Btw-aangifte: hoe werkt het en waar moet je aan denken?
Als startende ondernemer krijg je ermee te maken. Jea eerste btw-aangifte. Natuurlijk niet de leukste bezigheid, maar het moet wel gebeuren. Omdat jij ongetwijfeld meer te doen hebt dan je administratie, hebben we handige tips en tricks voor je verzameld.
Wat is btw-aangifte precies?
Bij het opstellen van een factuur voor je klant breng je btw in rekening. In de btw-aangifte neem je die btw (omzetbelasting) op. Btw of omzetbelasting is simpel gezegd de belasting die je betaalt over je omzet en is dus hetzelfde als btw. De btw die bijvoorbeeld je leveranciers bij jou in rekening hebben gebracht, trek je af. Goed om te weten: inkomstenbelasting is iets anders, dat is de belasting de je betaalt over je inkomsten.
Sneller btw-aangifte doen met een zakelijke rekening
Met een zakelijke rekening voorkom je dat je handmatig privé en zakelijke transacties van elkaar moet scheiden. Dat levert je tijdwinst tijdens je opgave richting de Belastingdienst. Met een zakelijke rekening gaat je administratie dus veel sneller. Slim: koppel een zakelijke spaarrekening aan je zakelijke rekening en stort hier maandelijks een bedrag op. Veel ondernemers kiezen ervoor om hier hun te betalen btw en inkomstenbelasting op te zetten. Zo heb je altijd genoeg geld op je rekening bij de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting.
Wanneer btw-aangifte doen?
De btw-aangifte doe je maandelijks, per kwartaal of per jaar. Doe je de aangifte omzetbelasting per maand of per kwartaal? Dan doe je de aangifte uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de maand of het kwartaal waarover je aangifte doet. En doe je per jaar aangifte, dan geldt dat je vóór 1 april van het eerstvolgende jaar aangifte doet.
Hoe doe je btw-aangifte?
Btw-aangifte doe je digitaal via de Belastingdienst. Als je startende ondernemer bent, stuurt de Belastingdienst je de eerste aangifte digitaal óf op papier. Met je KVK-inschrijving kun je inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. In de aangifte geef je de btw op die je bij je klanten in rekening hebt gebracht. Daarnaast geef je de btw op die je leveranciers aan jou hebben berekend. Als je het formulier volledig hebt ingevuld, verstuur je de aangifte. Hierna ontvang je een bevestiging van de Belastingdienst.
Wat is btw verlegd?
Bij de verleggingsregeling is de btw verlegd van de leverancier naar de afnemer. Het kan dus zijn dat er btw naar jou is verlegd. Bijvoorbeeld: jouw leverancier brengt geen btw in rekening, maar ‘verlegt’ de btw naar jou. In het aangifteformulier wordt er gevraagd of en welk deel van de heffing naar jou is verlegd. In sommige gevallen kun je de btw verleggen naar je klant. Jij betaalt dan niet de btw, maar je klant (aan wie je diensten of goederen levert) betaalt de btw. Als dit het geval is dan mag je de verlegde btw aftrekken. Je vult de verlegde btw en de aftrekbare btw in de aangifte. Kortom: je betaalt dan niks.
Btw-tarieven en vrijstellingen
Weet jij welk btw-tarief voor je product of dienst geldt? Er zijn 3 btw-tarieven, maar het kan ook zo zijn dat je werkzaamheden juist zijn vrijgesteld van btw.
Extraatje: btw berekenen met de btw-calculator
Vind je het lastig om de btw van je bedrijf te berekenen? Met de btw-calculator is het super makkelijk. Deze slimme tool berekent het voor je en gebruik je ook nog eens gratis. Ideaal. Dan kun je snel weer verder met het runnen van je toko.
Meer slimme tips over btw-aangifte doen
Zet in je agenda: deadlines
De btw-aangifte doe je elk kwartaal. Zet vast de data in je agenda. De deadlines zijn 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober.
Doe altijd aangifte
Heb je niets aan te geven? Doe toch btw-aangifte. Alleen de eerste keer als starter krijg je een bericht van de Belastingdienst.
Open een spaarrekening
Heeft je klant een factuur betaald? Dan kun je vast een deel van dat bedrag opzij zetten voor het doen van de btw-aangifte.
Betalen? Doe het op tijd
Voorkom een boete. Zorg ervoor dat je betaling op tijd op de betaalrekening van de Belastingdienst staat.
Bewaar bonnetjes en facturen
Iets wat je niet wilt vergeten: bewaar al je bonnen, facturen en de rest van je administratie 7 jaar.
Gebruik een boekhoudprogramma
Zo’n programma kan je vaak gemakkelijk koppelen aan je zakelijke rekening. Zo worden alle transacties van je zakelijke rekening automatisch verwerkt in je boekhouding.
Ga jij starten als ZZP'er?
Begin goed en scheid je privé en zakelijke financiën. Open nu de Rabo ZZP Rekening zonder vaste kosten.
Dit vind je misschien ook interessant
Schrijf je in bij de KVK
De inschrijving bij de KVK; je avontuur begint dan echt. Handig om goed voorbereid te zijn op hoe het werkt en wat je kunt verwachten.
Bedrijf starten: wat kost dat?
Bij je start komen vaak de nodige kosten om de hoek kijken. Slim om te kijken waar je rekening mee moet houden.
Grip op je geldzaken krijgen
Een overzichtelijke administratie opzetten voorkomt veel geregel en gedoe achteraf. Weten hoe je dat doet?