatie op KVK.nl